Dirt Rally

Dirt Rally Playstation VR Upgrade DLC Add-on

Med den nya expansionen till Dirt Rally kan du kliva in i din rallybil och köra som om du verkligen satt inne i bilen.

Den här recensionen handlar enbart om min upplevelse av Dirt Rally VR. Jag kommer inte att gå in på spelet i detalj eftersom konsolversionen är snart ett år gammal nu och PC-versionen ytterligare några månader äldre. Jag har testat VR-uppgraderingen av Dirt Rally på Playstation 4 Pro med PS VR. Om du har PC-versionen och en tillräckligt kraftfull dator kan du istället använda Oculus Rift för din VR-upplevelse.

När du installerat VR-uppgraderingen får du ett alternativ – VR på eller av. Väljer du VR på så kan du spela hela spelet i VR. Det innebär timmar av underhållning och svettandes inuti en otymplig hjälm. Men, vad gör man inte för att få uppleva känslan av att verkligen sitta i en rallybil? Upplevelsen är verkligen häftig. Man verkligen ser omgivningarna åt alla håll. Kolla! Vilken häftig ravin det är på höger sida! Man kan till och med titta bakåt om man så vill. Givetvis är det inte så lämpligt att titta sig runt mitt i ett lopp då man garanterat inte kommer att göra något bra resultat. Men känslan av att omgivningarna aldrig försvinner ur sikte utan finns där hela tiden när man kör är mäktig. Synd bara att upplösningen är dålig i PS VR. Det är förhoppningsvis bättre med Oculus Rift. Vidare är färgsättningen blek. Det känns som om allt är lite urtvättat.

Efter ett litet tag, innan jag ens kommit i mål på min första etapp, kom illamåendet smygande. Väl i mål var jag tvungen att ta en paus innan jag kunde fortsätta med nästa sträcka. Det här är inget unikt för Dirt Rally VR utan det är lätt att bli illamående i alla VR-spel där man rör sig hastigt. Det är synd, men antagligen kan man vänja hjärnan vid den här typen av spel genom att spela ofta. Grundinställningarna är till för att minska risken för illamående, men det hjälpte inte mig.

En annan nyhet i VR-uppdateringen är möjligheten att låta en kompis hoppa in som kartläsare. Kompisen sätter sig ner med en handkontroll redo. Sedan är det bara att åka med. Kartläsaren spelar ett spel som liknar Singstar och Guitar Hero på så sätt att hen ska trycka på rätt knappar på handkontrollen i exakt rätt ögonblick för att ge föraren information om vägen. Jag har inte testat denna funktion, men i ärlighetens namn låter den inte speciellt kul.

På grund av illamåendet har jag inte spelat många specialsträckor, men jag har spelat tillräckligt för att konstatera att Dirt Rally VR är, trots en dålig upplösning och bleka färger, en fantastisk upplevelse så länge man inte mår illa. Tänk på det innan ni köper DLC:n. Mår du lätt illa i VR-spel så lär du göra det i Dirt Rally VR också. Jag sätter inget betyg eftersom jag tycker att Dirt Rally VR kan bli en underbar upplevelse för vissa medan andra inte kan spela på grund av illamåendet.

• Fantastisk upplevelse så länge man inte mår illa

• Lätt illamående (inte spelets fel)
  • Dålig upplösning av grafiken (beror på PS VR)