Disney Infinity 2.0

Av i i Recensioner, 10 Mer

Disney Infinity 2.0

Disney Infinity 2.0 – har du som förälder koll på barnens alla önskningar innebär? Power Disc, startpaket, figurer, play set och kombo pack. Håller du koll?

Om jag ska erkänna så är jag fortfarande lite osäker på vissa saker trots åtskilliga timmar med Disneys plastgubbar. PR Nordic och Disney har försett mig med ett antal produkter och jag ska försöka hjälpa dig att få koll på Disney Infinity 2.0. Fast artikeln, som är en sorts blandning av vanlig artikel och recension, är inte helt fullständig. Men, förhoppningsvis vet du betydligt mer om Disney Infinity 2.0 när du läst artikeln. Det kommer att bli en del svengelska, men det är inte mitt fel utan man har valt att ibland använda en svensk term och ibland en engelsk.

Vad är Disney Infinity 2.0?

Disney Infinity kommer nu i en andra version av spel där leksaker får liv på teveskärmen. I version två av Disney Infinity är det superhjältar från Marvel och vanliga Disneyfigurer som ska samsas om utrymmet.

Disney Infinity är en kombination av plastleksaker och datorspel. Genom att placera leksakerna på en bas som anslutits till konsolen får plastgubbarna liv i spelet. Eftersom det är vanliga plastfigurer som placerats på en platta med elektroniskt chips så kan barnen även leka med figurerna på riktigt så att säga. Jag har försökt bedöma om de håller för detta och det verkar så. Figurerna är nämligen inte bara riktigt snyggt gjorda, de är också robust byggda. När jag vrider och bänder på figurernas bottenplatta där elektroniken finns så verkar de kunna tåla en hel del. Jag har även tagit en av power discarna och misshandlat den ordentligt utan att den slutade fungera. Skulle en platta ramla av en figur så tror jag ändå inte att elektroniken påverkas eftersom den är ingjuten i plattan.

Det finns många figurer och annat att köpa i handeln. De är inte billiga så slutnotan för oss föräldrar kan bli hög. Som tur är har Disney inte alls lika många direkta uppmaningar att köpa figurer och annat i spelet som konkurrenten Skylanders har. Det finns en poster som visar vad som finns i handeln och så givetvis en enorm flora av produkter. I de två Play Set jag testat finns samlarföremål i spelet som är specifika för olika figurer. Har du inte alla Play Setets figurer kan du alltså inte hitta alla föremål. Det kan givetvis skapa extra tjat från barnens sida om att köpa figurer. Fast, ska man titta på Skylanders så vimlar det av liknande grejer i det spelet.

Vad fungerar var?

Vi börjar med 2.0 i namnet. Det står för den andra versionen av Disney Infinity. Du hittar fortfarande många produkter från den första versionen i handeln. Du kan inte använda någonting från version 2 till din gamla version 1 av Disney Infinity. Däremot kan du ta dina gamla Disney Infinity-figurer och Power Discs och använda i Disney Infinity 2.0. Disney Infinity 1 Play Sets fungerar dock inte i Disney Infinity 2.0. Det finns en kompabilitetstabell på baksidan av Disney Infinity 2.0-produkterna om du behöver kontrollera om det passar ihop med dina grejer.

Nu är kompabiliteten tyvärr inte såhär enkel utan alla Disney Infinity 2.0-prylar fungerar inte överallt i Disney Infinity 2.0. Vissa Power Discs fungerar exempelvis bara i Toy Box-läget i spelet eller tillsammans med en viss figur. I Play Sets kan man enbart använda de figurer som tillhör just det Play Setet. Osäker? Än en gång – titta på tabellen som finns på figurens baksida. Marvel Super Heroes fungerar inte med Disney Originals och vice versa. Jag är faktiskt inte hundraprocentigt klar själv med hur allt passar ihop.

Hur kommer du igång?

Du börjar med ett Marvel Super Heroes Startpaket eller ett Disney Origins Toy Box Kombopaket. I dagsläget finns enbart dessa två att välja mellan. Dessa innehåller spelet, den bas på vilket man sätter sina figurer, två eller tre figurer och två spelskivor.

Själva spelet som finns i dessa grundpaket är plattformsberoende. Det betyder att du måste välja rätt konsol – Wii U, PS4, PS3, Xbox One eller Xbox 360. När ni sedan har spelet kan ni fritt välja mellan alla figurer och andra prylar. Dessa är helt oberoende av plattform. Tingeling passar alltså lika bra till en PS4 som till Wii U. Marvels The Avengers Play Set passar lika bra till Xbox One som till PS3.

Om du redan har ett av dessa grundpaket så avråder jag dig att köpa det andra eftersom de är så lika varandra. Spelet och basen är exakt densamma i båda spelpaketen. Däremot är det olika figurer och spelskivor. Ska man vara petig så är spelen på spelskivorna egentligen densamma oberoende vilket paket man väljer, åtminstone i mina färgade recensentögon. Hur kan jag påstå detta? Jo, man får olika banor med olika teman beroende på vilket grundpaket man väljer. Grundstommen, däribland spelmekaniken, är densamma. Därmed känns det mer som olika banor än olika spel.

Jag börjar med två recensioner över grundpaketen – Marvel Super Heroes Startpaket och Disney Origins Toy Box Kombopaket. Marvel-versionen kommer du kanske att känna igen. Den har jag publicerat tidigare. Här kommer den igen i en något omarbetad version som passar denna artikel bättre. Du kan alltså hoppa över recensionen om du redan läst den. Om du undrar har jag spelat på Playstation 4. Du navigerar genom artikeln längst ner.

Jag tycker att den absolut roligaste och mest fantasistimulerande delen av Disney Infinity 2.0 tveklöst är möjligheten att bygga och skapa lite som man själv vill. Spelläget kallas Toy Box. Mängden saker som finns tillgängliga från början är inte direkt imponerande, men allt eftersom man spelar låses allt fler grejer och karaktärer upp som kan användas i själva bygget. Det blir en imponerande samling efter ett tag. Här har Disney visat att de har fantasi.

Varför inte bygga en hel stad? Eller inreda ditt eget hus och dessutom bygga ut det i oändlig många varianter? Du kan även bland annat bygga racingbanor och trädhus. Sedan kan du köra runt på racingbanorna och utmana en kompis. Eller varför inte dela med dig av din skapelse till andra över internet?

Jag har inte testat den första versionen av Disney Infinity, men jag har hört att det var lite svårt att bygga då man nästan hade för stor frihet. Så är det inte alls i Disney Infinity 2.0. Nej, här funkar byggandet bra. Överallt stöter man dessutom på lustiga Disneyfigurer som formats som konstiga, stela och näst intill rektangulära figurer.

Disneu Infinity 2.0 är ganska rörigt. Jag blev exempelvis vid ett par tillfällen av med det jag skapat då jag missat att spara. Ibland är det flera steg i en meny som bara består av text vilket kan ställa till problem för de yngre barnen. Spelet är emellertid på svenska vilket givetvis är bra och borde vara en självklarhet i alla barnspel. Mindre bra är att man konstigt nog inte har röster på alla dialoger utan att man ibland tvingas läsa korta snuttar. Barn har ofta svårt med att vänta och därför är det tråkigt att meddela att laddningstiderna är för långa för att göra mig till lags.

Navigera i artikeln

Disney Infinity 2.0 – Vi testar massor av prylar
Disney Infinity 2.0: Marvel Super Heroes Startpaket