Disney Infinity 3.0

Av i i Recensioner, 8 Mer

Disney Infinity 3.0: Rise Against the Empire

Rise Against the Empire Play Set

Disneys Star Wars-universum utvidgas med ett play set med kända figurer och händelser från de tre första Star Wars-filmerna.

Rise Against the Empire Play Set innehåller de två tvillingarna Luke Skywalker och prinsessan Leia som spelbara figurer. Spelet baseras på episod 4-6 vilket är de tre första filmerna från sent 70-tal och tidigt 80-tal. Som tillägg kan man köpa mängder av andra figurer från Star Wars-universumet såsom Han Solo, Darth Vader och Yoda. Alla Star Wars-figurer kan spelas i såväl Rise Against the Empire som i det andra play setet Twilight of the Republic.

Rise Against the Empire liknar Twilight of the Republic väldigt mycket. Det är nya miljöer och lite nya uppdrag. Grunden är dock densamma allt ifrån grafisk stil till spelmässigt. Jag tycker därför inte att man ska kalla Rise Against the Empire för ett nytt spel utan snarare en expansion.

Rebellerna har lyckats stjäla ritningarna till Imperiets dödsstjärna. Om Imperiet lyckas bygga klart dödsstjärnan väntar mörkret. Dödsstjärnan är ett mycket ondskefullt vapen med enorm kraft. Den kan förinta en hel planet. Nu tar prinsessan Leia, Luke, Han Solo och de andra som kämpar på rebellernas sida upp kampen mot Imperiet. Kul är att i spelet har Darth Vader, sinnebilden för de onda sithlorderna, anslutit sig till rebellerna och kämpar sida vid sida mot sitt älskade Imperie.

Precis som Twilight of the Republic blandar Rise Against the Empire lugna moment med action. Här finns mängder av uppdrag där en del är frivilliga. En del går ut på att samla in föremål eller bortsprungna djur. Andra är olika former av racing- eller stridsuppdrag. Striderna utspelar sig såväl till fots som på olika djur och farkoster. Ett av de roligare uppdragen går ut på att man ska bekämpa de klassiska jätterobotarna AT-AT. Det finns en del kul fordon och djur som man känner igen från filmerna. Fast, jag tror inte att så många av barnen sett filmerna från 70-80-talen utan de är mer hemmavana vid den tecknade serien Clone Wars som dessutom är betydligt mer barnvänlig än filmerna.

Man får stjärnor när man klarat ett uppdrag. De flesta ger bara en stjärna men vissa kan ge upp till tre. Det kan vara att klara en bana under vissa tider. Men ibland får man en stjärna som belöning om man spelat med en viss figur. Det är lite surt eftersom man då ofta ska använda en figur som inte ingår i play setet. Man kan alltid spela om ett uppdrag om man misslyckats med att få alla stjärnor.

Utöver uppdragen finns även olika utmaningar som man kan spela hur många gånger som helst. Det kan exempelvis vara att samla ihop ballonger eller racing. Beroende på hur duktig man är får man medaljer i olika valörer. Utmaningarna är alla helt frivilliga men eftersom vissa kan vara riktigt kul så tror jag att de flesta barn vill spela igenom dem.

Stjärnornas krig utspelar sig som de flesta vet runt om i vår rymd. I Rise Against the Empire har handlingen förlagts på fyra planeter – Tatooine, Hoth, Endor (från episod 7) och Aldermaan. Vägen mellan planeterna går givetvis genom rymden och här får spelaren chansen att ratta diverse rymdfarkoster. De kan kännas en aning bångstyriga till en början men det är inte svårt att göra en roll, en loop eller att volta. Men man får se upp för fienden. Rymdstriderna är verkligen kul och ger spelet en extra dimension utöver alla strider nere på planeterna.

Det finns olika typer av uppdrag ute i rymden, precis som på planeterna. Man ska skydda olika skepp, undvika fienden, slå ut fientliga farkoster och mycket mera. I vissa uppdrag styrs skeppet mer eller mindre i en bana där man har litet utrymme att själv styra skeppet. Dessa kan vara lite kluriga då de kan bli intensiva och ibland gäller det ha bra reflexer för att skjuta ner fiender och undvika hinder.

Grafikmässigt så har Disney valt att närma sig den stil som finns i Clone Wars. Det är en ren stil som är snygg, men jag tycker ändå att vissa figurer inte blir helt lyckade med denna stil. Det mest uppenbara exemplet är Chewbacka. Det var en gulligt småvresig figur i filmerna. I Rise Against the Empire är däremot denna håriga varelse ganska slätstruken och inte alls lika charmig som i filmerna.

Egentligen är den här recensionen nästan överflödig eftersom Rise Against the Empire är så likt Twilight of the Republic. Därför blev recensionen ganska likt min tidigare recension över Rise Against the Empire. Nu vill jag inte påstå att likheten är en nackdel. Det beror på hur man ser det. Den som älskar Twilight of the Republic kommer definitivt inte att bli besviken på Rise Against the Empire. Man får mer av det goda med några nya typer av uppdrag.

Tänk på att Rise Against the Empire Play Set inte kan spelas som det är. Du måste ha spelet Disney Infinity 3.0 samt plattan sedan tidigare.

Figurer

Jag har haft möjligheten att spela med de två figurerna som ingår i play setet samt ytterligare tre. Man kan spela med samtliga Star Wars-figurer, även de som följer med Twilight of the Republic Play Set. Du kan läsa om fler Star Wars-figurer som jag testat i min Twilight of the Republic Play Set-recension.

Samtliga figurer har en närstridsattack samt en attack för att slåss på avstånd. Dessutom har de en utökad kraftattack eller en specialförmåga beroende på om de är en jedi/sithlord eller inte. Denna förmåga kan bara användas när en speciell mätare fyllts på.

Vissa figurer är låsta i Play Set tills man hittat karaktärens mästarmynt som finns någonstans inne i spelet. Det gäller exempelvis Darth Vader och jag får erkänna att jag blev mycket besviken när jag inte kunde spela med honom från början. Jag hittade emellertid hans mästarmynt ganska tidigt i spelet. Alla figurer fungerar omedelbart i Toy Box.

Prinsessan Leia

Medföljer Rise Against the Empire Play Set. Leia är en av få kvinnliga Star Wars-figurer. Det hade varit kul med fler. Prinsessan är ingen jedi och har därför inte deras kraft eller ljussabel. Hennes närstridsattack är riktigt snygg – hon sparkas nämligen såväl högt som lågt. Hon kan hoppa högt och har ett effektivt skjutvapen. Prinsessan Laias specialförmåga är faktiskt lika gullig som användbar. Hon plockar fram den söte roboten R2-D2 som attackerar fienden. Vem hade trott att R2-D2 kunde vara så aggressiv?

Luke

Luke Skywalker är en fullfjädrad jedi och prinsessan Leias bror. Att han finns med i play setet är en självklarhet. Han har både kraften och en ljussabel. Med kraften kan han exempelvis dra till sig fienden men också rusa mot dem. När han uppgraderats fullt ut är han riktigt kraftfull och kan exempelvis automatiskt parera skott från strålvapen. Luke kan även skjuta med sitt strålvapen och på så sätt slå ut fiender på distans.

Darth Vader

Att spela med den superonde Darth Vader är en underlig, men rolig upplevelse. Att han exempelvis kan säga ”I Imperiets namn kommer det att bli en lyckad operation” mitt under en attack mot Imperiet är ju inte vad man förväntar sig. Men det är onekligen kul att få denne onde sithlord att slåss mot sina egna. Han har kraften och en röd ljussabel som används både i närstrid och på lite distans. När han strider på distans kastar han sin ljussabel på ett effektfullt sätt. Darth Vader är emellertid inte speciellt användbar när han rider på exempelvis en tauntaun. Han har nämligen inget skjutvapen och kan inte attackera när han rider på djur. Han använder kraften bland annat till att slunga bort motståndarna.

Han Solo

Han Solo var med i de tre första filmerna (episod 4-6) och spelades av Harrison Ford. Han Solo är tillbaka i den nya episod 7 som snart har premiär. Denne man är ingen jedi men är för den skull inte oanvändbar. Nej, han är bra och slåss effektivt med både knytnävar och sparkar. Han har en pistol som han kan skjuta snabba skott mot flera fiender i snabb följd. Han Solo är kanske inte den roligaste figuren, men han är ändå bra att spela med.

Chewbacca

Han Solos kompis med det lustiga språket är inte lika charmig i spelet som i filmerna. Han är faktiskt ganska ful och definitivt så gullig som i filmerna. För den skull är han inte ett dåligt val. Hans armborstliknande skjutvapen är inte att leka med. Hans specialförmåga att kasta en värmedetonator är mycket effektfull. Chewbaccas Wookieevrål gör att fienden bedövas.

Star Wars: Rise Against the Empire Power Disc Pack

Detta paket innehåller fyra power discar med tema från Rise Against the Empire. Två runda förmågor och två hexagonala rymdskepp.

Slave I