Disney Infinity 3.0

Av i i Recensioner, 8 Mer

Disney Infinity 3.0: Toy Box Speedway

Välkommen att ta med Musse Pigg, Vemod, Darth Vader eller någon annan Disney Infinity-figur på racing. Må bäste man vinna.

Efter Toy Box Takeover kommer nu ett andra Toy Box-spel till Disney Infinity 3.0. Nu är det dags för racing i Toy Box Speedway. Men först, innan jag skriver om spelet ska jag förklara vad ett toy box-spel är. Ett play set innehåller ju också ett spel. Skillnaden mellan dessa båda sorters spel är att Toy Box Speedway och andra toy box-spel bygger på själva toy boxen. Det innebär att det finns en del begränsningar hur spelen kan utvecklas. De kan liknas vid de spel du själv kan skapa i toy boxen men utvecklarna har lite mer resurser att utgå ifrån vilket gör att du aldrig kan skapa ett lika bra toy box-spel själv som de du köper. Spelen i ett play set är däremot helt fristående från toy boxen och utvecklarna har därför friare händer och har mycket större möjligheter när de skapar ett spel.

Det finns totalt nio banor i Toy Box Speedway där du kan tävla ensam, mot en kompis där hemma eller mot kompisar online. Spelidén är enkel. Det är visserligen inte det vi här i Sverige kallar speedway med motorcyklar utan vanlig racing. Grabba tag i valfri Disney Infinity-figur. Hoppa in i ett fordon och ge dig iväg på racingbanan.

Fordonen är av mycket varierande sort. Här finns ett lokomotiv, Bing Bångs vagn, Mr Incredibles sportbil, Luke Skywalkers landspeeder och några till. Trots att det är så pass olika fordon är det ingen större skillnad mellan dem på racingbanan. Väl på racingbanan får du möta välkända figurer från Disneys olika världar. Chewbacca samsas bland annat med Röjar-Ralf och Elsa.

Banorna är väldigt varierande. Samtliga har teman från någon Disneyvärld såsom Monsters, Inc, Frost, Aladdin, Big Hero 6 med flera. Vissa banor består av sand, andra av is och vissa utspelar sig högt upp i luften medan merparten är på marken. Det finns även hopp där man kan utföra enkla trick. Banorna är för övrigt det allra bästa med Toy Box Speedway. De är nämligen mycket inspirerande och fantasifulla. Du kan välja att antingen köra ett enskilt lopp eller ett grand prix om tre lopp. I det sistnämnda krävs bra placeringar i samtliga lopp för att knipa en pallplats totalt.

Det finns några fundamentala grejer som krävs för att man ska kunna vinna. Att sladda och boosta är två helt avgörande moment. När man sladdar fylls nämligen en energimätare som sedan kan användas för att boosta, alltså få en tillfällig, men ack så avgörande fartökning. Ett annat moment är att använda banorna rätt. Med det menar jag att utnyttja genvägar på rätt sätt, att undvika hinder samt att köra igenom de fartökningsplattor som finns. De ger samma boost som jag tidigare skrivit om.

Förutom racing mot fem andra tävlanden finns ytterligare två tävlingsformer. Stridsrace kan närmast liknas vid något kartspel såsom Mario Kart. Det är dock inte lika utvecklat som Mario Kart, fast visst är det kul att bomba motståndarna eller skicka en missil på bästa kompisen. Det tredje spelläget är tidsutmaning. Detta spelläge tyckte jag var riktigt tråkigt. Det går ut på att man tävlar mot en spökbil och ska slå den, alltså klara banorna inom en viss tid. Denna spelform hade kunnat utvecklas betydligt.

Som helhet är Toy Box Speedway ett kul racingspel där det inte räcker att gasa för att vinna. Spelet är visserligen inte speciellt svårt, men om du inte sladdar och boostar har du inte någon chans. Toy Box Speedway är långt ifrån lika snyggt eller omfattande som exempelvis det senaste Mario Kart till Wii U, men är trots det ganska kul att spela.

Läs gärna vår recension av Toy Box Takeover.

• Variationen på banorna
  • Räcker inte med att gasa