Disney Infinity 3.0

Av i i Recensioner, 9 Mer

Disney Infinity 3.0 Toy Box Takeover

Disney Infinitys Toy Box håller på att tas över av illasinnade skurkar. Kan du rädda den från dessa onda krafter?

Toy Box Takeover är en Toy Box-expansion som inte ingår i startpaketet utan som köps separat. Förutom Toy Box Takeover kommer Toy Box Speedway senare som också är en Toy Box-expansion. Eftersom ett Toy Box-spel är utvecklad med samma spelmotor som Toy Box har spelet en hel del begränsningar. Utvecklarna kan helt enkelt inte göra lika avancerade spel som om det vore helt fristående spel. I ett Play Set har däremot utvecklarna fria händer och kan i princip skapa vilket spel de än vill.

Precis som namnet säger så håller Toy Boxen på att tas över av onda krafter. Så nu kan du sätta in hela din arsenal av Disney Infinity-figurer för att stoppa ondskan. I Toy Box Takeover kan du, i motsatts till ett Play Set, använda vilka figurer du vill. Sätt in Ilska från Insidan ut, Olof eller Anakin Skywalker från Star Wars. De funkar precis lika bra.

Superskurken Syndrome från Superhjältarna (The Incredibles) stjäl inte enbart ditt utan än viktigare Merlins magiska trollspö. Nu tänker han använda dem för att framkalla världens alla superskurkar och tillsammans med dem ta över Toy Box-världen.

Toy Box Takeover utspelar sig i en salig blandning av världar hämtade inte enbart från Disneys egna universum utan även från Star Wars, Pirates of the Carribean och Pixar. Det gör att Toy Box Takeover kan kännas lite rörig och osammanhängande. Samtidigt gör de ständiga miljöombytena att man hela tiden känner att man får miljöombyte och att spelet på så sätt blir betydligt mer varierande. Det är härligt att ena stunden vara i en piratvärld för att i nästa besöka vilda västern.

Toy Box Takeover bjuder på en hel del fiender som du måste besegra. De blir ibland så många att det då blir enformigt. Du stöter dessutom på diverse superskurkar som Syndrome har lyckats framkalla med Merlins trollspö. Här syns bland annat den härlige sjörövarkaptenen Davy Jones från Pirates of the Carribean. Vid din sida har du hela tiden din medhjälpare. Du väljer själv vem det ska vara och genom att samla frukter kan du levla upp medhjälparen och ge honom bättre och bättre egenskaper. Beroende på hur bra du lyckas levla upp din medhjälpare kan du välja mellan olika hattar och vapen som hjälper dig på olika sätt.

Uppdragen är tyvärr ganska likartade. Det är ju en svaghet med Toy Box-spel att man inte kan skapa vilka uppdrag som helst. De flesta uppdrag går ut på att man på ett eller annat sätt ska samla ihop saker eller varelser såsom hästar och föra dem till en plats. På ett ställe skulle man ange sifferkombinationen till ett kassaskåp. Tyvärr hittade jag inte den tresiffriga koden utan den hade jag tyvärr missat, antagligen i en dialog som jag lade för lite uppmärksamhet till. Jag fick istället prova mig fram tills jag slutligen lyckades öppna kassaskåpet.

Toy Box Takeover är ett ganska kul, om än begränsat, Toy Box spel. Det är betydligt mer avancerat än de man själv kan knåpa ihop i Toy Boxen. Samtidigt är uppdragen likartade och spelet inte på när lika varierat som exempelvis Twilight of the Republic Play Set.

Navigera i artikeln

Inledning
Toy Box