Disney Infinity 3.0

Av i i Recensioner, 9 Mer

Disney Infinity 3.0 Twilight of the Republic Play Set

Twilight of the Republic Play Set ingår i Star Wars startpaket men kan även köpas som ett separat Play Set.

Spelet utspelar sig någon gång mellan de två första filmerna och baseras på Clone Wars-karaktärerna. Anakin Skywalker och Ahsoka Tano har precis upptäckt en droidfabrik på planeten Geonosis. Jedirådet bestämmer sig för att ta reda på vem som ligger bakom fabriken. Deras fokus ligger nu helt och hållet på att rädda planeten undan separatisterna. Under spelets gång stöter man på flera kända figurer såsom Jabba the Hutt, Padme Amidala och Darth Maul.

Twilight of the Republic Play Set är ett varierande actionspel där det inte enbart finns actionelement utan även lite lugnare moment. Det finns nämligen en hel del små uppdrag där man absolut inte får användning för sin ljussabel eller sitt skjutvapen. De lugna uppdragen kan vara bra när man känner att man vill vila upp sig efter allt skjutande. Exempel på uppdrag är att hitta olika grejer, eller varför inte anta uppdraget att få en karaktär att prova en lekpark. Du kan själv prova allt på lekplatsen såsom gungor och vippbrädor. Dessutom får du möjligheten att ratta en podracer i fartfyllda racingtävlingar vilket är riktigt kul.

De flesta uppdrag är dock actionbetonade. Under dessa uppdrag kan man vinna upp till tre stjärnor. Det kan exempelvis vara att utföra en viss sak i uppdraget eller att undvika att ramla utanför spelplanen. Ett problem med stjärnorna är att vissa kan man enbart vinna genom att använda någon figur som inte ingår i Play Setet (exempelvis Obi-Wan Kenobi) utan som måste köpas separat. Det känns lite girigt att lägga in en sådan lockelse att köpa figurer i spelet.

Det finns gott om fiender som gärna gör livet surt för dig som spelar. De flockas ibland runt dig och då är det mycket bra att ha kraften och en ljussabel i högsta hugg. De medföljande figurerna Anakin Skywalker och Ahsoka Tano är en jedi respektive en padawan (jedilärling). De bemästrar kraften väl och slåss med sina ljussablar. De är dock inte så bra på att attackera på avstånd eftersom de bara kan rusa. Därför kan det vara bra köpa en figur som har en strålpistol eller annat skjutvapen.

Utöver alla uppdrag stöter man även på utmaningar för en eller två personer. Dessa finns utplacerade lite var stans i Star Wars-världarna. Bland utmaningarna kan nämnas sådana där man ska besegra så många fiender som möjligt eller hitta olika saker. När man är klar får man en belöning i form av en medalj och genom att spela flera gånger kan man förbättra sina resultat. Utmaningarna är ett kul sätt att förlänga spelet på.

Twilight of the Republic Play Set utspelar sig på fyra planeter – Geonosis, Tatooine, Coruscant och Naboo. För att ta sig mellan planeterna måste man flyga något av spelets rymdskepp. Det är ett kul avbräck från alla markstrider. Nu är det inte speciellt lugnt ute i rymden heller utan hela tiden måste man försvara sitt skepp och hjälpa andra skepp som är under attack. Rymdskeppen är lite bångstyriga, men så är det ju att flyga. Det är ju inte exakt som att köra en bil.

Jag gillar Twilight of the Republic Play Set. Det står i skarp kontrast till det mer vänliga Play Setet Insidan ut. Det är verkligen milsvida skillnader mellan Play Seten. Twilight of the Republic Play Set är variationsrikt och varar länge då det är ganska omfattande. Twilight of the Republic Play Set är ett ganska killaktigt spel så jag är rädd för att många tjejer inte kommer att gilla spelet.

Figurer

Figurerna i Star Wars startpaket samt övriga Star Wars-figurer fungerar till Twilight of the Republic Play Set samt i Toy Box, men inte till Insidan ut Play Set eller till Disney Infinity 1 och 2.

Vissa figurer som man kan köpa i handeln är låsta i Play Set tills man hittat karaktärens mästarmynt som finns någonstans inne i spelet. Det kan därför kännas lite surt om man inte omedelbart kan spela i Play Setet med en figur man precis köpt. Alla figurer fungerar dock omedelbart i Toy Box. Anakin Skywalker (medföljer), Ahsoka Tano (medföljer), Obi-Wan Kenobi och Yoda spelar direkt i Twilight of the Republic Play set. Alla andra Star Wars-karaktärer måste låsas upp.

Anakin Skywalker

Följer med startpaketet och Twilight of the Republic Play Set. Anakins kraftförmåga är att riva upp en del av marken och kasta det på fienden. Inte speciellt snyggt, men det fyller sin funktion. Han kan jonglera med fienden i luften vilket kan vara en ganska svår kombo att utföra för de yngre barnen, men kul. Anakin saknar strålpistol utan kan rusa mot fienden istället. När man låst upp krafthoppet kan han hoppa riktigt högt.

Ahsoka Tano

Även hon följer med startpaketet och Twilight of the Republic Play Set. Hon är något så ovanligt som en kvinnlig padawan. Hennes kraftförmåga är väldigt effektfull. Hon kastar nämligen sina ljussblar framför sig. Ashoka kan snurra som en galning samtidigt som hon rusar mot fienden. Hon kan precis som Anakin jonglera med fienden, rusa och hoppa högt.

Obi-Wan Kenobi

Obi-Wans kraftförmåga är mycket defensiv. Istället för att attackera fienden så gör kraftförmågan fienden förvirrade. De vänder sig då mot sina egna. Mycket kul att använda. Obi-Wan kan precis som Anakin jonglera med fienden, rusa och hoppa högt.

Yoda

Vem gillar inte Yoda? Det är nog mångas favoritjedi. När man använder Yodas kraftförmåga hoppar han extremt snabbt mot en fiende och han kan dessutom studsa mellan flera fiender. Precis som Anakin kan Yoda jonglera med fienden, rusa och hoppa högt.

Kanan Jarrus

Måste låsas upp i Play Set för att bli spelbar där. Kanans kraftförmåga ser inte ut speciellt mycket för världen, men den är ändå bra. Hans rörelser och attacker förstärks nämligen. Kanan kan skicka fienden upp i luften innan han skjuter en serie med sitt strålvapen. Precis som Anakin kan Kanan hoppa högt, men däremot kan han inte jonglera med fienden. Kanan har ett strålvapen som gör att han kan skjuta och därmed behöver han inte alltid gå in i närstrid. En figur med skjutvapen är ett mycket bra komplement till de figurer som medföljer startpaketet eftersom dessa enbart har en rusningsattack och därmed behöver gå in i närstrid.

Zeb Orrelios

Måste låsas upp i Play Set för att bli spelbar där. Zeb har klor vilket gör att han kan klättra uppför väggar och han har ett atletiskt hopp. Eftersom Zeb inte är en jedi så har han heller ingen kraft eller ljussabel. Istället har han ett gevär som gör att han kan skjuta på distans vilket gör att man inte behöver gå i närstrid lika ofta. När man uppgraderar geväret får man tillgång till projektiler som gör mycket skada. Zebs specialförmåga är en elektromagnet, fast den är i ärlighetens namn inte så inspirerande. Zeb kompletterar de jedikrigare som medföljer startpaketet på ett bra sätt.

Ezra Bridger

Måste låsas upp i Play Set för att bli spelbar där. Ezra kan skjuta skott från sitt strålvapen som studsar mellan flera mål och bedövar dem. Sedan blir de ett lätt byte. Ezra har ett strålvapen och kompletterar därmed de jedikrigare som medföljer startpaketet på ett bra sätt.

Navigera i artikeln

Inledning
Toy Box