Divinity: Original Sin – Enhanced Edition

Av i i Recensioner, 4 Mer

Divinity: Original Sin – Enhanced Edition

Det prisbelönta rollspelet Divinity Original släpps i en utökad version till konsoler. Har portningen från PC till konsol blivit lyckad?

Divinity: Original Sin – Enhanced Edition är ett klassiskt RPG-spel (role-playing game) skapat av Larian Studios. Spelet är en del av en större spelserie och det utspelar sig före originalspelet Divinity från 2012. Enhanced Edition är en utökad version av Divinity: Orginial Sin som släpptes till PC förra året och innehåller bland annat flera timmar nytt innehåll, förbättrade dialoger, nya karaktärsmodeller, omarbetad grafik och en omskriven story med ett nytt slut. Det har delvis bekostats genom Kickstarter och är efterlängtad av en stor grupp fans. Divinity: Original Sin 2 är utannonserat och kommer förhoppningsvis i slutet av nästa år.

När jag startade upp Divinity: Original Sin – Enhanced Edition fick jag flashback till mina långa och otroligt spännande spelsessioner med Baldurs Gate- och Dragon Age-serierna. Det är två spelserier som ligger mig varmt om hjärtat. Divinity: Original Sin – Enhanced Edition påminner om dessa serier både gällande miljöer, karaktärer och spelsätt. Och här lyckas spelet väldigt bra. Jag tycker att det är givande och man har svårt att sluta spela. Jag vill fortsätta levla min karaktär helt enkelt. Det är för övrigt en kvinnlig häxa vid namn Anya. Jag uppskattar den valfrihet som jag får vid skapande av min karaktär och jag är tilltalad av hur handlingen kring ”Source Hunters” och ”the Source” och dess anhängare ”Sourcerers” driver fram en karaktärsutveckling som känns äkta. Jag spelar främst i singelplayer-läget men det går att spela multiplayer också. Jag uppskattar att spelet inte är beroende av det ena eller andra läget. Singelplayer läget känns inte som att det är där av rent tvång utan för att det bidrar till historien.

Det finns tyvärr två mörka moln på min spelskärm. Jag känner bitvis att spelet inte är utformat för konsolspelande och att jag saknar den friheten som en mus ger. Vissa rörelser hade förmodligen varit smidigare på en dator. Så den som står i valet mellan att välja mellan PC- och i mitt fall PS4-versionen så blir mitt råd att välja PC-versionen. Detta trots att jag oftast är en trogen konsolspelare och knappt spelar något på PC längre. Tycker att denna svårighet även syns i hur notiser i spelet blir synliga. Texten är relativt liten vilket gör det svårt att läsa för den som sitter i en soffa och inte intill en datorskärm. Det här är dock inte unik för detta spel utan snarare något som många spel som har gjorts om till konsol dras med.

En annan kritik som jag har mot spelet är att jag upplevde att introduktionen var lite otydlig. Jag upplevde att det var svårt att förstå vad de ville att man skulle göra och detta ledde till att jag virrade runt i spelet ett bra tag. Kanske ett tydligare kartsystem och hänvisningarna om vart man ska gå hade hjälpt. Detta är kanske inget som den vana spelaren behöver, men med en öppen värld och omfattande miljöer att röra sig tycker jag att det är A och O.

Jag har hört att en del har tyckt att menyerna inte är så lyckade i spelet och jag kan delvis hålla med här. Men samtidigt känner jag att många spel inom rollspelsgenre använder denna lösning och Divinity: Original Sin – Enhanced Edition lyckas varken sämre eller bättre här.

Som sammanfattning kan jag säga att spelet är väl värt speltiden som den erbjuder! Gillar man klassiska RPG-spel skulle jag vilja påstå att det är ett måste-spel i samlingen. Man kan säga att detta är ett moget spel som passar spelaren som gillar high fantasy. Detta trots de brister som ibland uppstår i kontrollerna samt förvirringen i kartsystemet.

Det Bra

  • Härliga miljöer med en öppen spelbar värld
  • Fängslande uppdrag och trovärdiga karaktärer
  • High fantasy-betonat spel

Det Dåliga

  • Brister i kontrollen
  • Otydlig introduktion
7

Skriven av: Linda Brorsson

Inga kommentarer än.

Kommentera

Kort Om GameElite

GameElites resa är lång. Allt startade i juli 1997 då Barnens Multimedia lanserades och år 2000 bytte sajten namn till RecLandet, en förkortning för RecensionsLandet. År 2005 bytte vi till vårt nuvarande namn, GameElite, och sajten fick en ny, uppfräschad design.

Vi ville med det profilera oss med vår huvudsakliga sysselsättning – spel. Designen från 2003 byttes inte förrän 2016 och hade vid det laget blivit rejält åldersstigen. Läs gärna mer om oss...

Tweets

Göteborgsbaserade indiestudion Skyglobin avslutar nu sin trilogi The Journey Down. Vad väntar Bwana och hans vänner… https://t.co/a9m5dNOpdv
Beetlejuice är en mycket excentrisk och busig figur, vilket borde passa bra in i LEGO-universumet. #Legodimensions… https://t.co/byC1Z34XUN
Pokkén Tournament är en handburen återutgåva av det mycket populära Wii U spelet med samma namn.… https://t.co/nyq6ZogsSV