Doki-Doki Universe

Doki-Doki Universe

Stackars QT3. I 32 år har han tålmodigt väntat på att hans familj ska hämta honom. Kan du hjälpa honom att bli mer mänsklig? Då kanske familjen tar tillbaka honom.

QT3 har blivit dumpad på en liten planet långt borta i rymden. Han är en robot vars enda vän är en röd ballong. Han väntar tålmodigt på att bli hämtad igen. När Alien Jef kommer flygande i sitt rymdskepp tar han QT3 under sina vingar. Om QT3 lär sig mer om mänskligheten och deras känslor så kanske familjen tar tillbaks honom. Alien Jef tar därför med QT3 till flera planeter där han får hjälpa befolkningen. Samtliga planeter har sitt eget tema som ska hjälpa QT3 att förstå människorna. Temana är dock inte alltid så lätta att förstå. Att en person förvandlat en annan till en toalett av avundsjuka är lätt att förstå, men på ett ställe skulle man exempelvis lära sig om osäkerhet och jag förstod inte riktigt vad osäkerhet hade med det jag gjorde på den planeten.

Till en början kände jag en riktig wowkänsla över Doki-Doki Universe. Spelet är verkligen unikt till såväl stil som spelande. Din uppgift är att hjälpa invånarna på de olika planeterna. Du får flera uppgifter när du pratar med dem. Det kan exempelvis vara att ge dem något de saknar såsom ett barn, eller att hjälpa dem på något annat sätt. Man kan enkelt frambringa olika saker och ge till invånarna. Men, det är inte alltid de blir nöjda med vad du ger dem. Visserligen vill kanske en person ha ett barn, men barnet måste kanske vara sött och inte fult eller lukta illa som en bebis som precis bajsat på sig.

Till en början var spelet som sagt riktigt kul, men efter ett tag tröttnade jag då man gör samma sak hela tiden och då man alltid får raka instruktioner. Ge mig ett barn. Gå och prata med det magiska trädet. Prata med kossan. Så här fortsätter det. Man behöver aldrig tänka utan allt är väldigt rakt på sak. Det är synd eftersom man då lätt tröttnar.

Förutom att lösa de problem man ställs inför ska man också samla presenter. Vissa presenter är gömda bakom saker på planeten och det är ju trist eftersom det bara är att lyfta på alla saker och titta efter om det finns något paket. Andra presenter är klurigare att få eftersom man får dem av planeternas invånare. Antingen ska du göra en invånare nöjd eller reta upp den tillräckligt mycket för att få presenten. Det gör du på några olika sätt. Dels kan man ta tag i personen och exempelvis kasta iväg denne. Ett annat sätt är att skaka om marken under dem. Vissa gillar denna behandling medan andra blir arga. Man ska också frambringa saker och ge till personerna. Ger man rätt saker blir de gladare och fel saker gör dem givetvis arga. Här får man ofta prova sig fram eftersom man till en början inte vet vad de olika invånarna gillar. Detta moment var faktiskt lite roligare än att bara lösa problemen man ställdes inför eftersom man fick tänka lite.

Förutom vanliga planeter finns även ett gäng asteroider dit du kan åka och göra olika personlighetstester. De är ganska fascinerande eftersom man får information om vilken personlighet man har bara genom enkla frågor och genom att titta på bilder. Det kan exempelvis vara att välja vilken rymdvarelse man helst skulle vilja vara eller i vilket hus man helst skulle vilja bo i. Här är det upplagt för en del skratt. Ofta får man faktiskt ganska bra analyser över sin personlighet, medan man andra gånger skrattar mest åt hur galet det kan bli. Alla asteroider är dock inte upplåsta utan vissa måste du köpa för några kronor. Det känns lite sniket.

Grafiken är riktigt gullig och skapad med hjälp av streckgubbeliknande karaktärer. Man rör sig bara i två dimensioner och allt är helt platt. Den enkla grafiken gör att det i princip kvittar vilken plattform du spelar på. Jag har mestadels spelat på Playstation 4 men även installerat spelet på min PS3 och Vita. Du får nämligen tillgång till spelet på samtliga plattformar när du köper det vilket är riktigt generöst. PS3- och PS4-versionerna är likvärdiga medan Vita-versionen främst skiljer sig genom att den använder pekskärmen. Det blir något bökigare styrning, men det fungerar också bra.

Doki-Doki Universe är verkligen ett originellt spel som var riktigt kul i början. Tyvärr blev spelet fort enformigt. Det hjälpte inte att humorn är knasig och grafiken lustigt skön. Man gör samma sak om och om igen och problemen man ställs inför är alltför rakt på sak. Man gör bara vad man är tillsagd utan att egentligen behöva tänka själv vilket är tråkigt i längden.

• Unikt spel
  • Lustig grafik
  • Humorfyllt