Donkey Kong Country: Tropical Freeze

Donkey Kong Country: Tropical Freeze

Donkey Kong har tagit hjälp av Diddy, Dixie och Cranky Kong för att slänga ut de elaka vikingarna som invaderat deras paradis. Valrossar, ugglor och pingviner är bara några som måste bekämpas.

Jag vet inte hur många timmar jag och min fästmö har ägnat åt Donkey Kong Country Returns. Vi har plockat fram spelet lite då och då. Vi har svurit av ilska, stampat fötterna av frustration men framför allt skrikit och studsat av glädje. Ett YouTube-klipp på oss när vi spelar skulle säkert blivit en succé. Donkey Kong Country Returns är ett plattformsspel som är svårt men samtidigt oerhört kul. Allra roligast är det att spela tillsammans. Därför var det givetvis med stor besvikelse som vi konstaterade att Donkey Kong Country: Tropical Freeze inte kunde släppas förra året. Istället har vi fått vänta ända tills nu.

Donkey Kong Country: Tropical Freeze fortsätter i de spår som tidigare spel stakat ut. Det innebär att om du gillade Donkey Kong Country Returns så kommer du med största sannolikhet även gilla Tropical Freeze. Här är det finurligt sidscrollande plattformsspel som gäller. På vissa ställen rör sig dock Donkey Kong även in på djupet, men trots det är spelet ändå ett sidscrollande spel och Nintendo har förstorat vikten av 3D-djupet i banorna.

Precis som i Donkey Kong Country Returns är banorna svåra, om inte ännu svårare. I Returns dök en magisk Donkey Kong upp om man misslyckats med en bana ett antal gånger. Denna ”fuskapa” klarade banan åt dig helt automatiskt vilket gjorde att man aldrig behövde oroa sig för att köra fast. I Tropical Freeze har man tagit bort detta ”fusk”. Här måste du klara alla banor. Kör du fast på en bana så är det bara att fortsätta nöta samma bana om och om igen tills man klarat den. Det är synd att man tagit bort denna möjlighet eftersom jag är helt övertygad om att många barn kommer att bli ledsna och besvikna för att de inte klarar hela spelet.

Om spelet blir för svårt kan man gå till spelets affärer där man kan använda sina surt förvärvade guldmynt för att köpa diverse saker. Samlarsakerna hjälper kanske inte så mycket, men du kan även köpa fler liv och till exempel ett kraschskydd som gör att du kan undvika att krascha när du åker gruvvagn.

Nintendo har i spel efter spel bevisat att man kan skapa lekfulla plattformsspel. Tropical Freeze är givetvis inget undantag. Spelet bjuder på en kavalkad av underbart designade banor fyllda med härliga saker. Nintendo har slipat på varenda bana in i minsta detalj. De har verkligen inte lämnat något åt slumpen. Det har resulterat i ett spel där man hela tiden vill framåt och se vad som döljer sig i nästa bana.

Trots att man tvingas spela om banorna flera gånger för att nöta in dem så är det svårt att lägga ifrån sig handkontrollen. Visst är det frustrerande att dö gång på gång, men samtidigt känns det alltid att det finns en möjlighet att klara banorna. Det gör att man gärna spelar om dem trots att man dött några gånger. Som vanligt är banorna oerhört tajta precis som handkontrollen. Även då jag misslyckats många, många gånger ville jag aldrig skrika ”jävla handkontroll” utan jag tänkte alltid ”vad kass jag är, det här borde jag klara”.

Bosstriderna har alltid varit riktigt bra i Donkey Kong Country-spelen. Tropical Freeze är givetvis inget undantag utan här sätts du som spelare på prov mot diverse tuffa bossar som alla kräver flera steg för att klaras av.

Donkey Kong Country: Tropical Freeze är jättekul att spela ensam, men ragga gärna upp en kompis. Spelet är nämligen än roligare om man är två som samarbetar. Då spelar en som Donkey Kong medan den andre får välja mellan någon av de tre andra karaktärerna – Diddy, Dixie eller Cranky Kong. De har alla lite olika egenskaper som på olika sätt kompletterar Donkey Kong. Utan dessa sidekicks kan Donkey Kong inte ta sig till alla platser i spelet. Det är kanske lätt trott att spelet blir lättare om man är två. Så är inte fallet – det blir roligare, inte lättare. Att samarbeta kräver nämligen en hel del av er som spelar – ni behöver verkligen samarbeta och kommunicera med varandra och inte enbart spela två personer samtidigt om ni ska klara banorna.

Grafiken är underbar, fylld med små detaljer. Man får aldrig känslan av att Wii U skulle vara en svag maskin och därför saknade jag heller aldrig styrkan hos Playstation 4 eller Xbox One. Snarare har Nintendo lyckats oerhört bra. Om grafiken nu är bra så överglänses den dock av ljudet. Framför allt är musiken underbar, men ljudeffekterna håller också hög kvalitet.

Sammanfattningsvis tycker jag att Donkey Kong Country: Tropical Freeze är ett underbart plattformsspel. Det gör inget att vi serveras ett sidscrollande spel som till viss del känns retro och inte ett spel där man kan röra sig fritt i tre dimensioner. Spelkonceptet håller än idag. Men, tänk på att spelet är svårt och att det riskerar att skapa ledsna barn som inte klarar banorna.

• Fantasifulla banor
  • Utmanande
  • Underbar grafik