Doodle Devil

Doodle Devil

Det var inte bara gud som var aktiv när jorden skapades utan djävulen var fullt verksam även han. Hjälp honom att skapa olika elementära, och ofta elaka saker på vår jord.

Doodle Devil är ett mycket udda spel, åtminstone för alla som inte spelat Doodle God tidigare. Jag har själv inte spelat Doodle God. Därför kände jag att jag behövde kolla upp spelen och vilka skillnader som finns mellan Doodle Devil och Doodle God. Det visade sig att spelsättet är identiskt mellan spelen och att även vissa av lösningarna är desamma. Därför kommer du som spelat Doodle God att få mer av samma vara som tidigare.

Vad är då Doodle Devil för ett spel? Jo, det är ett udda pusselspel som spelmässigt är väldigt enkelt fast betydligt svårare att klara av. Du börjar med två enkla saker – de kallas element i spelet. Det är ett äpple och en människa. Nu är du djävulens hantlangare och genom att kombinera äpplet och människan så har du skapat synden. Därefter får du fler element och din samling växer hela tiden. Din uppgift är att skapa nya element åt djävulen. Det gör du genom att kombinera elementen två och två. Totalt finns 190 element grupperade i 19 grupper.

Djävulen vill ha valuta för sitt arbete på jorden och han är långtifrån godfruktad. Alltså är de flesta element du skapar åt honom av ondo. Exempelvis skapar du avund genom en kombination av girighet och synd. Det är en kombination som faktiskt ger upphov till två element – förutom avund ger det nämligen även stöld. Fast även om du är hantlangare åt djävulen så finns det en hel del goda element. Kombinera exempelvis människa med kunskap och du får en bok. Och om du tar denna bok och kombinerar den med pengar så får du arbete. Förutom nya element får man dessutom något kul ordspråk serverat när man lyckas kombinera två element.

Till en början så tänkte jag ”vad är det här för larvigt spel?” när jag spelade Doodle Devil. Spelet kändes nämligen inledningsvis alltför simpelt. Det var dock en tanke jag snabbt övergav eftersom spelidéns enkelhet verkligen inte innebar ett enkelt spel. Alltså förvandlades den initiala tanken snabbt till ett behov av att hitta fler och fler nya element. Doodle Devil blev vanebildande. Tyvärr ändrades mitt synsätt på spelet återigen när jag hittat runt 80-90 av spelets element. Då inleddes en fas av frustration. Det fanns så många element som tillsammans kunde kombineras på en enorm massa sätt. Spelet blev plötsligt väldigt svårt och det var definitivt ingen självklarhet vilka element som skulle kombineras med varandra. Död + demon borde ju ge något nytt, likaså girighet + spel. Men, icke. Samtidigt fanns det många kombinationer som jag aldrig skulle kunna komma på utan att gissa. Ett exempel var att två synder gav stolthet. Jag fick alltså börja prova mig fram med olika kombinationer vilket inte alltid var så kul.

Dessutom fanns det så många kombinationsmöjligheter att jag inte kom ihåg alla försök jag gjort vilket resulterade i att jag flera gånger blev arg på mig själv: ”Men dumma Mats, du har ju redan provat död + demon”.

Jag har spelat Doodle Devil på Playstation Vita, men spelet finns till en mängd plattformar såsom mobiltelefoner, Mac och Windows. Doodle Devil känns inte hundraprocentigt anpassat till Playstation Vita eftersom det är ganska svårt att läsa vad det står under elementsymbolen. Jag laddade även ner gratisversionen till Android och då var det inga som helst problem att läsa.

Summa summarum är jag väldigt kluven inför Doodle Devil och har svårt att betygsätta det. Spelet är verkligen originellt men som sagt blev jag riktigt frustrerande efter ett tag. Doodle Devil är dessutom i dyraste laget till Playstation Vita (55 kronor i dagsläget) vilket gör att det är bättre att köpa spelet till Android eller iOS om man har möjlighet till det. Det är billigare och dessutom är spelet översatt till svenska i mobilversionerna.

• Originellt
  • Grafiskt tilltalande
  • Vanebildande