Dr. Kawashima’s Body and Brain Exercises

Här kommer ännu ett motionsspel till Xbox 360 Kinect. Men detta skall även motionera din hjärna.

När Kinect lanserades var det knappast någon överraskning att det skulle släppas en uppsjö av motionsspel. Trots att merparten av de spelen var mer eller mindre dåliga tror jag fortfarande att Kinects koncept är som klippt och skuret för sådana spel. Dr. Kawashima’s Body and Brain Exercises koncept går ut på att du genom att röra din kropp ska lösa olika övningar och därefter maximera din hjärnas utveckling. Det lät väl inte så svårt eller hur? Förbered dig på att bli nertryckt!

I spelets början måste du genomgå ett cirka tio minuter långt test som bestämmer din hjärnas ålder. Min ålder var 43 och jag vet inte riktigt om jag ska va stolt eller känna mig förnärmad. Under spelets gång kan man påverka sin hjärnålder genom att prestera bra i de olika övningarna. Min ålder hoppade lite upp och ner men ändrades aldrig drastiskt. Övningarna i spelet är uppdelade i fysiska, matematiska, logiska, reflex och minne. Varje kategori innehåller fyra övningar så totalt 20 stycken övningar vilket kan ses som i minsta laget. En del av övningarna är dock rätt roliga och innovativa. En övning kräver simultanförmåga då du ska styra en Pac-Man figur med ena handen samtidigt som du plockar frukt med den andra. I en annan ska du med dina armar bygga färgade broar och matchande färgade bilar. Det låter lätt men när det kommer många bilar blir det snabbt svårare.

Vissa övningar kan vara hur enkla som helst (10 + 0 = ?) men sekunden efter kan du få en fråga i stil med 13 – 7 + X = 21. När jag började få problem med vissa övningar gjorde jag precis som jag gjorde i skolan och valde lättare men även här misslyckades jag dramatiskt! Till problemet hör att Kinect inte mäter av ens kropp exakt nog för att känna vad man vill göra. Ett exempel på detta är att man oftast inte kan ta ner sina armar efter man valt något ovanför sitt huvud med risk för att råka svara på något av misstag på vägen ner. Ett annat problem är att spelet är stressigt.

Body and Brain Exercises har många likheter med Brain Age till Nintendo DS men de skiljer sig drastiskt i sitt sätt att behandla spelaren. Medan Brain Age försöker hjälpa dig genom positiv feedback använder sig Body and Brain Exercises av negativ feedback. Om du skulle misslyckas på någon övning, vilket är lätt när du har timer på allt, kommer vår käre doktor Kawashima och hans vän glödlampan att mobba skiten ur dig och ge dig betyget F. Låt det vara känt att jag faktiskt är helt värdelös på matematik men jag vet att jag inte blir bättre av att någon berättar för mig att jag är dålig eller för den delen avbryter mig när jag försöker räkna ut något. Skulle man dock få ett A kommer man bli behandlar som en riktig stjärna. Detta resulterade att jag höll mig till övningarna jag var duktig på och valde bort de jag var sämre på. Raka motsatsen till vad man borde göra i ett sådant här spel. Men vem vill känna sig värdelös?

Spelet har marknadsförts som det ultimata familje- och partyspelet där man kan ha både kul och bli smart. Problemet är bara att i flerspelarläget är spelet ännu svårare vilket medför att risken att misslyckas blir ännu större. Vem känner egentligen för att bli förödmjukad inför sin familj eller vänner? Det här spelet behöver ta reda på vem det riktar sig till och hur. Om tanken är att man skall bli smartare har de misslyckats totalt. Om de vill upplysa en om hur smart (läs dum) man är har de lyckats!

• En del roliga övningar.
  • När man väl gör bra ifrån sig får man veta det.

• Stressigt med timer.