Dragon Ball Z: Shin Budokai

Dragon Ball Z: Shin Budokai

Mangaserien Dragon Ball har gett upphov till en mängd spel. Stelvio har testat det nya PSP-spelet.

Dragon Ball är ursprungligen en mangaserie, och som de flesta andra manga kommer den ursprungligen från Japan. Serien publicerades först 1984 och sista utgåvan gavs ut 1995. Då serien lanserades i väst delades den upp i två delar, Dragon Ball och Dragon Ball Z, där den senare är en mer actionbetonad version med aningen omskrivet manus.

I serien får man följa den utomjordiskt födde Kakaroth, eller Goku som han fick heta på jorden, i hans och hans vänners kamp för att samla Dragon Balls, och på så sätt rädda jorden från Sayanerna som vill komma och ta över. Storyn är som så många andra spel från Japan förankrad i japansk mytologi, DB bygger löst på en historia om en ap-pojke som ger sig ut på en lång resa mot väst.

Det har redan släppts ett otal DB spel till dem flesta format, med varierat resultat. Vissa av dem har varit riktigt bra, som DB GT: Transformation till GBA eller DBZ: Budokai 3 till PS2, andra har varit så dåliga att man ångrat den dagen man la hand på spelet.
Dragon Ball Z Shin Budokai är lyckligtvis ett av dem bättre spelen, ett beat ’em up spel med ett högt tempo och en osviklig framerate. Det är snabbt, riktigt snabbt stundtals, och det är snyggt, förbannat snyggt. När Goku eller några av dem andra gör en av sina special moves glömmer man att man spelar, det känns precis som om man tittar på serien. Grafiken är helt enkelt outstanding, och jag upphör aldrig att förvånas hur bra spel kan se ut på en sån här liten maskin. Kontrollen är heller inte fy skam även om den inte alltid är hundra procentig. Ibland, speciellt mot dem senare och svårare nivåerna, uppfattar jag det som att kontrollen inte riktigt hänger med, men det kan även vara min PSP som varit med om lite för tuffa tag.

Spelet har fyra battlemodes, fem om man räknar Training, där man får mäta sin styrka. Det finns en klassisk story- eller i detta fallet Dragon Road mode, där man får väldigt ytligt följa storyn i DBZ: Fusion Returns. Detta är väl kanske lite av spelets svagheter om något. Storyn pressenteras med stillastående profilbilder av kombattanterna, och dialogen förs fram av pratbubblor vilket i längden blir så oerhört trist och frustrerande att man till slut skiter i vilket. Som tur är, är det väldigt lätt att trycka förbi, med en snabb touch på Start så är man mitt inne i fighten. Via storymode låser man inte bara upp nya ”transformations” av sig själv, utan man låser även upp olika ikoner som man kan pynta sin profil med. Arkad är precis som det låter, man möter motståndare, spöar på dem och vinner DB:s efterhand. Z Trial är egentligen två modes, ett timetrial och ett survival. Inget konstigt med det, slå spelet på tid, eller kolla hur många motståndare du kan krossa innan din energimätare är tom. Sista alternativet är Network Battle där man kan möta sina vänner i Ad Hoc mode, alltså inte över nätet.

Det är där man har nytta av sin profil. Man kan nämligen genom att spela dragon road, som jag nämnde innan, låsa upp ikoner och bakgrunder till sitt profilblad, där finns även ens status och annan data samlad. Sen kan man skriva någon liten kommentar om sig själv och dela med sig av sin profil. Detta är ju en kanon ide. Hur skoj är det inte samla på en massa polares profiler, eller sitta och pyssla ihop egna fräsiga profilkort med ikoner som andra ännu inte lyckats låsa upp. Det hade varit toppen.. om det gick att spela över nätet. För hur många samlas egentligen hemma hos en vän för att spela PSP?
Det gör man ju ensam på bussen, tåget, bilen osv. eventuellt hemma i sängen eller ute på balkongen. Men jag har ännu inte hört om några PSP lan. Spelmakarna måste börja låta oss spela via nätet! Det är numera alldeles för många toppenspel till PSP som bara går att köra Ad Hoc mode.

Om jag ska summera mitt intryck av Dragon Ball Z Shin Budokai så är det ett oerhört välgjort spel, med ytterst få brister. Man bjuder sina trogna fans på små detaljer lite här och där som gör att spelet känns gediget och har koll, som t.ex. att meny valen är sju och kantade med dragon balls, precis det antal man ska samla för att åkalla den mäktiga draken Shenlong. Eller att Dragon Road mode är illustrerad som Snake Road, som Goku måste vandra för att möta den mäktiga King Kai i serien efter det att han dött.
Spelet är lätt att ta till sig och lika lätt att lägga ifrån sig, för att sen inte motstå frestelsen utan att klara den där sista gubben innan man börjar med läxorna. Det är det perfekta spelet för folk som kanske inte vill sitta och behöva sätta sig in i invecklade storys utan vill ha ett roligt spel man kan sysselsätta sig ett par minuter på tåget eller bussen hem. Men det är även ett oerhört givande spel för den som vill och orkar spela ett beat ’em up spel i flera timmar. Det är snarare PSP’ns batteri som sätter begränsningen för hur länge man kan spela detta spel i sträck.

I betygsväg låg jag länge och vägde mellan en sjua och en åtta. Det som gör att det väger över och blir det högre betyget är att, trots att jag inte alls egentligen bryr mig om Dragon Balls, har spelet varit så roligt att jag satt mig ner o kikat på några avsnitt av tv-serien och även gjort en liten miniresearch om Gokus bakgrund och skapare. Det är det inte många spel som lyckas med.

• Snabbt gameplay
  • Intuitivt
  • Stort