Dragon Quest Heroes II

Dragon Quest Heroes II

Dragon Quest är stort främst i Japan. I det andra Dragon Quest Heroes-spelet blandas rollspel friskt med hack ‘n‘ slash.

Ett rollspel blandat med hack ‘n’ slash hör inte till vanligheterna av vad jag brukar spela. Visst gillar jag dessa genrer men jag har nog aldrig spelat ett spel som kombinerar dem. Detta är alltså min första erfarenhet av denna genre som faktiskt är riktigt populär bland många spelare. Jag var som man brukar säga, nyfiken.

En av de populäraste spelen i genren heter Dynasty Warriors och av det lilla jag har spelat av den serien så märks det tydligt att Dragon Quest Heroes II följer samma mall. Striderna går ut på att plöja sig igenom så många fiender man bara kan med hjälp av vapen, magier och medhjälpare. Lyckas du kombinera dessa saker så brukar det oftast resultera i stora explosioner som förgör allt i din väg. Mellan dessa stora strider besöker du städer där du kan köpa ny utrustning, samla på dig sidouppdrag och vila upp dig inför nästa stora slag. Allt byggs upp av en historia i klassiskt rollspelsmanér.

I Dragon Quest Heroes II möter vi ett gäng hjältar som på olika sätt flätas samman genom historien för att tillsammans förena kontinentens kungadömen. Det uppstår givetvis en massa saker på vägen som dessa hjältar måste reda ut. Allt berättas genom gulliga mellansekvenser. Den stora dragningskraften till just detta spel är givetvis alla Dragon Quest-karaktärer som spelet består av. Eftersom det är en av de mest populära serierna i Japan så känns det nästan som att lägga pucken i öppet mål. Det har givetvis sålt otroligt bra också. Personligen har jag dock ingen som helst relation till Dragon Quest så just den biten bryr jag mig inte så mycket om. Visst är många av karaktärerna roliga och överlag väldesignade vilket alltid är ett plus.

Striderna är det moment som jag gillar bäst med Dragon Quest Heroes II. Där får jag med hjälp av tre andra hjältar som jag själ valt ut ta mig an horder av olika monster i jakt på XP och skatter. Du kan med ett knapptryck skifta mellan de olika karaktärerna för att på så sätt bygga upp nya kombos. Spelet består av olika större områden som fungerar som transportsträckor mellan huvuduppdragen. Oftast måste du utföra några uppdrag i det aktuella området för att få tillgång till nästa stora slag som byggts upp av storyn. Dessa slag bygger oftast på samma moment. Att ta sig framåt genom ännu mer monster för att till sist möta någon form av boss. Detta kanske inte låter särskilt spännande och personligen så tycker jag inte att det är det heller. Det är nog här jag börjar inse att denna genre inte är något för mig.

Mellan striderna så pratar du med väldigt många karaktärer och ofta måste man prata med specifikt utvalda för att storyn skall röra sig framåt. Problemet är att det inte alltid är tydligt vilka man skall prata med. De städer man besöker är mysiga ställen och när det gäller grafiken så fyller den absolut sin funktion och är oftast väldigt färgglad och vacker. Dock känns områdena man besöker oftast väldigt tråkiga och det är tydligt att de enbart finns där för att de ska fyllas med monster.

Jag vet att jag låter oerhört negativ i min text men egentligen så tycker jag att det kan vara ganska så underhållande och avkopplande att bara springa runt och förgöra allt i min väg. Det blir lite som en palettrensare och på det sättet fungerar det utmärkt. Att se horder av monster utplånas mitt framför mig på grund av mina kraftfulla attacker fyller absolut en funktion. Men längre än så träffar inte detta spel mig. Har du några vänner så kan ni tillsammans ge er ut och utföra uppdrag. Det är givetvis ett stort plus.

Dragon Quest Heroes II är helt enkelt inte ett spel i min smak. Det är alldeles för enformigt och ofta rätt långsamt för att jag skall orka fortsätta. Jag ser dock vad spelet har att erbjuda för de som verkligen gillar denna genre. De stora slagen, kombinationer mellan hjältarna och co-op gör att många förmodligen kommer att älska det. Karaktärerna bidrar till en myskänsla men spela för guds skull inte med engelska röster då de är horribla. Välj istället de japanska. Spelet kommer att fungera som en palettrensare hemma hos mig och ett bra sådant. För er som är nyfikna på genren och gillar Dragon Quest så rekommenderar jag en provspelning hemma hos en redan frälst kompis.

• Mysiga Karaktärer
  • Striderna
  • Co-op