Dungeon Siege 2

Dungeon Siege 2

Dungeon Siege blev en stor succé som slog igenom stort bland dataspelsrollspelen. Frågan är om uppföljaren, Dungeon Siege 2, håller måttet och når samma nivå?

I Dungeon Siege 2 så har den ondskefulle Valdis fått tag i ett svärd som gör honom oerhört mäktig och leder honom till seger efter seger i sin kamp att ta över världen. Som en legosoldat i Valdis armé landar du på dryadernas land, med lite annat i tankarna än att få betalt för alla dryader du dödar. Men efter att dina allierade vänds emot dig och du blir fånge hos dryaderna så börjar du fundera vems sida du borde stå på. Så vänds kampen mot Valdis, den här gången inte för pengar, utan för rättvisa.

Du är en hjälte, antingen en människa, alv, dryad eller halvjätte. Själv, eller med hjälp av dina vapenbröder, bekämpar du monster med en mängd av vapen och magier. Upplägget är som i Diablo: du slår ihjäl fiender genom att trycka på dom med musknappen, de släpper pengar, vapen, utrustning, magier och annat som du utrustar eller lägger in i din ryggsäck. Det är faktiskt så överraskande likt Diablo att man kan tro att det är Blizzard som har gjort Dungeon Siege 2. En skillnad från Diablo är däremot att du inte väljer din egen klass, utan det är beroende på hur du anfaller. Du kan bli bättre i närstrid, skytte, anfallsmagi och naturmagi. Om du bara använder en slags attacker så blir du väldigt bra i den sortens attacker, men om du använder alla lika mycket blir du aldrig speciellt bra, eller speciellt dålig i något av dom.

Spelet går sin sälla gång, med uppdrag, kamper och ny utrustning. Storyn är inte tillräckligt fängslande för att imponera eller göra mig riktigt intresserad av vad som händer, men tillräckligt för att man ska fortsätta spela. Annars har spelet alla nödvändiga kvalitéer för att man ska gilla det: bra grafik, dugligt manus, lagom svåra uppdrag och en ganska trevlig huvudkaraktär. Tyvärr är det inte mycket mer än så. Det finns inte den där speciella funktionen eller häftiga förmågan som skiljer det här spelet från alla andra spel i genren.

Behovet av allierade är en svaghet med Dungeon Seage 2. Ensam är inte stark och om du inte har ett gäng bakom dig med olika slags förmågor så kan du räkna sekunderna av ditt liv. Viss utrustning kräver att man har en viss nivå på en av de fyra klasserna för att man ska kunna använda dom. Okej, det kan man leva med, ingen stor sak. Men sen att man måste använda sån utrustning för att klara uppdrag gör att man MÅSTE ha en krigare/magiker/skytt i sitt lag. Så vad kan man göra? Tja, antingen lära sig förmågan själv eller anställa en som kan det i sitt gäng. Valfrihet? Jo, jag tackar…

För att göra det värre så har ens lagkamrater inte den bästa intelligensen heller. Man kan utrusta så att ens lagkamrater gör en attack åt gången, under vilket dom inte tänker själva ett skvatt. Vill du att din naturmagiker ska sluta kasta ismagi och hela dig, så får du manuellt säga det till henne, på ett lagom besvärligt sätt. Ju fler du är i gruppen, desto mindre kontroll har du över vad som händer. Spelet är antagligen gjort för LAN eller Internetspelande, men lyckas verkligen inte skapa samma upplevelse när man sitter själv framför datorn.

Omdöme: Allt som allt så är Dungeon Siege 2 inte dåligt, men saknar något för att intressera spelaren. Dessutom måste man jobba hårdare med att få allt att fungera med datorn som medspelare än i flerspelarläget då man inte har några människor som gör jobbet.

• Snyggt upplägg.
  • Bra grafik.

• Lite väl anonymt.