Earth Defense Force 2: Invaders From Planet Space

Global Defence Force uppnådde kultstatus bland vissa fans, speciellt i Japan. Nu återuppstår spelet i form av en remake till Playstation Vita och med nytt namn; Invaders From Planet Space.

En del B-filmer inom skräckgenren är så pass taftligt gjorda att de blir roliga. Vissa har till och med blivit kultförklarade. Earth Defense Force 2: Invaders From Planet Space är visserligen ingen film, men jag vill ändå likna spelet vid en b-film, fast jag bör snarare kalla det för ett b-spel.

Jorden invaderas av aliens i form av bland annat gigantiska myror och än större spindlar. Eftersom detta inte är första gången utomjordingar försöker ta över vår planet är mänskligheten förberedd i form av en specialstyrka – Earth Defense Force, i folkmun EDF. Du spelar som en ensam soldat med den hjältemodiga uppgiften att rädda jorden. Allt börjar i London vid ett snyggt återskapat Buckingham palace. Gigantiska myror, som definitivt inte är lika gulliga och vänligt sinnade som de i Disney/Pixars film ”Ett småkryps liv”, gör livet surt för Londonborna.

Direkt får jag en smak av b-spel. Myrorna kryllar ut och om du inte ser upp sprutar de syra från baken på dig. Jag har svårt att hålla mig från skratt. De ser faktiskt lite småfåniga ut. Sen kommer alla ljudeffekter och kommentarer som verkar direkt hämtade från någon b-skräckis. Ganska festligt faktiskt. Snart ersätts myrorna av fantastiska spindlar som är än större än myrorna. Med fantasiska menar jag så pass löjliga att de blir riktigt roliga. Deras sätt att hoppa är verkligen kul. Allt ackompanjerat med fortsatt b-filmsaktiga utrop. Sedan har vi de bosslika banorna där en urful, eldsprutande Godzilla-inspirerad varelse vill göra livet surt för oss jordbor. Nu börjar jag förstå, fast jag bara spelat några få banor, varför spelet fått en kultstämpel av fansen. Vad går då allt ut på? Jo, om du inte redan förstått det gäller det att skjuta, skjuta och åter skjuta tills den otroliga mängden utomjordingar äntligen utrotats för att i nästa bana åter bli lika många.

Innan du kan spela en bana måste du välja en av tre soldater samt upp till tre vapen. Här finns spelets styrka. Soldaterna har helt olika egenskaper och vapnen är många och helt olika varandra. Ska du exempelvis välja en eldspruta som andravapen eller en granatkastare? Eldsprutan är ju värdelös på distans medan granatkastaren är lika oduglig på nära håll. Under spelets gång ploppar nya vapen upp ur döda aliens. Ju högre svårighetsgrad du valt desto tuffare vapen får du. Det finns för övrigt flera svårighetsgrader som varierar från skrattretande lätt till löjligt svårt.

Soldaterna är av tre typer – klassisk infanterist, Pale Wing och Air Raider. Infanteristen behöver kanske inte någon ingående förklaring. Han springer runt till fots med diverse handeldvapen såsom hagelbössor, automatkarbiner och granatkastare. Pale Wing är lite intressantare, om än lite mer klurig att använda. Han har inte bara olika fantasifulla vapen såsom lasrar utan kan dessutom flyga med hjälp av en jet pack. Att från luften skjuta inte ont anande utomjordingar är riktigt kul. Fast i ärlighetens namn blev han aldrig min favorit. Han är nämligen klumpig på marken och dör för minsta lilla attack. Men om man använder honom rätt är det en effektiv soldat.

Air Raider är en ny soldat som inte fanns med i det ursprungliga Global Defence Force. Fast om jag har förstått saken rätt har utvecklarna hämtat honom från Earth Defense Force 2025, ett spel till förra generationens konsoler som precis portats till Playstation 4 under namnet Earth Defense Force 4.1: The Shadow of New Despair (en recension kommer inom kort).

Att spela som Air Raider är en helt annan upplevelse än infanteristen och Pale Wing. Här kan man exempelvis placera ut ett fjärrstyrt kanontorn och sedan meja ner krypen eller framkalla luftangrepp. Air Raidern blev heller inte min favorit då han inte är bra i direkt strid utan man ska helst undvika närkontakt med ohyran. Kvar blev nu infanteristen som du säkert förstår är min favorit.

Det finns även multiplayermatcher. Tyvärr lyckades jag aldrig hitta någon match. Därför kan jag inte uttala mig om den delen. Antagligen beror mina problem på att spelet är så pass färskt.

Earth Defense Force 2: Invaders From Planet Space är stundtals så pass dåligt att det blir underhållande. Men tack vare tre helt olika soldattyper kan man lägga upp sin strategi på helt olika sätt. Det finns många uppdrag som tyvärr är lite för lika varandra. Den som fastnar för Earth Defense Force 2: Invaders From Planet Space har ganska många timmars spelande framför sig.

• Tre helt olika typer av soldater
  • Många banor
  • Ganska många timmars spelande