Earth Defense Force 4.1: The Shadow of New Despair

Insekterna är tillbaka. Gigantiska myror. Fruktade spindlar. Robotar tillika. För att inte nämna de Godzillaliknande varelserna.

Earth Defense Force (EDF) är en spelserie som sträcker sig tillbaka till 2003 och har en hängiven skara fans. Detta är min första bekantskap med serien och jag visste inte riktigt vad som väntade mig när den arkaddoftande startskärmen uppenbarade sig. Jag hade forskat mig till att serien handlar om det populära japanska fenomenet ”människa mot monster” och det krävdes inte många minuter förrän jag förstod precis vad de menar. Dags att svida om till soldat, utrota gigantiska insekter och rädda världen.

EDF 4.1 är en port av EDF 2025 som släpptes 2013. Denna version har dock piffats upp rent tekniskt samt att ett samarbetsläge har lagts till vilket innebär att man kan vara upp till fyra spelare som hjälps åt att bekämpa insekterna. Man har flera klasser av soldater att välja mellan och dessa har såklart olika styrkor och svagheter. Jag väljer allroundsoldaten och känner mig nöjd med denne. Efter klassvalet så har man möjlighet att redigera sin arsenal. Man kan ha två olika vapen till förfogande under varje uppdrag och beroende på vilka insekter (eller robotar) du möter så gäller det att anpassa sina skjutjärn efter detta. När man känner sig nöjd så är det bara att börja beta av den mustiga kampanjen på nästan hundra uppdrag. Detta innebär att många insekter kommer att få sätta livet till så var beredd på det. Nu till lite bakgrundshistoria.

Jorden har upptäckt konstiga signaler från rymden och människorna inser snart att det kan vara bra att skapa ett team som tar hand om saken om utomjordingarna visar sig vara elaka. Självklart är de det och du kallas in som soldat från den beryktade organisationen EDF. Ditt jobb är att förgöra så många insekter och utomjordingar som möjligt samtidigt som du försöker hålla jordens befolkning vid liv. Tillsammans med ditt team ger du dig ut på uppdrag som för det mesta går ut på att döda allt du ser. Det du dödar släpper ifrån sig olika lådor som är viktiga att plocka upp. Vissa fyller på ditt liv på plats medan andra ger dig nya vapen och mer sköld som kan användas efter att det pågående uppdraget är avklarat. Svårare än så är det faktiskt inte.

Till en början finner jag det väldigt underhållande att springa runt och peppra på allt som rör sig. Spelet kastar ut horder av insekter mot mig och jag upptäcker ganska snabbt att hoppknappen är viktig för att överleva. Jag avverkar några banor, hittar nya vapen och bygger upp min skyddsutrustning för att sedan ge mig ut på fältet igen. En sak som jag tycker om är att allt i miljöerna är förstörbart vilket innebär att jag mer än ofta sätter några raketer rakt in i närmsta skyskrapa för att sedan se den falla sönder i bitar över insekterna. Efter ett tag börjar det dock bli en aning enformigt att utföra liknande uppdrag gång på gång och jag börjar önska att kommande bana är en bossfajt. Tyvärr så tycker jag att spelet innehåller för få riktigt stora monster i Godzillastorlek. De man möter är häftiga och piggar upp mellan de vanliga uppdragen men de är som sagt för få. Spelet påminner mig om de gamla klassiska arkadspelen som SEGA var väldigt duktiga på att utveckla under 90-talet. Det innehåller samma skrikiga gitarrer och kommentatorer som jag förknippar med dessa samt att det till och med ser ut som ett sådant, avskalat och anpassat.

Vad gäller utseendet så märks det snabbt att detta inte utvecklats för nuvarande konsoler. Detaljer skiner med sin frånvaro och grafiken är överlag fattig och oinspirerad. Detta är en sak som jag tror många av spelarna finner charmigt och det kan jag ändå förstå. Jag hade dock önskat att miljöerna hade varit mer varierande för de blir snabbt uttjatade och gör att spelet känns ännu mer enformigt. Spelets stora bossar imponerar en del men inte tillräckligt för att det ska väga upp allt som inte håller måttet. Men för vad spelet utger sig för att vara så tycker jag att grafiken är fungerande och anpassad. Vad gäller ljud så är det ungefär samma sak där. Det känns härligt retrodoftande och till en början så känns det som man är tillbaka i sitt barnrum och nöter highscores. Dock blir det tjatigt efter ett tag och det märks att mina åldrande öron kräver lite mer nuförtiden.

EDF 4.1 skiner som bäst när man spelar tillsammans med några kompisar. Man kan välja varsin klass och på så sätt möta insekterna med olika taktiker. Det hela känns sådär härligt rörigt och ordet kaos dyker upp i huvudet ett par gånger. Men det känns som fokuserat kaos och man får sig en hel del glada stunder tillsammans. Även här slutar det dock också med att variationen är det som gör att vi slutar spela efter sådär 30 banor tillsammans.

Jag skulle kunna tänka mig att ha Earth Defense Force 4.1 The Shadow of New Despair som palettrensare mellan andra lite tyngre och djupare spel. Det är ett spel som man kan spela i små doser och som inte kräver alltför mycket av dig som spelare. Ett spel som rullar i bakgrunden medan du och dina vänner pratar om er dag tillsammans i ett gemensamt party på konsolen. Det är ju faktiskt ett nödvändigt ont att ibland unna sig att peppra sönder horder av gigantiska spindlar och myror som gör allt för att få ta en tugga av dig. Vänta helst tills det ligger i reabacken bara för att behöva betala fullpris för detta är i grövsta laget.

• Olika soldatklasser
  • Arkadkänslan
  • Co-op