Entwined

Entwined

En fisk och en fågel drömmer om att förenas för evigt. Du ska hjälpa dem i ett spel med lekfull grafik och fantastisk musik. Men, är spelandet en lika fantastisk spelupplevelse?

Att fågeln och fisken drömmer om att bli ett förstod jag egentligen inte fullt ut när jag spelade utan det blev klart efter att jag googlat på Entwined. Jag visste heller inte med säkerhet vad det var för några varelser jag styrde. Spelet bjuder nämligen inte på någon fantastisk story utan utvecklarna, Sonyägda Pixelopus, har koncentrerat sig på att ge dig som spelare en audiovisuell upplevelse framför en story.

Du styr dina varelser genom en oändligt lång tunnel. Den röd-orange fisken har du på vänster styrspak och fågeln som är blå på den högra. Uppgiften är enkel – samla skimrande klot och kör igenom färgade portar. Kloten är tydligen drömmar och givetvis har de, precis som portarna, samma färger som dina varelser.

Portarna är till en början mycket enkla att passera, men efterhand som man spelar tvingas man till allt mer avancerade rörelser av styrspakarna. Detta då flera portar placeras i rad, tätt inpå varandra. När man lyckas köra igenom samtliga portar i en kombination fylls en mätare, eller rättare sagt två. Det finns nämligen en mätare för varje varelse och målet är att förena dessa. Missar man en enda port i en kombination så minskar däremot mätaren. Det gör att man i princip kan hålla på i all oändlighet om man missar för många portar.

Man måste hålla stenkoll på hur de båda varelserna ska ta sig fram. Detta då man måste röra respektive styrspak så att man kommer igenom samtliga portar i en kombination. När man ska röra båda styrspakarna på samma sätt är spelet inte speciellt svårt och då är spelet faktiskt ganska trist. När kombinationerna av portar blir sådana att man måste röra den ena spaken på ett sätt men den andra på ett helt annat blir spelet betydligt mer utmanande och spelarens reflexer och simultankapacitet sätts på prov. Fast, det är egentligen först när man kommer till de två-tre sista banorna som storyläget blir utmanande. De första sex-sju banorna är nämligen enkla och faktiskt även trista.

Vad händer då när mätarna fyllts? Jo, när de sammanfogats transformeras och flätas (därav titeln Entwined) fisken och fågeln ihop till en grön drake. Man flyger sedan draken fritt i en 3D-värld och samlar klot. När man samlat tillräckligt många sådana ska man skapa en färgglad svansliknande kreation efter draken. Till sist flyger man draken genom en portal för att komma till nästa värld. Jag har dock inte riktigt förstått vitsen med draken då det absolut inte finns något sätt att misslyckas när man spelar med denna. Det är i princip mest en audiovisuell upplevelse och ingen utmaning.

När jag spelat igenom åtta av de nio nivåerna i storyläget fick jag för mig att se vad spelet erbjuder utöver kampanjen. Jag hittade dels ett spelläge med fem utmaningar och dels en lärodel. Eftersom jag skulle skriva om spelet så startade jag lärodelen för att se om det var samma som inne i själva spelet. Japp, det var det. Därefter skulle jag spela den sista nivån i storyn. Gissa om jag blev chockad när spelet hade nollställts. Jag var tillbaka på ruta ett. Jag har nog aldrig varit med om något liknande utan lugna jag började koka av ilska. Fast, kanske var det bara en tillfällighet. För att testa det spelade jag igenom första nivån igen, öppnade lärodelen och gick slutligen tillbaka till storyn igen. Nej, det var ingen tillfällighet. Storyn hade återigen nollställts. Jag har ingen som helst lust att spela igenom alla nivåer igen för att se vad som händer efter sista banan. Det skulle visserligen inte ta speciellt lång tid – max en och en halv timme. Men, nej så roligt är definitivt inte storyläget att jag spelar igenom banorna igen. Så därför vet jag inte hur spelet slutar. Kanske får de innehållslösa drakbanorna sin förklaring.

Utmaningarna är däremot betydligt svårare och därmed roligare. Tyvärr finns det bara fem vilket är magert. Varje utmaning har sitt eget tema med totalt fem olika element – vatten, trä, eld, jord och metal. Här är banorna i praktiken inte oändligt långa utan man får en poäng för varje sekund man spelar. En bana tar slut när man misslyckats tre gånger med att åka igenom en port. Om man då har tillräckligt med poäng låses nästa bana upp. Lyckas du tillräckligt bra så kan du hamna högt upp på resultattavlan över spelare i din vänkrets eller kanske till och hela världen.

Som jag redan skrivit är Entwined en audiovisuell upplevelse. Soundtracket är nämligen oerhört bra och ovanligt varierande för att vara ett så pass billigt spel. Dessutom är spelet verkligen snyggt. Snyggast är det när man ”målar en svans” efter draken. Då exploderar verkligen skärmen av färger.

Jag tycker däremot inte att den härliga audiovisuella upplevelsen ensamt lyckas göra Entwined till ett höjdarspel. Storyläget var nämligen länge för enkelt och när det väl blir svårare lyckas spelet ändå inte lyfta. Utan tvekan så är utmaningarna roligast – fast det är för få sådana. Entwined är trots detta inget dåligt spel utan ett fullt okej tidsfördriv. Spelet är ganska billigt, men å andra sidan finns få banor vilket ger en kort speltid. Jag har testat Entwined på Playstation 4 men det är väg till Playstation 3 och Playstation Vita. Spelet köps och laddas ner från PSN.

• En audiovisuell upplevelse
  • Utmaningarna är roligast

• Storyn nollställs om man startar lärodelen