Everybody’s Golf

Everybody’s Golf

Det börjar bli tradition att en ny version av Everybody’s Golf ser dagens ljus i samband med att en ny konsol släpps. Så fram med golfklubborna och ge dig av och spela.

När jag första gången skulle testa ett golfspel var jag inledningsvis mycket skeptisk. Jag är nämligen ingen golfare, men jag har ändå gillat tidigare versioner av Everybody’s Golf. Dessa spel har bjudit på en lättsam golf på lagom svåra banor. Det är avkopplande att spela några hål och det är en spelform som visat sig passa bra på bärbara konsoler.

Spelet innehåller en träningsdel där man kan spela igenom bana efter bana utan att känna någon press på att prestera. Om man slår ett dåligt slag är det bara att slå om det. Däremot saknar jag instruktioner över hur man spelar. Eller rättare sagt, man får information lite då och då, men jag hade gärna sett det samlat. Nu är det emellertid så pass enkelt att spela så det borde inte innebära några problem ens för en total nybörjare att komma igång. Kontrollen är nämligen både enkel att förstå och komma in i.

Ett slag delas in i två faser – dels hur hårt man slår bollen och dels hur bra man träffar bollen med sin klubba. När man tryckt på x-knappen visas en mätare. Den visar hur hårt bollen kommer att träffas. Ett nytt tryck på x och man har bestämt hur hårt bollen ska slås iväg. Då inleds nästa fas. Det finns flera alternativa sätt att åskådliggöra denna och inledningsvis kan man välja mellan två alternativ. I den första metoden minskar kraftmätaren och det gäller att trycka på x en tredje gång när mätaren är så nära noll som möjligt. Ju längre från nollpunkten man trycker desto sämre slag och desto större risk för en riktig snedträff. I den andra metoden visas en krympande cirkel och det gäller att trycka x i rätt ögonblick.

Det roligaste med Everybody’s Golf är dock puttandet. Då förses green med ett rutnät av pilar. Dessa pilar visar hur green lutar och hastigheten på pilarnas rörelser visar hur pass starkt det lutar. Läs av green och sedan är det bara att sikta och trycka på x-knappen för att slå. Här är det enbart en mätare över hur hårt man slår och den andra mätaren har tagits bort.

När man spelar får man poäng dels om man gör något bra som att exempelvis klara en bana under par och dels i slutet när man spelat igenom hela banan. Dessa poäng kan användas i shoppen för att handla nya karaktärer, kläder, klubbor och annat. I spelläget ”challenge” gäller det att placera sig i topp på banorna för att vinna stjärnor. Dessa stjärnor krävs för att låsa upp fler banor.

Det finns ganska bra flerspelarmöjligheter. Du kan spela över internet eller så kallat ”ad hoc”. Det senare innebär att man spelar mot mänskligt motstånd och spelarna befinner er på samma plats. Det krävs att alla har varsin Vita. Det är en liten utvecklingsmiss att det inte finns några möjligheter att spela flera på en och samma konsol och skicka den mellan spelarna.

Banorna är antingen nio eller 18 hål långa och räkna med att hamna ibland buskar eller träffa en väderkvarn eller att råka ut för andra små missöden ibland. En liten kul detalj är att man ibland stöter på björnar, harar eller annat vilt. Grafiken är av lite varierande kvalitet. Karaktärerna är riktigt snygga med följsamma animationer. Bakgrunderna såsom exempelvis banor, hus och träd är däremot lite grova och jag tror att Vitan skulle ha klarat av lite snyggare grafik.

Sammanfattningsvis gillar jag Everybody’s Golf till PS Vita. Jag tycker som sagt att det rogivande att spela någon bana då och då. Spelet passar bra till det bärbara formatet och det är lätt att komma in i och att spela Everybody’s Golf.

• Lättsamt
  • Avkopplande
  • Bra kontroll