Everybody’s Golf: World Tour

Everybody’s Golf: World Tour

Electronic Arts golfspel med Tiger Woods i huvudrollen får ses som ledande bland de få golfspel som finns på marknaden. Nu utmanar Everybody’s Golf: World Tour golfjätten. Det var några år sedan jag testade en föregångare, Everybodys Golf, på Playstation Portable. Eftersom jag tyckte att det spelet var bra så var det med spänning jag såg fram emot att testa Everybody’s Golf: World Tour på min Playstation 3.

Att en gullig caddy springer som en galning efter bollen och stannar med andan i halsgropen där bollen landat ger kanske inte något speciellt seriöst intryck. Trots det är Everybody’s Golf: World Tour ett spel som erbjuder något för alla typer av spelare. Det må tyckas att spelet tar golfandet med en klackspark men det finns ett djup i Everybody’s Golf: World Tour som bör engagera även golfentusiasten. Samtidigt är spelet mycket lätt att komma in i vilket tilltalar även nybörjaren.

Även om banorna är både variationsrika och väldesignade så var det själva svingsystemet som fångade mitt största intresse. Det finns två sorters svingar. När man tryckt på x-knappen startar svingrörelsen oavsett vilken typ av sving man valt. I det enklare utförandet finns en mätare som fylls på allt eftersom svingen byggs upp. Sedan trycker man på x en gång till för att avsluta bakåtsvingen och slå till bollen – en mer välfylld svingmätare ger ett kraftfullare slag. Ett tredje tryck avgör precisionen.

I det avancerade läget har svingmätaren plockats bort. Istället måste man koncentrera sig på golfspelaren och titta på hans eller hennes golfsving. Ju senare man avbryter svingen desto kraftfullare tillslag. Därefter visas en cirkel runt golfbollen. Denna cirkel minskar snabbt i storlek och det gäller att trycka på x en tredje gång när cirkeln befinner sig så nära bollen som möjligt för att få ett så rakt slag som möjligt.

För att avläsa greenen vid puttandet finns det traditionella rutsystemet där rörliga pilar visar åt vilket håll och hur mycket den lutar. Det gäller sedan att läsa av greenen så att man slår putten åt rätt håll och med rätt kraft. Även här finns två system för puttning. I den enklare versionen finns en mätare medan man måste titta på golfklubbans rörelse i det avancerade systemet.

Till en början finns två karaktärer tillgängliga samt två uppsättningar klubbor. De båda karaktärerna har lite olika egenskaper. Likaså golfklubborna. Everybody’s Golf-klubborna gör att du kan slå bollen längre, detta på bekostnad av bland annat precisionen som är betydligt sämre än för standardklubborna. Under spelets gång låser man sedan upp en hel del. Det finns bland annat nya karaktärer, caddies och klubbor.

Spelets olika karaktärer har alla olika egenskaper. Vissa slår mest på kraft medan andra kan exempelvis ha bättre precision eller vara bättre på att skruva bollarna. Att spela mycket med en figur kan löna sig eftersom man bygger upp så kallade lojalitetspoäng som ger olika fördelar.

Everybody’s Golf: World Tour bjuder på ett generöst onlineläge där man antingen kan spela i små grupper eller i stora turneringar där upp till 50 personer kan delta samtidigt. Dessutom finns ett offlineläge där du kan utmana upp till tre kompisar.

Som helhet är Everybody’s Golf: World Tour ett gulligt golfspel med fin grafik och söta, men inte speciellt avancerade musikslingor. Det finns flera sköna karaktärer med olika egenskaper, men deras röster blir riktigt enformiga efter ett tag. Everybody’s Golf: World Tour är dock ett spel som har något för de flesta allt ifrån nybörjare till avancerade spelare.

• Enkelt, men har samtidigt djup
  • Avslappnat
  • De olika karaktärerna har olika egenskaper