F1 2010

Av i i Recensioner, 3 Mer

F1 2010

Det har varit ett tunt utbud av bra Formel 1 spel på sistone. Något Codemaster ämnar förändra med sitt F1 2010.

Formel 1 sporten har sällan fått sina bästa sidor visade i spel och mitt intresse höjs sällan de gånger det släpps ett nytt spel. Men så kom nyheten att Codemasters köpt Formel 1-licensen för ett och ett halvt år sedan. Spelutvecklaren har under många år pumpat ut racing-spel med hög kvalité så det skulle bli intressant att se vad de kunde göra för Formel 1.

F1 2010 har marknadsförts som en simulator vilket alltid gör mig lite orolig. Codemasters har dock misslyckats med att göra en simulator men istället blev det ett mer förlåtande och faktiskt roligare spel.

Det märks att det rör sig om ett licensspel och att Codemasters verkligen går in för att visa Formel 1 världen för oss. När man startar spelet för första gången möts man av en hög med frågor som senare bestämmer din karaktär i spelet. Man får bland annat välja hur många säsonger i ligan man vill köra och välja ett Formel 1 team att köra för i spelets obligatoriska karriärläge. I karriärläget, som är spelets kärna, får man i början en introduktion till sin trailer där ens personliga assistent sitter. Hon visar en olika delar av trailern som man går till vilket ersätter ett traditionellt menysystem. Väljer man att lämna trailern kan man prata med pressen som redan i början har frågor på hur man tror den nya säsongen kommer att gå. Det är även utanför trailern man väljer vilken typ av lopp man vill delta i för sitt team.

Teamet ställer varje säsong krav och sätter mål åt en att klara av. Ju bättre man presterar desto bättre belöning och chanser till avancemang till bättre stall. Innan varje lopp sätts det också mål att klara som till exempel att hamna inom en viss placering. Målen kan i början kännas högt satta när man haltar fram av ovana men tids nog börjar man få häng på bilarna och dess egenskaper.

Bilarna och deras egenskaper är enormt viktiga för att lyckas bra i F1. I början har man inte någon märkvärdig bil och det krävs övning för att kunna placera sig högt. Detta gör inget när det bara förbereder en för de riktigt heta bilarna framöver. Det är i början man lär sig sin bils prestanda och vilka ändringar som behöver göras under rådande omständigheter. Banorna har skiftande väder och även om man får en prognos är det inte alltid det stämmer. I början kan man räkna med att man är utanför banan en hel del.

Fartkänslan i F1 2010 är väldigt bra och det finns gott om inställningar. Spelet har till exempel fyra svårighetsgrader som vardera kan skräddarsys efter ens behov. Skulle man välja att spela på easy utan att ändra något får man det mesta serverat. Spelet hjälper en med inbromsningar, svängar och däcken har alltid full kontakt med backen. Man skadar inte heller sin bil något märkvärdigt vid kollisioner. Det enda man i princip behöver tänka på är att gasa och att plöja sig igenom motståndsbilarna. Ställer man däremot upp svårighetsgraden till normal märker man direkt att den bil man nyss körde på easy är som ny. Har man inte rätt däck på bilen känns det som om man kör på is och att köra in i motståndare straffar sig rejält på flera sätt. Man får varningar, skador på bilen och ofta slutar det att man halkar av banan. Skulle man tycka att de högre svårighetsgraderna är roligare men för svåra, går det att sätta på hjälpmedel. Skadefysiken på bilarna lämnar dock en del att önska. Visst på de svårare svårighetsgraderna går saker sönder men inte alls så mycket som det borde.

Återspolningssystemet från Codemasters tidigare racingspel återfinns även här på svårighetsgraderna easy och normal. Detta innebär att man kan vid en eventuell vurpa eller kollision spola tillbaka tiden för att sedan försöka igen.

Grafiken i F1 2010 är bra även om den inte kan stå sig mot Codemasters tidigare spel som Grid och Colin McRae: Dirt 2. Det har dock lagts mycket uppmärksamhet på omgivningar och publik. Många tidigare F1 spel har misslyckats på denna front. Visst kan det ses som överflödigt med detaljer när man blåser omkring i över 260 km/h men det ger ett helhetsintryck. Jämför det med att spela ett NHL-spel utan publik på läktarna. Här finns det publik, intrycket av natur utanför stadion och varierande väderförhållanden som ger intrycket av att det finns en värld utanför racingen.

För mig som inte är vidare intresserad av Formel 1 så blev F1 2010 en positiv upplevelse. Det är precis så realistiskt som det behöver vara och det finns gott om inställningar att göra för att spelet ska bli mer eller mindre realistiskt. Jag personligen är mer för racingspel med arkadkänsla och jag kan få det här trots att spelet säger sig vara en simulator. Alla de kända bilmärkena finns med och så även de hiskeligt avlönade förarna. Det obligatoriska karriärläget känns dock påtvingat. Är man inte så intresserad av Formel 1 som sport känns saknaden av ett menyvalet Quick Race där man kunnat köra utan att karriären påverkats. Men det är klart det är kanske detta Codemasters syftar på när de menar att det är en simulator. Från spelet första början när man får välja stall känns det verkligen som en simulering i precis hur det är att vara en förare i Formel 1.

Det Bra

  • Flexibla svårighetsgrader
  • Detaljrika banor
  • Körkänslan

Det Dåliga

  • Påtvingat karriärläge
  • Dålig fysikmotor vid kollision
  • Saknar Quick Race
8

Skriven av: Håkan Hägglund