Fable: The Lost Chapters

Fable Anniversary

Fable är tillbaka i en nyrestaurerad version. Vem är du? Är du den gode som alla älskar? Eller är du den onde som sätter skräck i hela världen?

När Lionheads karismatiska chef Peter Molyneux stod på scen i början på 2000-talet och pratade om Fable så lyssnade hela spelvärlden. Inget spel hade någonsin varit så här levande och stort som Molyneux påstod att Fable skulle vara. Ett planterat frö blev slutligen till ett träd, alla val man gjorde skulle betyda något och påverka hur äventyret utvecklade sig och blev man skadad i strid så fick man ett ärr som minne. Fable släpptes 2004 och blev väl mottaget av kritikerna men mycket av det som utlovats fanns inte med i den slutgiltiga versionen av spelet. Molyneux blev känd för att krydda sina uttalanden om spelen han hade under utveckling vilket gjorde att många av hans skapelser kändes som besvikelser även fast de var väldigt bra. Ibland kan det vara bra att inte lova för mycket. Tyvärr har vår kära Molyneux fortfarande inte lärt sig att ta det lite lugnt med sina uttalanden, men han har många fans ute i spelvärlden och han bjuder gärna på sig själv.

Nu har jag kanske glidit ifrån själva ämnet lite men saken är att Fable gjorde många saker rätt och var i grund och botten ett väldigt bra spel. Därför blev jag väldigt intresserad när Lionhead, denna gång utan Molyneux, utannonserade en HD-renovering av denna klassiker. Det utlovades helt ny grafik, förbättrade effekter, nya menyer och förbättrad kontrollmetod. Nu har eftertexterna rullat på Fable Anniversary och jag är definitivt inte besviken.

Spelet är uppbyggt som en saga och inleds med att vår tysta protagonist får se sin familj bli slaktad och sin by nerbränd av ett gäng banditer. Vår huvudperson, som enbart är en ung pojke vid denna händelse, får hjälp att fly och blir undangömd på ett ställe som kallas Heroes Guild. Här får man lära sig hur kontrollen och hur själv spelsystemet fungerar. Tiden går och till slut är man en ung man som äntligen får ta sina första stapplande steg i den underbara världen kallad Albion. En historia som inleds med en jakt på sin familjs mördare blir snart till en saga om en hjälte som behöver rädda, eller ta över hela Albion. Valen du som spelare gör på vägen kommer att påverka hela sagan.

Du som spelare får chansen att göra många olika val och beroende på om du väljer det goda eller det onda alternativet så påverkar det hur folk ser på sin så kallade hjälte. Du kan bli världens mest älskade person eller världens mest skrämmande och hatade. Väljer du att hjälpa ett gäng banditer att frita en fånge genom att överfalla en fångtransport så ökar dina onda gärningar. Väljer du istället att hjälpa fängelsetransporten mot banditerna så ökar du dina goda gärningar. I menyn har du en mätare som visar hur du ligger till beroende på hur du hanterar spelets många och underhållande uppdrag. Ditt utseende förändras också beroende på dina val och om du som jag alltid spelar med godhet i hjärtat så dyker det till slut upp en gloria över din karaktärs huvud.

Heroes Guild fungerar som en hubb där du får alla dina uppdrag och ökar på dina färdigheter. Du har alltid ett huvuduppdrag att ta dig an samt en massa sidouppdrag som dyker upp med jämna mellanrum. Ju mer uppdrag du klarar desto mer poäng får du som kan användas för att uppgradera din karaktär. Allt från vapenhantering till olika magiattacker kan uppgraderas, samt dessutom styrka och försvar. Det är ett enkelt system som fungerar väldigt bra.

Faktum är att hela spelet känns lättspelat och det är aldrig några problem att fundera ut vart man ska ta vägen då man alltid har tillgång till en karta där pågående uppdrag markeras ut på ett tydligt sätt. Detta är ett rollspel som vem som helst kan spela utan att behöva känna sig överväldigad över vad som händer. Det innehåller inte en massa mätare och siffror som man behöver lära sig utan det mesta går framåt av sig själv så länge man följer uppdragsinstruktionerna. Det känns väldigt befriande i en värld där rollspelen nästan tar över hela vår vardag då de är så komplicerade och kräver så mycket tid. Då Fable tillhör den äldre skolans actionrollspel går det utmärkt att spela lite då och då när man känner för det. Uppdragen är sällan långa och du kan spara när du vill. Ett jättebra tidsfördriv.

Vill man bara ströva omkring och upptäcka saker erbjuder Fable mycket på den fronten. Det finns en hel del minispel att spela där man kan dra in lite extra pengar till sin kassa. Har du tillräckligt med pengar så kan du köpa dig ett hus i någon av byarna och fria till byns hetaste kvinna. Detta gör du genom att välja speciella uttryck som din karaktär kan utföra. Du kan till exempel posera som en hjälte, slänga kyssar till höger och vänster eller varför inte vissla förförande. Under spelet upptäcker du nya uttryck som gör att du kan få vissa fördelar i världen. Du kan till exempel pruta på varor eller till och med stjäla genom att utnyttja rätt uttryck.

En sak som tar lite tid att lära sig är kontrollen. Den är i sig är inte så svår men en del lösningar med knappfunktioner är inte alltid de bästa och kan bli lite frustrerande ibland. Att blockera slag och rulla undan är till exempel en sak som kunde gjorts lite enklare. Ett annat är det automatiska siktet som inte alltid gör som man vill. Överlag är kontrollen väldigt simpel med knappar för, slag, magi, springa och pilbåge. Spelet blir sällan jättesvårt och då kan man ha lite överseende med att kontrollen trilskas lite ibland.

Fable Anniversary ser fantastiskt ut. För mig är det som att kliva rakt in i den vackraste sagan och jag hade väldigt svårt att inte stanna till och bara titta på de otroligt vackra miljöerna. Byar, skogar, snölandskap och vattendrag är väldigt välgjorda och allt känns sagolikt magiskt. Alla huvudkaraktärer har noggrant uppdaterats i HD och ser också väldigt fina ut. Den speciella designen som Fable har på sina karaktärer med stora händer och fötter sticker ut och gör spelet ännu mer sagolikt. De mindre viktiga karaktärerna har dock inte fått samma behandling och de flesta ser faktiskt väldigt lågupplösta och fula ut. Det känns lite slappt men på ett sätt kan jag förstå att utvecklarna inte lägger samma energi på en karaktär som man kanske bara springer förbi i någon av spelets alla byar.

Ljudet är också väldigt bra och musiken är lika stämningsfull som den var för tio år sedan. Spelets brittiska röster gör att det känns som att man spelar något som Monty Python varit med och skrivit. Det ska sägas att Fable inte tar sig själv på väldigt stort allvar så räkna med en massa dåliga skämt och prutthumor. Rösterna känns i och för sig väldigt styltiga och det märks att spelet har några år på nacken men eftersom spelet driver rätt mycket med sig självt så passar det in på nåt konstigt vis. Jag stör mig inte på det iallafall.

Även fast jag gillar Fable Anniversary väldigt mycket så finns det saker som kunde varit bättre. Laddningstiderna är fortfarande många och långa eftersom man hela tiden teleporterar sig mellan olika platser i världen. Teknisk sett är det inte på topp då bilduppdateringen kan sjunka väldigt lågt ibland och jag har varit med om en hel del buggar. Spelet har till och med fryst två gånger och då fick jag gå och starta om konsolen. Det är inte acceptabelt, men jag tror att utvecklarna håller på med patchar som ska ta bort de värsta buggarna. Trots att man uppdaterat kontroll- och spelsystemen så känns det fortfarande väldigt gammalt på vissa punkter. Kontrollen har vi redan varit inne på men spelsystemet känns föråldrat. Till exempel så är det krångligt att ta sig ur ett uppdrag som man redan tackat ja till. Då får man gå tillbaka och ladda en tidigare sparning innan man tackade ja till uppdraget. Ingen större fara då uppdragen är ganska korta, men det känns lite irriterande.

Trots dessa brister så älskar jag verkligen Fable Anniversary. Det är ren och skär sagoglädje att besöka Albion. Spelet är lätt att förstå sig på och det ser verkligen fantastiskt ut. Utvecklarna har gjort ett kanonjobb med denna HD-renovering och förutom den föråldrade spelmekaniken och de styltiga rösterna så är det inget som avslöjar att detta egentligen är ett tio år gammalt spel. Fable Anniversary innehåller dessutom tillägget The Lost Chapters som innehåller fler uppdrag, vapen och kläder. Har du dessutom tillgång till appen Smartglass på din iOS- eller Android-enhet så kan du använda din smartphone eller läsplatta som en extra skärm där spelets karta visar vart du befinner dig i realtid eller visa bilder på hur spelet såg ut innan renoveringen. En väldigt intressant lösning som jag uppskattade. Fable Anniversary är en stor rekommendation från min sida och ett måste för alla äventyrslystna spelare.

• Så vackert!
  • Underbar sagokänsla
  • Stämningsfull musik