Fable: The Lost Chapters

Fable: The Lost Chapters

Alla som har en Xbox har säkert hört talas om Fable. Detta hjältespel som dök upp för cirka ett år sen ska nu ges ut även till PC. Resultatet brukar inte alltid vara så tillfredställande när spel portas från konsol till PC och även om det har skrivits mycket om att detta var undantaget är man ju såklart tveksam. Jag ska berätta om hur det gick.

Sagan börjar (ja, jag kallar det saga för det är lite så det känns) med att din pappa påminner dig om att din syster fyller år. Du har såklart glömt det och har ingen present. För att tjäna pengar till presenten får du göra diverse uppdrag och denna inledning lär dig grunderna i spelet.

Pojken som man spelar som drömmer om att bli en hjälte och det roliga med Fable är att hjälte här inte automatiskt innebär att man är god. En hjälte väljer själv vilken sida han eller hon vill tjäna, den onda eller den goda. Att tjäna ihop till pengar till sin systers present kan därför göras genom att vara god och hjälpa de som är utsatta eller göra tvärtom.

Hur som helst så varar inte idyllen i en evighet. Ett gäng dyker upp som bränner ner hela byn, dödar din pappa och tar din mamma och syster med sig. När du gråter vid din fars döda kropp uppenbarar sig en konstig filur vid namn Maze. Han har sett hjältepotentialen i dig och tar dig med till en skola för hjältar. Här lär du dig att slåss med diverse redskap och så en dag är du redo att bege dig ut i stora världen. Det är nu spelet börjar på riktigt.

Fable kan mest liknas vid ett actionrollspel. Du utför uppdrag och skaffar erfarenhetspoäng som du kan använda för att ”uppgradera” dig själv. Spelet är linjärt och uppdragen ibland lite enformiga, men inte så att det stör nämnvärt. Jag tyckte att det var synd att man inte kunde spara när som helst. Rättare sagt, det går att spara, men då sparas inte din framgång i nuvarande uppdrag. Detta gjorde att något uppdrag kändes väldigt långt. Jag hade tänkt att bara spela det också och sen stänga ner. När jag inte förstod vad jag skulle göra de sista fem procenten stod jag i valet att fortsätta ännu längre eller göra om allt.

Uppdragen går oftast ut på att slåss så mycket som möjligt. Detta gör du med hjälp av ditt svärd, din pilbåge eller magi. Det krävs en del precision för att lyckas även om det i början fungerade att klicka hej vilt på musen. Stridssystemet fungerade överlag bra, lite krångel ibland med siktandet men inte så farligt.

När jag tröttnade på att göra uppdrag sprang jag runt och ”lekte” istället. Det finns en hel del att hitta på, människor att hjälpa, hus att köpa och hönor att slåss med så att fjädrarna ryker. Dina val i olika situationer leder till hur folket behandlar dig. Har du gjort mycket gott klappar de i händerna när du dyker upp och har du istället gjort onda saker blir de rädda när du närmar dig.

En rolig detalj i Fable är att man har tillgång till ett gäng uttryck som kan användas vid behov. T.ex. kan jag skratta åt dumheter jag ser eller flirta med damerna. En gång la jag av en brakfis för att bli av med lite otrevligt folk. Nämnas bör att det inte fungerar på hönsen…

Hur har spelet klarat konverteringen då? Jag har inte spelat så mycket Fable till Xbox utan bara testat lite grann. Så långt jag kan se är det samma spel. Inget i PC-spelet skvallrade om att det var ett gammalt Xboxspel dock. Grafik var underbar, styrningen och sättet att slåss på utmärkt. Jag har också läst att PC-versionerna har utökats med ungefär en tredjedel extra sen Xboxspelet. Eftersom jag inte spelat så mycket Xbox är det ju inget jag har märkt, men nog låter det bra.

En annan sak som låter bra är musiken. Den förhöjer stämningen och speglar vad som händer väldigt bra. Snacket runt omkring dig kan dock bli irriterande ibland. En unge i en stad sprang efter mig precis hela tiden och skrek ”Hero, hero, hero”. Jag kände mig inte som en god hjälte utan ville hellre skrämma ihjäl henne, så irriterande blev det till slut.

Omdöme: Fable är ett ruskigt kul spel som man kan lägga många glada timmar på. Det känns inte som ett konsolspel utan har klarat konverteringen galant. Det är linjärt och dina val är begränsade, ont eller gott, vilket drar ner något. Berättandet och storyn är dock väldigt bra och alla smådetaljer och hur man kan spendera timmar i staden med att göra i princip ingenting ger spelet betyget 8+. Ett spel som rekommenderas varmt av mig!

• Härlig story.
  • Uttrycken man får använda.
  • Alla små bihistorier.