Fallout 4

Av i i Recensioner, 4 Mer

Fallout 4 VR

Fallout 4 är en av de större titlarna som släppts som VR-spel. Är det lika bra till VR som vanligt PC-spel? Viktor har svaret.

Ett av de stora problemen för VR som medium under de senaste två åren har varit att kunna locka spelutvecklare att skapa större titlar för plattformen. Efter E3 2017 blev det klart att spelstudion Bethesda ämnar föra flera av sina stora spel till HTC Vive.

Det första av dessa större spel open-world spel som ser dagens ljus är Fallout 4. När spelet släpptes 2015 vann det bland annat BAFTA:s pris för bästa spel och fick GameElites Roger Nilsson att spendera otaliga timmar i spelvärlden. Läs gärna Rogers recension här. Då Fallout idag är nästan tre år gammalt är det svårt att föreställa sig en gamer som är så seriös att hen har investerat i en tung PC, det mest avancerade VR-systemet på marknaden som inte även skulle ha spelat ett av de mest inflytelserika open world-spelen från de senaste fem åren. Jag kommer därför mer tala om vad som skiljer Fallout 4 VR från originalspelet. Det är nämligen ur det perspektivet som jag tog mig an spelet.

När jag själv spelade Fallout 4 när det var nytt var jag förtjust över hur stor världen kändes även om den smutsiga dysterheten färgade mitt intryck en del. Jag föredrar klart öppna världar med mer färg och liv som Breath of the Wild eller World of Warcraft. Med detta sagt så finns det något speciellt i vad Bethesda gör med sina open world-spel som får dem att kännas så stora. Denna upplevelse av skala och öppenhet är dock svår att jämföra med att faktiskt ta på sig sitt VR-visir och stiga in i spelvärlden. Jag insåg efter en stund att allt det vi kallar första person-spel idag inte är annat än tredje person-spel i jämförelse med detta. Jag har aldrig känt mig så inne i ett PC-FPS som med denna upplevelse. Trots detta kände jag mig oftast mer som en observatör än en deltagare i vad som hände. Känslan av att vara i världen var påtaglig, men min plats i den kändes udda, malplacerad på något sätt. Trots att Vive har möjligheten för room scale och spelet spelas stående så finns det sällan en anledning att röra sig i rummet annat än att böja sig ner vid tillfällen. Detta är tråkigt, då room scale är en av de största styrkorna Vive har i min mening.

Bethesda har gjort ett bra jobb att försö1ka porta Fallout 4 till vad som ändå är en egen plattform i mina ögon. Att anpassa ett spel för Vive är nog ett större åtagande än att anpassa det för PS4 eller Xbox One. Det finns många inställningar för hur VR ska användas och system som V.A.T.S. och hur din Pip-boy fungerar känns genomarbetat för VR som plattform. Dock kan man inte komma från känslan att man spelar ett spel som är byggt och finslipat för mus och tangentbord. Lite som att köra bil på tågräls. Vid flera punkter i spelet kände jag mig begränsad av hur krångligt det blev att röra sig, byta vapen snabbt eller andra saker som känns självklara i ett FPS. Jag testade även att slå av teleportering som rörelsemetod men fann snabbt att ”direct movement” var otroligt åksjukframkallande.

Det största problemet för mig med Fallout 4 VR var ett personligt problem. Just det faktum att jag redan har spelat detta spel. Många av de första timmarna i spelet var bara återspelande av samma innehåll. Jag fick förstås ett färskt perspektiv på spelet i VR, men jag önskar lite att jag kunde ha fått denna upplevelse först och inte tvärtom.

En av de insikter jag tar med mig från Fallout 4 VR är att stora spel är möjliga i VR. Även om denna version av Fallout inte är byggt för VR från grunden (som jag anser att VR spel bör vara) så visar det två viktiga saker. Dels att stora spelvärldar är fullt möjliga i VR och dels att det går att porta populära spel till VR bara viljan finns där. Detta är uppmuntrande då en av mina VR-drömmar är att se ett riktigt bra MMO-spel i Virtual Reality. När jag intervjuade speldesignern Peter Whalen i början på december frågade jag gällande Blizzards möjliga planer gällande virtual reality men fick bara ett mycket artigt icke-svar på frågan. Jag väljer att tolka detta som att World of Warcraft VR nu är bekräftat för release 2020, vid vilken tid jag kommer att säga upp mig från mitt jobb och spendera all min tid i Azeroth.

Sammanfattningsvis är Fallout 4 VR en snygg port av originalspelet. Världen är stor och inlevelsen är mycket hög. Spelet är mycket likt originalspelet, men kan ändå tilltala den som antingen aldrig spelat Fallout 4 eller som är redo att återuppleva The Commonwealth genom nya ögon.

System Specs

MINIMUM:

  • OS: Windows 7/8.1/10 (64-bit versions)
  • Processor: CPU: Intel Core i5-4590 or AMD FX 8350 or better
  • Memory: 8 GB RAM
  • Graphics: Nvidia GeForce GTX 1070 / AMD RX Vega 56 or better
  • Storage: 30 GB available space

RECOMMENDED:

  • OS: Windows 7/8.1/10 (64-bit versions)
  • Processor: CPU: Intel Core i7-6700K or AMD Ryzen 5 1600X
  • Memory: 16 GB RAM
  • Graphics: Nvidia GeForce GTX 1080 / AMD RX Vega 64
  • Storage: 30 GB available space

Det Bra

  • Bra inlevelse
  • Bra VR-anpassning
  • Bra originalspel

Det Dåliga

  • Roomscale känns överflödigt
  • Känns optimerat för mus + tangentbord
  • Innehållsmässigt inget nytt
8

Skriven av: Viktor Larsson