Fallout: New Vegas

Av i i Recensioner, 2 Mer

Fallout: New Vegas

Fallout: New Vegas porträtterar syndens stad tvåhundra år i framtiden i ett krigshärjat USA. Viktor har nu sett både Las Vegas och New Vegas och jämför de båda.

Postapokalysm är i min mening en mycket underrepresenterad genre både inom spel och böcker. På boksidan finns den seriösa skildringen av en far och hans sons resa genom USA i ”The Road”. Det finns också den mindre seriösa, men mer underhållande ”World War Z” som handlar om en värld efter zombie-apokalypsen. De båda första Fallout-spelen som släpptes i slutet på 90-talet var nyskapande i både berättarteknik och spelmekanik. De lade grunden för den krigshärjade, ödelagda kontinenten som en gång var USA där Fallout-spelen utspelar sig.

Fallout: New Vegas påbörjar en helt ny storyline från de andra spelen. Du börjar inte längre som en invånare av de valv som mänskligheten byggde för att skydda sig mot den nya radioaktiva världen. Istället börjar spelet med en gangster-hit. En kurir blir skjuten och begravd av en man i rutig kostym. Mannen stjäl den spelmarker av platina som kuriren bar och lämnar platsen. Du, som kuriren, vaknar senare upp hos en läkare som räddat ditt liv i sista minuten. Vart din resa tar vägen härifrån är upp till dig som spelare. En röd tråd genom spelet är jakten på mannen i den rutiga kostymen, och som en fackla i natten lyser ständigt staden som aldrig sover i fjärran. New Vegas.

Jag hade förväntat mig att se Vegas mycket tidigare i spelet. Fallout har aldrig varit en helt linjär upplevelse, och många av de sidospår jag tagit slängde mig säkerligen från min väg många gånger. Men den tid det tar innan man som spelare når staden för första gången är påtaglig. Där Bethesda kunde tagit tillfället i akt och skapat ett spel runt den stora staden och dess många egenheter känns det mer som att den större delen av spelet bara är ännu mer öken. Några faktioner som NCR och Brotherhood of Steel återvänder, och precis som i tidigare spel har inflytande en roll hos dessa grupper. Vid vissa tillfällen känns det som att spelet försöker jonglera för många grupptillhörigheter på samma gång, och det gör det svårt att känna sig motiverad när man vet att hur man än gör förlorar man ansikte med en eller flera faktioner. Det är vid de tillfällena jag gör en savepoint och dödar så många jag kan innan jag går ner i en blaze of glory.

Jag skapade karaktären Dealbreaker Jones ( http://5secondfilms.com/watch/dealbreaker_jones/ ). En smoothtalking, backstabbing sonofagun. Det fina med Fallout är att ifall jag vill göra en komplex karaktär med specifik moral, motivation och beteendemönster så tillåter spelet detta. Vill jag göra en brutal nedknarkad boxare eller den skarpaste förhandlaren i hela Nevada (med en förkärlek för att lägga granater i folks fickor) så kan jag göra det. Karaktärsutvecklings-systemet är väldigt belönande och de många perks (permanenta bonusar) man får varannan level ger en utmärkt krydda till spelet. Det är dock sorgligt när många gånger, man känner sig bortvillad på något sidouppdrag och finner efter en timme, att man inte har tillräckligt hög tekisk kunskap eller är tillräckligt bra på att öppna lås för att kunna göra det man vill. Dessa gånger vill man istället bara stänga av spelet, och det är aldrig en bra känsla. Jag hade gärna sett att spelets föremål hade varit lika varierade som dess karaktärs-system. Man kan som mest bära två bitar utrustning åt gången, och när man bär något annat än light armor så springer ens karaktär ännu långsammare än det redan outhärdligt sakta tempo han håller vanligtvis. Vapenutbudet är ok, men väldigt få saker står ut som intressanta. Har man dessutom valt en vapentyp som en specialförmåga är det sällan man vill använda någon annan.

När spelaren väl når New Vegas ändras spelet upp lite. Många aktörer som spelaren tidigare talat med pockar nu på hans uppmärksamhet för att söka hans tjänster. Sättet som Las Vegas är framställt på är dock i mina ögon väldigt underväldigande. Jag besökte Las Vegas tidigare i år och även om den stad som Bethesda försöker skapa ska ha genomlevt ett tredje världskrig så måste jag säga att de ändå gjort ett väldigt svagt jobb. Det finns en handfull kasinobyggnader och en del skumrask längs gatorna, men stadens storlek känns mer som ett kvarter och det finns ingen känsla eller personlighet i den. Ett problem som New Vegas handskas dåligt med är att alla karaktärer man möter genom spelet känns som skyltdockor. Både utseendemässigt och beteendemässigt. Den enda gång man kan få ett uns av personlighet ur dem är när man går igenom de olika dialogträd varje karaktär har. Dialogerna är en styrka hos New Vegas, varje karaktär har en stor mängd dialog, och allt är riktiga röster. Detta är mer och mer någonting vi blivit vana i med PC-spel, men det hjälper den redan svaga trovärdigheten en hel del.

Sammanfattningsvis vill jag mena att Fallout: New Vegas är ett spel helt i den anda som Fallout 3 var. Dess största styrka är karaktärsutvecklingen som låter spelaren både bygga en komplex karaktär och ta relevanta beslut för spelets utveckling. Det finns stor frihet i spelet även om den ibland arbetar mot det. Tyvärr infinner sig inte den känslan jag hoppats på, och spelet lämnar mig en del att önska.

Det Bra

  • Karaktärsutveckling
  • Frihet
  • Humor

Det Dåliga

  • Atmosfär
  • Frihet
7

Skriven av: Viktor Larsson

Inga kommentarer än.

Kommentera

Kort Om GameElite

GameElites resa är lång. Allt startade i juli 1997 då Barnens Multimedia lanserades och år 2000 bytte sajten namn till RecLandet, en förkortning för RecensionsLandet. År 2005 bytte vi till vårt nuvarande namn, GameElite, och sajten fick en ny, uppfräschad design.

Vi ville med det profilera oss med vår huvudsakliga sysselsättning – spel. Designen från 2003 byttes inte förrän 2016 och hade vid det laget blivit rejält åldersstigen. Läs gärna mer om oss...

Tweets

En man brinner upp på ett mystiskt sätt. Självmord? Mannen son, David, börjar tvivla. Ligger det något övernaturlig… https://t.co/noa95GHp21
Ni har väl inte missat vår Adventstävling? https://t.co/dHL0YJJls2 https://t.co/2IKCB2RSRx
Letar du efter en mikrofon som utlovar professionell kvalitet för alla gamers, Youtubers, Twitchare och poddare? Bl… https://t.co/0aT81iZIyt