Fated: The Silent Oath

Av i i Recensioner, 8 Mer

Fated: The Silent Oath

Välkommen till Vikingatiden och dess mytologiska väsen där ragnarök står för dörren. Kan du, Ulfur, rädda din familj?

Jag vaknar upp i en vagn dragen av en bastant häst. Egentligen är jag inte vaken utan ett väsen ger mig två alternativ – bege mig till de dödas rike eller offra rösten för att räddas kvar på jorden. Jag öppnar ögonen och ser en vacker kvinna luta sig fram över mig. Det är min fru. Hon är underbart nära och 3D-effekten är riktigt snygg. Det känns verkligen som om jag ligger där, sårad, med en orolig fru som försöker väcka mig. Fated: The Silent Oath stoltserar för övrigt med en snygg grafik även om begränsningarna hos headsetet är påtagligt.

Nu beger du dig ut på ett äventyr. Du kan inte prata. Därför nickar du eller skakar på huvudet när du får frågor. Kontrollschemat är väldigt enkelt. Du rör dig med vänster spak och interagerar eller lyfter armarna med L2/R2. Med höger spak flyttar du kameran stegvis vilket ger hackande kameraförflyttningar. Det är kanske till för att minska risken för illamående.

Utmed vägen stöter du på ett fåtal pusselartade problem. De är väldigt enkla. Hela spelet är enkelt. Allt går som på räls. Styr en häst, styr dig själv, lös enkla problem och jaga hjortar. Det är några exempel. Det är omöjligt att missförstå vad man ska göra – man blir nämligen hela tiden guidad.

Det finns en del interaktionsmoment. Jag vill påstå att man interagerar med berättelsen snarare än spelar den eftersom allt är uppstyrt och enkelt. Jag ser alltså Fated som en interaktiv berättelse snarare än ett spel. En sak som får mig ännu mer att tänka på Fated som en berättelse är följande beskrivning hämtad från spelets hemsida: ”FATED is a first-person movie-length narrative-adventure game in virtual reality.” Lång som en film alltså. Det stämmer. Spelet är kort – knappt två timmar. Handlingen är dock långsam där man bland annat rör sig i ett riktigt makligt tempo utan att kunna springa. Det gör att Fated rent innehållsmässigt är kortare än en film.

Vad krävs då av en berättelse? Två viktiga ingredienser är manus och skådespeleri. Manuset är hyfsat, men jag önskar att det funnits mer moment där det känns att man som spelare påverkar berättelsen snarare än att enbart följa den. Röstskådespeleriet får godkänt, men det är inte de allra bästa röster jag hört i ett spel.

Om du vill spela ett action-äventyr (spelet betecknas så) lär du bli besviken. Spelet bjuder på alltför enkel problemlösning och för få actionmoment för den genren. Om du är ute efter en interaktiv virtual reality-berättelse i makligt tempo så kan Fated: The Silent Oath vara rätt spel.

Det Bra

  • Grafiken (om man bortser från headsetets begränsningar)
  • Fungerar bra som VR-berättelse
  • Stundtals kändes det som om jag verkligen var mitt inne i spelet

Det Dåliga

  • Långsamt tempo – man kan exempelvis inte springa
  • Fler interaktiva moment efterlyses
  • För lätta problem
6

Skriven av: Mats Ernofsson

Inga kommentarer än.

Kommentera

Kort Om GameElite

GameElites resa är lång. Allt startade i juli 1997 då Barnens Multimedia lanserades och år 2000 bytte sajten namn till RecLandet, en förkortning för RecensionsLandet. År 2005 bytte vi till vårt nuvarande namn, GameElite, och sajten fick en ny, uppfräschad design.

Vi ville med det profilera oss med vår huvudsakliga sysselsättning – spel. Designen från 2003 byttes inte förrän 2016 och hade vid det laget blivit rejält åldersstigen. Läs gärna mer om oss...

Tweets

Efter en lång tid av fiktiva framtidskonflikter återvänder Call of Duty-serien till sina rötter, 1900-talets krig m… https://t.co/mhPLwbld6N
I Sonic Forces har Sonic Team försökt utveckla ett klassiskt Sonic-spel i modern tappning. Hur väl har de lyckats m… https://t.co/qkdspKuxJK
Once more into the fray. Uppsalabaserade studion MachineGames ger oss åter möjligheten att meja ner nazister.… https://t.co/qmRlUbjLSq