Fight Night: Round 3

Av i i Recensioner, 3 Mer

Fight Night: Round 3

För två år sen visades Fight Night upp som ett exempel på den otroliga grafik PS3 skulle klara av, så snart som våren 2006, när det skulle släppas över hela världen. Verkligeheten är dock inte lika vacker som många av de löften vi gavs om PS3:s grandeur. Maskinen kom ett år senare, och när Fight Night släpptes såg man att det inte var samma spel som hade visats upp.

Loading… please wait

När du startar upp Fight Night kommer du genast få en dos av en av spelets svagheter, laddningstiderna. Det är återkommande och irriterande. På ett sätt är det nästan komiskt om ett spel behöver ladda när du går igenom menyerna.

Fight Night-serien är sportspel som mycket väl simulerar boxning. Att göra det har tidigare varit svårt, även om Punch Out var en smash hit. Svårigheten har alltid legat i hur boxning, en invecklad sport, ska kunna representeras med en handkontroll. Även om Nintendo nu har det till synes perfekta redskapet för ändamålet, måste jag säga att EA verkligen lyckats med kontrollerna i spelet. Alla slag utförs med antingen höger styrspak eller R2 som är specialslag. Mycket likt gamla fightingspel kommer man göra kvartsvarv, halvrotationer och så vidare, för att få igenom en del av de tuffare slagen. Efter att ha övat en stund med kontrollerna känner man sig riktigt hemma med dem. Den som spelar en stund förstår också att precis som i verkligheten kan man inte bara förlita sig på tunga slag, utan det viktigaste slaget i spelet är faktiskt den vanliga raka slaget. Spelet introducerar tre nya slag. Haymaker, ett hårt slag som lämnar utföraren öppen ifall det missar, Flash-KO, en starkare version av Haymaker som kan golva motståndaren direkt ifall den träffar rätt, och slutligen Stun Punch, som rätt utförd låter din motståndare se ur förstapersonsperspektiv medan du pucklar på honom. Alla dessa tre är lite svårare att utföra än vanliga slag och krokar, men kan verkligen avsluta matchen snabbt ifall de träffar rätt.

Hans öron är för stora… Nu är de för små!

Spelet är verkligen som roligast när du spelar det med en vän, men i brist på vänner finns det även ett enspelarläge. Du kan här skapa en egen boxare som ser ut som dig själv eller hurän din fantasi tillåter att han ser ut. Verktyget du använder för att skapa boxaren är detaljerat och, om än en aning tidskrävande, roligt. Det är i princip detsamma som används i Def Jam: Icon, men rastaflätor har här blivit ersatt med partiell skallighet. Jag lät min kompis skapa den karaktär jag skulle använda, och vad jag trodde skulle vara en fem-minuters skapningsprocess blev till en halvtimmes ”hans haka är sned och hans öron är för små” orgie. Till sist var fightern Wiilska färdig att slåss. Enspelarläget har i princip ingen story, och det enda som skiljer det från att bara spela random matcher mot olika bra datorstyrda spelare, är att du tränar upp din boxare mellan matcherna för att bli snabbare, starkare osv.

Män som kramas

Vuxna män gör saker tillsammans, och att slåss är en av dem. Spelet har verkligen sin styrka i tvåspelarläget där båda har samma förutsättningar (såvida ingen väljer Muhammed Ali, den mannen äter fjäderviktare till frukost) och kan hetsa på varandra. Att knocka ner din bästa vän och sedan håna honom när han ligger ner, eller paradera runt vardagsrummet med händerna i luften (sladdlös kontroll), är en mycket tillfredställande upplevelse. Att gå upp i clinch med motståndaren och sedan ljudligt be hans boxare att inte vara så kramglad är bara grädde på moset.

Fight Night har ett HUD som från början är gömd till fördel för den otroligt snygga grafiken. Även om det inte är den grafiska kvaliten som utlovades när spelet först visades, finns det inte mycket att klaga på. Både spelarna och miljöerna är otroligt snygga, och även om det låter lite konstigt blev jag överraskad över hur snyggt gjorda åskådarna i spelet var. De tillfällen när knockouten levereras och tiden saktar ner, för att få med varenda tandkrasande sekund, ser man verkligen hur välgjorda ansiktstexturerna är och hur mycket produktplacering som finns på vissa arenor. Ögonen trycks ihop, käken glider ur led och blod blandas i en kaskad av saliv när handsken finner kontakt med kindbenet… brought to you by Burger King.

Även om Fight Night är ett av de snyggare spelen finns det inte tillräckligt mycket där för att hålla mitt intresse. Det är en av de bättre boxningsspelen men enspelarläget kunde haft lite mer innehåll. För boxningsentusiasten eller den som vill visa vad hans PS3 kan klara grafikmässigt är Fight Night ett spel att överväga men för många av oss andra räcker det inte till.

Det Bra

  • Grafiken
  • Slow motion knockouts
  • Verklighetstroget

Det Dåliga

  • Laddningstiderna
  • Avsaknad av djup
  • Ickefungerande onlinekomponent (när recensionen skrevs)
6

Skriven av: Viktor Larsson

Kort Om GameElite

GameElites resa är lång. Allt startade i juli 1997 då Barnens Multimedia lanserades och år 2000 bytte sajten namn till RecLandet, en förkortning för RecensionsLandet. År 2005 bytte vi till vårt nuvarande namn, GameElite, och sajten fick en ny, uppfräschad design.

Vi ville med det profilera oss med vår huvudsakliga sysselsättning – spel. Designen från 2003 byttes inte förrän 2016 och hade vid det laget blivit rejält åldersstigen. Läs gärna mer om oss...

Tweets

Det 13 år gamla World of Warcraft får ännu en expansion. Har Blizzard lyckats förnya spelet? Viktor har svaret på d… https://t.co/6jGCb0kyrc
Fresh ‘N Rebels nya hörlurar Clam har snygg design och aktiv brusreducering. Hur är ljudkvaliteten och komforten?… https://t.co/K61y3S4HHY
Bamboo Slate från Wacom är ett smart anteckningsblock för dig som snabbt behöver överföra vanliga anteckningar till… https://t.co/FGHAIb3rEi