Final Fantasy XIII-2

Final Fantasy XIII-2

Final Fantasyspelen är väl bland det mest japanska man kan tänka sig här i västerlandet. Nu är serien uppe i version 13-2 och serien står fortfarande på stadiga ben i speldjungeln.

Det sista Final Fantasy-spelet jag spelade hela vägen igenom var Final Fantasy VII. Det var många, många år sedan. Sen dess har mitt intresse för serien dalat och stigit. Jag har dock inte spelat Final Fantasy XIII. Därför såg jag det som ett intressant tillfälle när jag fick chansen att recensera Final Fantasy XIII-2. Hur skulle jag som outsider se på ett spel som bygger vidare på en så stor spelupplevelse som Final Fantasy XIII?

Jag fann att Final Fantasy XIII-2 var väldigt förlåtande för den som inte spelat föregångaren. I huvudmenyn finns möjligheten att bekanta sig med det tidigare spelets övergripande handling och detta underlättade väldigt mycket resan in i Final Fantasy XIII-2s värld. När jag väl började spela kände jag mig lite överväldigad med information, men förutom spelets öppningsekvens så flyter den nya handlingen på i lagom tempo.

Många uppföljare har problemet att när man väl blivit level 99, samlat alla skatter och lärt sig förvandla kanelbullar till drakar så är det svårt att motivera att göra om allt detta med samma karaktär. Olika spel har löst detta på olika sätt. Metroid med sitt lite klumpigare sätt där Samus Aran får en smäll i skallen och tappar alla sina rustningar/vapen/energitankar. Final Fantasy har ofta haft lyxen att slänga bort alla karaktärer från tidigare spel och ersätta dem med nya. I detta fall går dock inte detta även om många av det förra spelets karaktärer inte gästar spelet förrän en stund in. Förra spelets huvudkaraktär, Lightning är här en halvgudaliknande beskyddare som slåss mot ondskan vid tidens slut, Valhalla. Spelaren får istället spela hennes syster Serah. En yngre, mindre självsäker version av sin syster.

Serah får tidigt i spelet veta att hennes syster fortfarande lever när hon besöks av en man från en avlägsen framtid som färdas genom tiden för att rädda sitt folk. Mannen, som heter Noel, har träffat Lightning och vill tillsammans med Serah finna sin väg tillbaka till Valhalla. Deras resa tar dem genom olika perioder i tiden mellan det att staden Cocoon föll och den världsände där Lightning väntar. Resorna mellan tidsepoker går genom portaler som måste aktiveras med hjälp av artefakter som Serah och Noel hittar i världarna de besöker. Trots att många Final Fantasy-spel utspelar sig i en större värld så känns detta mer segmenterade sätt att uppleva världen på spännande och rikt. När olika epoker och delar av världen blandas finns det större utrymme att skapa spännande scenarion och karaktärer. Visst saknar man känslan av en stor sammanhängande verklighet, men världarnas detaljrikedom och samspel är ett värdigt alternativ.

För mig som inte spelat många Final Fantasy-spel de senaste åren så var stridssystemet helt nytt. Jag var van vid de klassiska tur-baserade meny-striderna. Final Fantasy XIII-2 har försökt distansiera sig från detta genom att använda sig av ett system där mycket av striden går per automatik, och de beslut som spelaren gör mer har att göra med gruppsammansättning och varje karaktärs roll i gruppen. Något som först verkade tråkigt och monotont, men som senare i spelet visade sig kunna vara både utmanande och klurigt. Final Fantasy XIII-2 har även tagit ett hårt grepp mot ett av seriens största gissel, de slumpmässiga striderna. Där spelaren tidigare kunnat slängas in i strider utan val kan man nu välja att antingen springa från fienden innan den anfaller eller i alla fall använda sin skicklighet för att landa en första attack innan striden ens börjat. Jag tycker verkligen om denna klara förbättring. Någonting jag tycker mindre om är spelets klass-system som för mig (som inte använt det tidigare) framstod som ogenomskinligt och enkelspårigt. När jag väl börjat förstå hur det fungerade hade jag redan sänkt många poäng i ”fel” saker och kände att jag hade förstört mina karaktärer. Jag gillar inte att känna att mina karaktärer är fel även om jag inte är lika mycket av en perfektionist som min vän som överväger att spela om spelet för att han missade en cinematic action åtta timmar in i spelet.

Grafik och musik har alltid varit någonting som Square Enix lagt mycket tid på i Final Fantasy. Spelen har alltid varit hänförande vackra med livsbejakande instrumental musik. Med modern teknik är Final Fantasy snyggare än någonsin. De förrenderade sekvenserna överskuggas bara av det arbete Blizzard gör för sina spel i min mening. Den absolut största besvikelsen i spelet är definitivt musiken. Där jag tidigare funnit vackra symfonier finns nu bara endimensionell japansk hissmusik varvat med metalmusik som får öronen att ruttna. Det fanns mer än ett ställe där jag starkt övervägde att stänga av ljudet för att jag inte stod ut med spelets musik. Vet skäms Square Enix!

Jag fann min återvändo till Final Fantasy som en blandad upplevelse. Mycket hade ändrats till det bättre även om jag inte kunnat få samma magiska koppling till spelet som i min ungdom. Final Fantasy XIII-2 är dock det bästa J-RPG jag spelat på väldigt länge, och det första jag kommer att spela färdigt på säkert tio år.

• Stridssystemet
  • Vackert
  • Stort