Final Fantasy XIV: A Realm Reborn

Final Fantasy XIV: A Realm Reborn

Nu tar Final Fantasy-serien på allvar upp kampen med jätten World of Warcraft om alla onlinerollspelare. Har Square Enix lyckats skapa en värdig utmanare? Viktor har spelat och har svaret.

En av världens längst pågående rollspelsserier är det japanska Final Fantasy. Med rötter i NES- och SNES-eran har Final Fantasy byggt upp en värld rik på egen kultur och med ett rykte för kvalitet och fokus på sina berättelser. När Final Fantasy XI (FF XI) släpptes som MMORPG (massively multiplayer online roleplaying game) var det ett stort steg för serien som tidigare varit enbart en enspelarupplevelse. FF XII och FF XII var båda väldigt populära enspelarupplevelser och när nu MMORPG-grenen av serien får ett nytt kapitel är många förväntansfulla.

Final Fantasy XIV utspelar sig i Eorzea, fem år efter att draken Bahamut bryter sig fri från sin fångenskap i en av världens månar. Efter att större delen av världen faller i kaos och förstörelse börjar nu sakta men säkert världen byggas upp igen. Fler och fler äventyrare söker lyckan och måste stå mot hotet från det Garleanska kejsardömet. Som en av dessa äventyrare får spelaren kämpa sig genom den enorma världen som Eorzea utgör tillsammans med många andra äventyrare.

Det första beslutet i många MMORPG-spel vilken typ av karaktär du vill skapa. Precis som i klassiska MMORPG spel som World of Warcraft (WoW) finns det en god blandning mellan krigare och magiker och det väldigt detaljerade sättet man kan skapa sin karaktär på är mycket trevligt. Jag valde till början att spela som en svarthårig, kattliknande gladiator vid namn Chococat Christophe. Jag brukar tycka om att spela krigare eftersom de ofta ger en ganska god insikt i hur spelets olika stridssystem och utrustningssystem är uppbyggda. De är en god baslinje som man kan mäta spelen på. Som gladiator påbörjas spelet i sultandömet Ul’Dah. Efter att ha lärt mig grunderna i spelet och sprungit en hel del leveransuppdrag var jag redo att sätta ut i världen utanför. Områdena omkring huvudstaden har alla en känsla av en sorts vacker ödslighet, även om ödsliga är det sista ordet man skulle använda för att beskriva ett av startområdena i ett nylanserat MMORPG. Precis som i andra spel i samma genre löser man uppdrag genom att döda fiender, samla föremål och hjälpa icke-spelar karaktärer (NPC). Även om det finns en underliggande berättelse i Final Fantasy XIV så är det lite mer som att dricka utspädd saft när man spelar spelet. Tidigare spel som FF VI och FF VII är mer som ett robust rödvin i den här jämförelsen, där berättelsen är den primära fokusen för hela spelet, och en bred uppsättning karaktärer gör den berättelsen mer levande. Du som spelare har en mycket mer anonym roll i FF XIV än man kanske är van vid i Final Fantasy-serien. Precis som många andra MMORPG-spel så vill man låta spelaren definiera sin karaktär på både gott och ont.

En av de saker som gör FF XIV unikt inom sin genre är möjligheten för din karaktär att inte bara byta klass, utan bemästra mer än en klass. Den som startar en bågskytt kan vid level 10 byta spår och börja om på level 1 med en gladiator. Som nybliven gladiator kommer man då att behöva bemästra svärd och sköld, men fortfarande vara en fena på pilbågar. Det här gör att det finns väldigt mycket omspelsvärde med varje karaktär och leder också på högre levlar till möjligheten att skapa avancerade kombinationklasser som Black Mage eller Paladin beroende på vilka klasser man bemästrat. Jag tycker om den här möjligheten och ser fram mot att låta min karaktär ta sig an flera olika roller under sin livstid.

Själva stridssystemet känns väldigt grundläggande för MMORPG-spel. Det här är nog det område jag kände mig minst nöjd med i spelet. Varje klass har en uppsättning förmågor som alla är ganska tråkiga. De går att kombinera och väva på olika sätt för att maximera skada/manaförbrukning, men väldigt få strider blir roliga i längden. Det är mycket samma sak om och om igen, något man inte vill se i MMORPG:n. Det känns som att spelet har blivit begränsat till viss del för att bättre passa konsolversionen, någonting som PC-spelare avskyr när det händer. Det är svårt att inte jämföra nya MMORPG:n med elefanten i rummet, World of Warcraft. Tittar man bara på stridssystemet ligger FF XIV klart i underläge här.

Spelet hanteras väl på PC, men kan även kopplas till en handkontroll ifall man föredrar det. Jag spelade spelet på PC och även om jag är van vid tangentbord + mus så testade jag att spela med en PS3-kontroll. Spelet är anpassat med två olika kontrollscheman, ett för handkontroll och ett för tangentbord + mus. Jag är väldigt tacksam att man tagit sig tid att göra skillnad på dessa, då det inte alls är samma sorts kontroller. Jag tyckte om att spela med handkontroll även till PC. Att använda förmågor blev aningen klumpigare, och jag drog fram musen en hel del, men att röra sig i världen och interagera kändes mycket mer naturligt med en handkontroll.

Grafikmässigt är FF XIV väldigt tillfredställande. Det skalar bra beroende på vilken hårdvara du har. Jag har testat det både på min laptop och min stationära dator, och är nöjd med båda upplevelserna. Har man valet skulle jag nog rekommendera det till PC över PS3. Det kan vara värt att påpeka att Square Enix också planerar att släppa FF XIV till PS4 senare i år.

Sammanfattningsvis är Final Fantasy XIV ett snyggt och stort MMORPG med rötter i den klassiska RPG-serien Final Fantasy. Dess största styrkor är det unika klass-systemet och Final Fantasys universum, men det tillför inte mycket nytt till en genre som redan för några år sedan började kännas lite gammal.

• Musik
  • Klass-systemet
  • Spelvärlden