Final Horizon

Final Horizon

Om du letar efter ett tower defense-spel med fart och fläkt i så kanske Final Horizon är något. Gillar du dessutom bepansrade skorpioner och andra småkryp så har du nog hittat rätt.

Final Horizon är ett tower defense-spel. Genren innebär, precis som namnet avslöjar, att man ska försvara någonting med hjälp av olika torn som man bygger i en försvarsställning runt eller i närheten av det som ska försvaras. Det är också precis vad som gäller Final Horizon. Men låt oss ta allt från början.

När spelet börjar befinner man sig på en planet som precis fallit offer för en invaderande styrka. Planeten evakueras och alla flyktkapslar måste försvaras. Sedan dras tempot ner och man får lära sig vilka torn som är bra mot vilka fiender. I speciella nivåer med VR (virtual reality) får du träna dina färdigheter. Det allra viktigaste tornet är faktiskt inte något stridstorn. Nej, det är ett torn som ger dig energi att bygga andra torn. Utan sådana kan du inte bygga någon fästning. Lärodelen med VR-nivåer blandade med ”riktiga” nivåer är ganska lång. Det gör att motståndet till en början känns för enkelt och det tar ett tag innan de mer utmanande banorna dyker upp.

Givetvis finns såväl luftburna som markförband fiender. Några är snabba och medan andra är långsamma. Vissa är väl bepansrade andra har lätt pansar. Som sagt är de till en början ganska lätta att strida mot, men när flera olika typer av fiender attackerar blir det strategiskt tänkandet viktigare. Det finns hela tiden bara ett begränsat antal platser att bygga torn på vilket gör det viktigt att få rätt sorts torn på rätt plats. Dessutom så händer det ofta att det först kommer en typ av fiender och senare dyker en annan upp. Då gäller det att vara alert.

Det är inte säkert man har plats för alla typer av försvarstorn som behövs utan man tvingas då att riva något torn. Tempot är högt och det är inte lätt att hänga med i vilken typ av fiender som anfaller och kommer att anfalla senare under nivån. Ibland är det väldigt kritiskt rent tidsmässigt att exempelvis byta torn för att möta nya typer av fiender. Tornen måste också uppgraderas, repareras och vid lämpliga tillfällen boostas. Jag använde mig ganska ofta av en taktik att bygga mycket kraftverk till en början och sedan, när jag hade gott om energipoäng för att bygga, rev jag något kraftverken och byggde ett vapentorn istället. Men, det behövs lite erfarenhet för att klara nivåerna i den senare delen av spelet. Många nivåer kändes faktiskt helt omöjliga att klara första gången man spelade dem. Man behöver snarare prova sig fram vart man ska placera ut vilket torn och när man ska byta torn.

Man fyller på en killstreak-mätare allt eftersom man dödar fiender. När mätaren fyllts får man något som kallas killstreak vilket är en luftburen attack, ofta rakt uppifrån, som kan slå ut många fiender samtidigt. Det är givetvis viktigt att utföra även dessa attacker vid rätt ögonblick så att man får bästa möjliga effekt. Dessutom består vissa nivåer enbart av flyganfall. Dessa är faktiskt inte lika roliga som att bygga tornen. Snarare är det halvtråkiga nivåer som kanske slängts in för att öka variationen.

Det är ganska tufft utformade stridsfordon, i form av olika småkryå, som man ställs inför. Här finns exempelvis tungt bepansrade skorpioner som inte går att besegra med klena torn utan här krävs torn som skjuter missiler. Spindlarna är däremot inte lika väl bepansrade och rör sig därför snabbare. De flygande, getinginspirerande stridsfarkosterna, kräver däremot en helt annan typ av vapen som specialiserat sig på snabba, flygande fiender. Många fiender har dessutom tendensen att komma i grupper. Det är antagligen därför de kallas för Swarm.

Final Horizon imponerar inte bara rent spelmässigt. Det märks att Eiconic Games tänkt till på flera plan när man skapat Final Horizon. Grafiken är riktigt bra med exempelvis läckra menyer. Fast, det är givetvis inte menyerna som gör spelet, men de är definitivt pricken över i:t. Fienderna är väldesignade precis som tornen. Grafiken är överhuvud taget mycket detaljerad och snyggt skapad. Däremot passade inte musiken mig speciellt bra, men jag har en kompis som lovordade musiken och hur väl den passade in i en science fiction-värld.

Det är lite synd att det tar såpass lång tid innan tempot skruvas upp i Final Horizon. Å andra sidan ger spelet dig gott om tid att lära dig fienden samt dina torn och dess effekter. När gasen väl är i botten blir Final Horizon ett riktigt utmanande tower defense-spel där du straffas för dina misstag

Final Horizon, som finns för PS4 och PS Vita, laddas ner från Playstation Network. Om du prenumererar på tjänsten Playstation Plus kan du för tillfället ladda ner och spela Vita-versionen av Final Horizon helt gratis.

• Intensivt tempo
  • Kräver mycket tänkande

• Lite långsam och lång startsträcka