Fire Emblem: Radiant Dawn

Av i i Recensioner, 2 Mer

Fire Emblem: Radiant Dawn

Fire Emblem är ett gammalt spel som började på Famicon-konsolen (Japans föregångare till NES) och nu debuterar till Wii. Under tidens gång har konsolerna ändrats, men spelet har hållit sig ganska likt originalet.

Har du spelat Fire Emblem: Path of Radiance så kommer du att känna igen dig väldigt väl i Radiant Dawn. Radient Dawn är uppföljaren till det förra spelet i Fire Emblen-serien till GameCube, och tyvärr ganska exakt likadant. Det finns inget som gör spelet till ett Wii-spel – ingen mii-integration, ingen möjlighet att spela online, inga rörelsekänsliga kontroller eller ens möjligheten att peka så som är brukligt med Wii’s handkontroller. Mellansekvenserna är snygga och har röstskådespel, medan resten av handlingen berättas med textrutor. Det är som att spela ett GameCube-spel. Men Fire Emblem: Radiant Dawn är inte dåligt för det. Spelet har kanske en ganska smal publik, men är man en inbiten strateg så får man sitt lystmäte mättat.

Radiant Dawn är precis som sina föregångare ett turordningsbaserat spel. Man flyttar sina enheter på ett stort rutnät. Varje enhet har olika attackradier beroende på vad de har för vapen. Med hjälp av närstrids- och distansattacker avancerar man genom att placera sina enheter så att man kan anfalla utan att ta för mycket skada. Annat att tänka på är att nivåskillnader i spelplanen också spelar roll. Det snöpliga är att om en enhet dör, så är den borta för alltid. Så bered dig på att slita lite tussar ur håret på grund av ett illa valt drag, men som tur är så finns möjligheten att spara mitt i en strid för att slippa spela om allt från början. För de som har föregångaren Path of Radiance finns möjligheten att använda sparade data för att få lite fördelar, bl.a kan man föra över vissa karaktärer.

Fire Emblem: Radiant Dawn saknar som jag påpekat en del saker för att kännas som ett gediget Wii-spel, både grafiskt och ljudmässigt. Bortser man från det så har man ett starkt och utmanande strategispel som är ganska lätt att komma in i tack vare små hjälpavsnitt som dyker upp under spelets gång, och det kan vara svårt att slita sig.

Det Bra

  • Spelets djup och utmaning

Det Dåliga

  • GameCube-faktorn
7

Skriven av: Mats Ernofsson

Kort Om GameElite

GameElites resa är lång. Allt startade i juli 1997 då Barnens Multimedia lanserades och år 2000 bytte sajten namn till RecLandet, en förkortning för RecensionsLandet. År 2005 bytte vi till vårt nuvarande namn, GameElite, och sajten fick en ny, uppfräschad design.

Vi ville med det profilera oss med vår huvudsakliga sysselsättning – spel. Designen från 2003 byttes inte förrän 2016 och hade vid det laget blivit rejält åldersstigen. Läs gärna mer om oss...

Tweets

Det 13 år gamla World of Warcraft får ännu en expansion. Har Blizzard lyckats förnya spelet? Viktor har svaret på d… https://t.co/6jGCb0kyrc
Fresh ‘N Rebels nya hörlurar Clam har snygg design och aktiv brusreducering. Hur är ljudkvaliteten och komforten?… https://t.co/K61y3S4HHY
Bamboo Slate från Wacom är ett smart anteckningsblock för dig som snabbt behöver överföra vanliga anteckningar till… https://t.co/FGHAIb3rEi