Fire Emblem Warriors

Fire Emblem Warriors

Dynasty Warriors möter Fire Emblems. Hack ’n’ slash möter strategiskt rollspel. Tillsammans fås ett spel med annat djup än tidigare.

Dynasty Warriors-serien fortsätter att skörda Nintendos varumärken och denna gång är det dags för den strategibaserade rollspelsserien Fire Emblem att ge sig ut på slagfältet. Ni som är bekanta med Warriors-spelen vet precis vad det handlar om. Slakta så många fiender ni kan på ett så spektakulärt sätt som möjligt samtidigt som en berättelse driver spelet framåt. Ett simpelt koncept som kan vara väldigt tillfredsställande vid rätt tillfällen.

Fire Emblem är en populär serie som jag personligen aldrig har satt mig in i tyvärr. Spelen sträcker sig från början av 90-talet fram till nu och har alltid haft en stadig skara fans, likaså Dynasty Warriors-spelen. Därför var det ingen överraskning att ett Fire Emblem Warriors skulle dyka upp och tack vare rollspelsseriens strategibaserade inslag så ger det spelet ett annat djup än tidigare.

De kungliga tvillingarna Rowan och Lianna är ute på ett vardagligt uppdrag när deras kungadöme Aytolis attackeras av monster. För att återställa ordningen och hindra den elaka draken Velezark för att återupplivas är det upp till dem att resa genom landet och samla ihop så många hjältar de kan. Vackra målningar av talande karaktärer för historien vidare i klassiskt generiskt rollspelsmanér och det är absolut ingenting som sticker ut. De engelska rösterna är dessutom horribla i vanlig ordning men för de som vill finns det möjlighet att byta till de japanska röstskådespelarna. För er som verkligen har koll på karaktärer och historia från Fire Emblem så finns det säkert mer att hämta där än vad jag tog till mig.

Styrkan i dessa spel ligger dock i spelsystemet och har man spelat ett liknande så känner man snabbt igen sig. Mellan storyn beger sig hjältarna ut på stora områden för att utföra vissa uppdrag samtidigt som man ska strida sig igenom horder av fiender. Med horder så menar jag ett par tusen elakingar per bana men tack vare karaktärernas spektakulära attacker så har man möjlighet att göra stor skada över ett stort område varje gång man trycker på en knapp. Det finns massor av karaktärer att låsa upp och alla har sin personliga stil och specialvapen.

Det finns en form av sten, sax eller påse-element i striderna då olika vapen tar ut varandra. Yxa slår lans, lans slår svärd och svärd slår yxa. Därför är det strategiskt viktigt att ta med sig karaktärer som kompletterar varandra. En annan aspekt är att försöka balansera vilka som skall attackera och vilka som ska hålla sig i bakgrunden försvara samt hela de andra. Man kan närsomhelst hoppa mellan alla karaktärer på kartan och du kan ge de som du inte styr direktiv över vad de skall göra medan du gör ditt. Till en början är detta helrörigt och trots en pedagogisk genomgång av varje moment så tappar jag lätt bort mig och mina karaktärer på kartan. Efter ett par timmar känner jag dock att jag börjar få kontroll över min armé och vad jag vill att de skall göra.

Varje karaktär har som sagt sina egna specialattacker och det finns också möjlighet att närsomhelst para ihop två av karaktärerna för att göra ytterligare skada och få till ännu grymmare attacker. Detta stärker förtroendet mellan de två karaktärerna och gör dem starkare tillsammans för varje gång de strider ihop. Innan varje uppdrag kan du uppgradera dina hjältar och välja vart de skall starta på kartan när striden sätter igång. Det finns alltså mängder av saker att pilla med både i och utanför striderna och det tillför ett djup till spelet som jag inte hade räknat med.

I Switchens dockade läge har man möjlighet att välja mellan att spela med finare grafik eller med bättre bilduppdatering. Detta är definitivt ett spel som passar bäst att spela med 60 bildrutor i sekunden då spelet flyter på så mycket smidigare. Spelets grafik är inte så märkvärdig i vilket läge du än väljer. Den är funktionell och tillför vad den ska till dessa stora strider. Spelets mellansekvenser tycker jag dock är väldigt vackra och karaktärernas design är mysig förutom vissa lågvattenmäken som tjejen med den stora bysten som nästan hoppar ur klänningen. Dessa karaktärer väljer jag snabbt bort ur min armé. I bärbart läge rullar spelet i 30 bildrutor och det flyter på riktigt bra. Det är ett bra spel att ha med sig och plocka fram när man har lite tid över då uppdragen är ganska korta. Dock har jag svårare att få en bra överblick av kartan på den mindre skärmen då det hela tiden händer så mycket saker. Det är lätt att bli förvirrad och det kan leda till att man sabbar uppdraget. Utöver det så är det väldigt tillfredsställande att ge sig in i dessa stora strider och förgöra sina fiender på spektakulära sätt.

Fire Emblem Warriors fortsätter i samma linje som resten av spelen i serien men tillför en hel del strategiskt tänkande vilket bara är positivt. Spelsystemet är simpelt men tillfredsställande och funkar riktigt bra både på stor skärm som på den mindre. Dock tycker jag att det blir väldigt repetitivt efter ett tag trots dess nya inslag. Det gör att man nog gör bäst att spela det i kortare omgångar för att inte tröttna för snabbt. Har man sedan koll på dess karaktärer och historia så kan man förmodligen lägga på ett extra poäng på betyget. Det är ett underhållande spel som jag kommer att plocka fram igen i jul när maten är slut och soffan lockar.

• Tillfredsställande spelsystem
  • Strategiaspekten
  • Bra hjältevariation