Floating Cloud God Saves the Pilgrims in HD

Av i i Recensioner, 2 Mer

Floating Cloud God Saves the Pilgrims in HD

Du är en gud som flyter runt på himlen och skyddar en grupp pilgrimer mot gigantiska fötter som stampar på dem, fettmonster och mängder av andra udda fiender.

I Floating Cloud God Saves the Pilgrims in HD! är ett gäng pilgrimer på vallfärd genom ett kargt landskap. Deras mål är en altartavla där de kan be till dig som gud. Färden kantras av underliga och fantasifulla fiender. Vad sägs exempelvis om händer som dyker upp ur underjorden, störtdykande kråkor, ögon med gigantiska vingar eller flygande kvinnohuvuden med dödsbringande kyssar?

Varje värld avslutas med en bossnivå och givetvis är även bossarna fantasifulla. Bäst gillar jag en flygande, ilsken gubbe med enormt lång näsa. De åtta bossnivåerna är riktigt roliga, men tyvärr är de inte speciellt svåra. När man väl listat ut bossarnas svaga punkter så är det inga stora problem att besegra dem.

Floating Cloud God Saves the Pilgrims in HD! är en remake av ett minis-spel som finns till Playstation, Playstation Portable och Playstation Vita. Jag har dock inte spelat originalspelet så jag vet inte hur stor skillnaden är.

Eftersom du är gud så är det din uppgift att se till att dina anhängare kommer fram säkert. Sittandes på ett moln flyter du runt och gör två saker – skjuter framåt och skjuter rakt nedåt. Det senare är ganska likt att släppa bomber så för att skilja på dessa kallar jag dem att skjuta respektive bomba. Du kan rikta skjutandet med höger styrspak, men skottvinkeln är klart begränsad och du kan exempelvis inte skjuta bakåt. De flesta fiender kan man bekämpa med båda typerna av attacker, men vissa fiender är bara känsliga för den ena attacktypen. Exempelvis är ett gäng flygande ögon immuna mot bomber medan det gör mer skada än nytta att skjuta på flygande maneter.

Som gud kan man aldrig dö. Om man blir träffad av en fiende så är det enda som händer att man inte kan attackera själv under en kort stund. Att man aldrig dör kan man med fördel använda för att exmpelvis täcka sina pilgrimer från fientlig eldgivning eller att flyga rakt på dem. Vissa fiender dör då direkt och att flyga in i dem kan faktiskt vara det effektivaste sättet att döda vissa monster på. Andra påverkas däremot inte alls av att du flyger in i dem.

Till en början har du åtta pilgrimer, men om du förlorar några så får du inte tillbaks dem utan när alla är döda så blir det game over. Man får dock en ny pilgrim i slutet av varje bana (man kan ha max åtta åt gången). Det går inte att spela om en enskild bana utan man kan bara börja om i början av de åtta världarna vilket är synd.

Dina anhängare älskar dig vilket visas med hjärtan. Ju mer du skyddar dem desto mer älskar de dig. Så när du skjuter fiender blir hjärtana större och större. Om du fångar deras hjärtan förbättras ditt skjutvapen. Ju större hjärtan dessto bättre blir ditt vapen. Den främsta effekten är att räckvidden ökar. I grundläget måste du nämligen flyga ganska nära dina fiender för att kunna träffa dem, men med mycket hjärtan kan du skjuta över hela skärmen.

Grafiken är helt och hållet i 2D och är riktigt skön med en udda stil och häftiga fiender. Den är ganska färgglad, men det är relativt sparsmakat med detaljer i själva landskapet och animationerna är relativt enkla. Musiken blev och tyvärr musiken väldigt snabbt irriterande enformig. Men, pilgrimernas utrop av love är bara för gulligt.

Floating Cloud God Saves the Pilgrims in HD! är ett härligt sidscrollande skjutarspel. Tack vare god variation av udda fiender och roliga bosstrider var det ett nöje att spela igenom spelet. Synd bara att bossarna var lite i enklaste laget, detta speciellt med tanke på att vissa av de vanliga banorna var ganska utmanande att klara av. Spelet kostar i dagsläget bara 32 kronor vilket gör det till ett fynd.

Det Bra

  • Udda fiender
  • Kul bosstrider
  • Skön grafik

Det Dåliga

  • Lite väl enkla bossar
  • Kan inte spela om enskilda banor
  • Enformig musik
8

Skriven av: Mats Ernofsson

Inga kommentarer än.

Kommentera

Kort Om GameElite

GameElites resa är lång. Allt startade i juli 1997 då Barnens Multimedia lanserades och år 2000 bytte sajten namn till RecLandet, en förkortning för RecensionsLandet. År 2005 bytte vi till vårt nuvarande namn, GameElite, och sajten fick en ny, uppfräschad design.

Vi ville med det profilera oss med vår huvudsakliga sysselsättning – spel. Designen från 2003 byttes inte förrän 2016 och hade vid det laget blivit rejält åldersstigen. Läs gärna mer om oss...

Tweets

Efter en lång tid av fiktiva framtidskonflikter återvänder Call of Duty-serien till sina rötter, 1900-talets krig m… https://t.co/mhPLwbld6N
I Sonic Forces har Sonic Team försökt utveckla ett klassiskt Sonic-spel i modern tappning. Hur väl har de lyckats m… https://t.co/qkdspKuxJK
Once more into the fray. Uppsalabaserade studion MachineGames ger oss åter möjligheten att meja ner nazister.… https://t.co/qmRlUbjLSq