Forza Horizon 3

Av i i Recensioner, 3 Mer

Nytt år, ny miljö och ett nytt Forza Horizon som tar dig jorden runt från Australien till franska rivieran.
Senaste åren har jag känt att Forza-serien börjat kännas stel och har stampat på samma plats och inte riktigt tagit det där extra klivet som man kanske hade önskat. Så hur klarar sig Horizon 3 sig mot sina föregångare? Utomordentligt vill jag påstå. Dess nya roliga och mer kreativa miljö tar oss från Rivieran i Europa till Australien och gör att serien får ett nytt liv.

Jag har fått skapa bekantskap med det australiensiska landskapet, som jag nu kommit att älska efter allt för många timmars spelande som kan ha påverkat min dygnsrytm. Jag har fått köra i en vacker och varierad miljö, från tät djungel till ökenlandskap som frambringar ens inre Mad Max. Ett av mina största bekymmer med Forza Horizon 2 var just att lekplatsen för bilkörandet blev lite tråkigt och monotont efter ett par timmars spelande. Variationen var inte tillräcklig helt enkelt vilket jag är mer än glad över att de ordnat nu.

forza_horizon_3_01

Hur står det till med bilkänslan och styrningen? I vanlig ordning i Horizon-serien så lutar det mer åt arkadhållet än simulation vilket jag välkomnar då man inte varit bortskämd med bra bilspel inom arkadgenren på senare år. Utvecklarna har nu under många år finslipat bil- och fartkänslan till perfektion. Playground Games har skapat en titel som har allt jag önskar från ett sandlådespel. Det är mycket att göra utanför själva huvudmålet i spelet vilket är att uppgradera och expandera din festival genom att samla fans för att få den att växa och du har 4 olika festival områden som du kan låsa upp i spelet. Du kan även hitta gömda bildelar runt om i världen som ger dig en klassisk bil efter en stunds reparation. I spelet erbjuds du allt från vanliga tävlingar till stunthopp och finns det inga tävlingar som är i din smak så kan du skapa egna med dina regler, köra en tävling som en vän till dig skapat eller välja från hela spelarbasens skapelser. Sen har du även möjligheten att spela co-op med vänner om du inte känner för att köra runt själv.

Precis som i tidigare Forza-spel så kan du fortfarande modifiera och ändra bilarnas inre och yttre egenskaper. Vill du ha en tvätt äkta rallybil som är anpassad för gruskörning så är det bara att gå in i garaget och göra ett par små ändringar. Då det är mer offroad och rallybaserat i årets upplaga så är det mer de fyrhjulsdrivna bilarna som får ta den centrala rollen än klassiska sportbilar som Ferrari och Lamborghini. Dessa bilar finns ju självklart med och är körbara, men är mer anpassade kanske för just stadsdelen i spelet än terrängen ute i den australiensiska bushen.

forza_horizon_3_03

Nu har jag tagit upp mycket av det jag älskar med Forza Horizon 3 så vad är dem negativa aspekterna med spelet? jag kan börja med att säga att det finns förvånansvärt lite jag kan kritisera. Spelet har kraschat 4 gånger för mig som troligast fixas med en dag ett patch. Så vi får se om det är ett problem som återstår till releasedatum. Bortsett från dessa krascher så är det inte mycket mer jag ogillar mer än att jag emellanåt önskar att Playground Games hade vågat ta ut svängarna med modifikationsdelen utav bilarna. Den biten av spelen har stått still i många år utan att ha utvecklats. Även musiken kan vara ett minus till en början, då du får genomlida musik som kanske inte är din smak till en början då det tar en stund tills du låser upp möjligheten att få skapa en egen radio kanal.

Trots detta så är Forza Horizon 3 ett fenomenalt bilspel som jag kommer fortsätta spendera flertal timmar med och ser fram emot vilka nya bilar som släpps framöver. Det är en av Microsofts starkaste titlar i år.

Det Bra

  • Miljöerna
  • Offroad racing
  • Stunthopp
  • Mängder att göra
  • Egen radiokanal

Det Dåliga

  • Kraschar ibland
  • För lite ändringar i modifikationsdelen
9

Skriven av: Toni Thörnqvist

Inga kommentarer än.

Kommentera

Kort Om GameElite

GameElites resa är lång. Allt startade i juli 1997 då Barnens Multimedia lanserades och år 2000 bytte sajten namn till RecLandet, en förkortning för RecensionsLandet. År 2005 bytte vi till vårt nuvarande namn, GameElite, och sajten fick en ny, uppfräschad design.

Vi ville med det profilera oss med vår huvudsakliga sysselsättning – spel. Designen från 2003 byttes inte förrän 2016 och hade vid det laget blivit rejält åldersstigen. Läs gärna mer om oss...

Tweets

Dynasty Warriors möter Fire Emblems. Hack ’n’ slash möter strategiskt rollspel. Tillsammans fås ett spel med annat… https://t.co/C1zlNfdWa5
Efter en lång tid av fiktiva framtidskonflikter återvänder Call of Duty-serien till sina rötter, 1900-talets krig m… https://t.co/mhPLwbld6N
I Sonic Forces har Sonic Team försökt utveckla ett klassiskt Sonic-spel i modern tappning. Hur väl har de lyckats m… https://t.co/qkdspKuxJK