Forza Horizon 4

Forza Horizon 4

Vår, sommar, höst och vinter. Du får ratta din bil under samtliga årstider. Välkommen till Forza Horizon 4.

För fjärde gången är det dags att bege sig ut på bilfestival någonstans i världen. Horizon-serien fortsätter att ånga på till min stora förtjusning. Frågan är om det har hänt tillräckligt mycket nytt sedan förra spelet. Vi beger oss till Storbritannien och tar reda på det.

Med risk för att bli tjatig så vill jag ändå säga att Forza Horizon-serien är min absoluta favorit när det kommer till bilspel. Upplägget med en öppen värld att utforska med sin bil har fungerat ypperligt och variationen av olika race har underhållit mig i många hundra timmar vid det här laget. Det som har varit det stora orosmomentet för mig är just om alla mina timmar som jag har lagt ner i föregångarna ska göra att del 4 känns som ytterligare en finputsning.

Till en början så känns det faktiskt precis så. Det inleds med ett varierat lopp genom världen där man får upplägget förklarat för sig. Man får också bekanta sig med de olika årstiderna som är den största nyheten i denna del. Mer om det senare. Efter inledande loppet sätts man i världen och utforskandet kan börja. Mycket känns likadant som Forza Horizon 3. Min kära GPS Anna finns vid min sida och erbjuder mig tips på olika race, hemliga bilar och liknande. Jag ska erkänna att den första timmen med spelet kändes rätt tröttsam och upprepande just för att jag redan har gått igenom det mesta många gånger innan.

Här dyker ett dilemma upp i mitt huvud. För även om jag känner igen det mesta och himlar lite med ögonen så är det fortfarande en riktigt bra inledning till ett spel som är otroligt välgjort och så roligt att spela. Är detta första gången man spelar ett spel i serien så kommer man förmodligen att blåsas av stolen. För så bra är det. Jag vill bara att ni ska ha detta i åtanke ifall jag låter överdrivet negativ någonstans i min text. För det mesta så handlar det då om att jag personligen har upplevt det så många gånger innan. För ni som är nya till serien så kan ni sluta läsa nu och istället köpa spelet på en gång. Ni kommer inte att ångra er.

Huvudpersonen i Horizon är som alltid världen vi befinner oss i. Här befinner vi oss i Storbritannien och då tänker man sig kanske en grå, regnig och deprimerande miljö. Ack så fel vi hade för världen i Forza Horizon 4 känns perfekt för ett spel i denne genre. Långa ringlade vägar blandas med böljande kullar och öppna fält. Variationen är riktigt bra och det behövs när det finns så pass många olika sorters lopp att köra. Här finns klassisk landsvägsracing, rally, drag-race och inom dessa finns det också en del olika grenar vilket gör att det finns något för alla. Dock så vill jag slå ett slag för Forza Motorsport 7 om man enbart är intresserad av banracing och mer simulation. Storbritannien levererar iallafall stort på de flesta punkter och när man besöker den lilla staden Edinburgh så vill man nästan gå ur bilen och besöka närmaste pub för lite allsång och en pilsner.

Trots sitt klassiska upplägg så har det skett vissa förändringar som är värda att nämna. För det första så är tempot lite lägre när det gäller att presentera nya lopp och utmaningar vilket gör att det inte känns lika överväldigande att kastas in i världen. Här låser man istället upp nya lopp i respektive gren när man klarat av en del av de som redan finns placerade på kartan. Gillar man till exempel rally så kan man alltså fokusera på just de loppen och avancera i sin egen takt. Bucket-lists är borta och har ersatts med något mer storyfokuserat. Du skall till exempel vara stuntman i en film som spelas in i området och då får du utföra varierande utmaningar. En annan berättelse handlar om en streamer som listar sina bästa bilspel och då får man spela uppdrag baserade på dessa spel vilket är otroligt kul. Något som fortfarande finns kvar är Showcases. Ett sorts timetrial-lopp där man möter både flygplan och båtar. Dessa är fortfarande roliga att köra men de imponerar inte lika mycket nu som de har gjort innan. De är få till antalet och relativt snabbt avklarade.

Något som också är nytt är att man låser upp perks till respektive bil istället för till alla samtidigt. Detta gör att man kan utforma sin favoritbil med de perks man vill ha vilket gör det hela mer personligt. Man kan äntligen också numera byta bil när man vill och därmed slippa åka till olika utposter när man har tröttnat på sitt åk. Ett enkelt knapptryck i menyn, som förresten fungerar ypperligt och är lättöverskådlig, så kan du välja vilket bil som skall ”levererar” till dig vart du än befinner dig. Du måste dock fortfarande åka in till festivalen eller dina tillhåll när du vill uppgradera dina bilar. Många av dessa saker känns som välkomna förbättringar och gör serien ännu bättre samt att många små irritationsmoment försvinner.

Dags att prata om den stora nyheten, årstiderna. Redan i inledningen så får du ett smakprov på hur de olika årstiderna förändrar världen du kör runt i. Att gå från strålande grön sommar till höstens orangea färger är så vackert att det värmer mitt lilla hjärta. När det sedan slår över till vinter så gäller det att fokusera mer på sin kurvtagning. En sjö som fryst till is blir helt plötsligt en genväg som kan förändra ett helt lopp. Nu ska jag inte höja detta med årstider till skyarna men visst gör det att spelet känns mer varierat än sina föregångare vilket är väldigt välkommet. När spelet lanseras så kommer årstiderna att bytas ut varje torsdag för alla spelare vilket innebär att alla kör samma årstid samtidigt.

Detta för mig in på spelets andra förbättring, nämligen det utökade onlineläget. Numera kopplas man upp till en värld där flera andra spelare glider runt och utför sina uppdrag. Allt sker sömlöst och jag har aldrig ens märkt att spelet kopplar upp sig mot något. Helt plötsligt möter man andra spelare på vägen och då slänger man sig på tutan och ler glatt när man får ett tut tillbaka. Det som är positivt är att alla riktiga spelare i världen är lite genomskinliga vilket gör att man kör igenom varandra istället för att krocka när man möts. Detta gäller såklart bara i den gemensamma öppna världen och inte i race. Det känns dock skönt att veta att man inte får någon störig person efter sig som bara vill förstöra genom att krocka runt med andra.

Vill man inte involvera sig med någon så behöver man inte. Vill man dock ha sällskap så får man det genom ett snabbt knapptryck. Då sänder man ut en signal till alla de andra på servern som kan välja om de vill vara med på ett lopp eller inte. Varje timme startar också eventet Forzathon vilket innebär att alla som vill samlas på en plats för att sedan glida runt i världen och utföra uppdrag tillsammans under en viss tid. En rolig gemensam grej som inte känns allt för seriös och det är något som alla kan vara med på utan att behöva känna sig dålig då alla jobbar mot samma mål. Överlag så är onlineläget förbättrat i de flesta fall och erbjuder en grym upplevelse för de som gillar att köra tillsammans. Här finns många olika tävlingar och veckouppdrag att ta sig an.

Något som fortsätter att imponera är spelets grafik. För varje år så tror man att det inte kan bli vackrare men gång på gång så får man motsatsen slängd i ansiktet. Horizon-serien har alltid varit färgglad med otroligt vackra miljöer och så är även fallet här, mycket tack vare årstiderna. Det är så fantastiskt fint med alla dessa färger och det gör att serien sticker ut från sina konkurrenter. Att gå från en färgglad höst till ett kalt vinterlandskap är magiskt och det gör mer än vad man tror för både gameplay och variation. Forza Horizon 3 fick en hel del kritik för sin inte helt lyckade PC-port och har lovat förbättring inför uppföljaren. Och det är faktiskt som natt och dag när det kommer till stabil bilduppdatering och anpassning av prestanda. Min dator ligger någonstans i mellanskiktet och spelet flyter på i stadiga 75fps på höga inställningar vilket är riktigt imponerande.

Numera är det väl nästan standard att man har sin egna avatar att klä upp och lära ut olika danser till. Så även i Horizon 4. Du väljer din karaktär och låser sedan upp både nya kläder och danser som de andra spelarna sedan får se när du hamnat på pallplats i onlineloppen. Du kan även låsa upp nya ljud och musiksnuttar till din tuta vilket jag uppskattade mest av dessa nya inslag. Att komma körandes med ”Ride of the valkyries” låtandes från bilen är mer tillfredställande än vad det låter som. Allt detta låses upp i den klassiska enarmade banditen och det är absolut inget som tar över om man nu inte är intresserad av det.

Som jag skrev i inledningen så är det ett litet dilemma för mig att skriva denna text. Jag hoppas dock att jag har gjort det klart att de delar som jag är lite trött på inte betyder mer än att jag har spelat ohälsosamt mycket Forza under de senaste sex åren. Det betyder inte att de är dåliga utan det mesta i Forza Horizon 4 är mästerligt utfört och de quality of life-förbättringar som har gjorts gör att en del irritationsmoment försvinner. Forza Horizon 4 innehåller allt som jag begär av ett bilspel idag. Det har en perfekt avvägning mellan simulation och arkadracing. Det har en helt fantastisk atmosfär och är definitivt ett av de snyggaste spelen i år. Det har även en bättre upplevelse rent tempomässigt i hur nya event presenteras samt en del nya inslag som välkomnas av oss som spelat serien mycket. Detta är definitivt bäst i serien men det överraskar inte lika mycket längre. Det tar dock inte ifrån spelet dess tekniska briljans och i grunden grymt underhållande upplägg.

• Tekniskt briljant
  • Varierande
  • Storbritannien