Forza Motorsport 5

Av i i Recensioner, 2 Mer

Forza Motorsport 5

Nästan tio månader efter den europeiska releasen släpptes Xbox One i Sverige med Forza Motorsport 5 som ett av releasespelen. Lite konstigt kan tänkas eftersom spelet redan sålts ett tag.

Nu när den svenska Xbox One-premiären är avklarad är det dags att syna ett av konsolens riktiga flaggskepp. Med sig har det programledarna från tv-serien Top Gear och det är alltid ett välkommet inslag. Forza Motorsport 5 visar upp konsolens starka sidor men är det en bra racingupplevelse överlag? Det har jag tagit reda på.

Turn 10 Studios serie Forza Motorsport har alltid varit Xbox kontring på Playstations egna Gran Turismo. Båda har sina för- och nackdelar, men själv har jag alltid sett mig som en ”Forzaspelare”. Dels för att det har varit mer lättillgängligt och dels för att jag tycker att om att leka med foton och dekaler. Forza är roligt och lätt att komma in i men svårt att bemästra. Det är en bra kombination.

Forza har alltid haft en bra blandning där man som nybörjare kan känna sig som en erfaren racingförare utan att på något sätt fråntas upplevelsen och spänningen av ett lopp. Jag tillhör den typen av spelare som mest vill ut och köra utan att behöva millimeterprecisera varenda kurva för att vinna och slippa hamna i diket. Vill man så kan man få den motsatta upplevelsen genom att slå av alla hjälpmedel och nöta banor som till exempel Nürburgring och lära sig alla dess kurvor och fällor.

Som vanligt så börjar man med en lite mindre kraftfull bil och får på så sätt jobba sig uppåt. Du tjänar pengar och erfarenhetspoäng under loppen och ju bättre du kör och hanterar kurvor desto snabbare stiger poängen. Inför varje ny turnering får du rekommendationer om vilken bil som skulle funka bra för just den där typen av lopp. Du köper den bil du gillar bäst och fortsätter köra.

Forza Motorsport 5 innehåller 200 bilmodeller, alltså 300 bilar färre än föregångaren. Snålt kan tyckas men för egen del spelar det ingen större roll då jag endast brukar köpa mina favoritbilar ganska fort och sedan hålla mig till dem. Det låter kanske tråkigt men för mig som inte är den största bilfantasten på jorden utan uppskattar mer skönheten hos en bil så nöjer jag mig oftast med att köpa favoriterna och spraya dem gula och lägga på min egen logga. Sedan använder jag alltid mig av kameran bakom bilen för att jag älskar att se bilen som jag kör samtidigt som jag får en bättre blick på omgivning och miljön, och om det är något som Forzaserien alltid har varit bra på så är det just dessa två punkter.

Spelet är vackert, brutalt vackert. Vart jag än kör och vart jag än tittar så ser jag detaljer som får mig att älska denna nya konsol. Omgivningarna speglar sig i karosserna som aldrig förr och bilarna ser helt fenomenala ut, både utvändigt och invändigt. Miljöerna visar upp en relativt varierande fauna trots att de flesta lopp utspelar sig på byggda banor och grå betong. Mina personliga favoriter har alltid varit stadsloppen för då slipper man lite av den där betongkänslan. Jag börjar undra hur mycket snyggare racingspel kan bli.

Som jag nämnde i inledningen så finns programledarna från Top Gear med och presenterar nya bilar och delar med sig av egna åsikter om diverse vrålåk. Allt på ett sådant där ”Top Gear-manér” som jag uppskattar då jag alltid varit ett stort fan av tv-serien. Just denna del gör att spelet höjer sig ganska mycket för egen del. Dessa herrar pratar om bilar på ett sätt som får mig att uppskatta dem på ett helt annat sätt, även fast det kanske bara är en gammal sliten Nissan det handlar om. Under de bästa stunderna i spelet så känns det som att spela ett Top Gear-avsnitt och bättre betyg kan jag knappast ge.

När det gäller kontrollen har jag inga klagomål. Bilarna känns bra och reagerar som de borde göra under dessa omständigheter. Är man inte nöjd med hur ens bil agerar så finns det massor av inställningar att ändra och vill man meka riktigt ordentligt så finns det otroligt mycket att göra. En av finesserna med Xbox Ones nya handkontroll är man får olika feedback beroende på vilka knappar man trycker på och vilket underlag man kör på. Bromsar man med triggerknappen på vänstersidan så vibrerar bara den sidan och ger lite extra motstånd. Detta fungerar ypperligt och ger en extra dimension till loppen.

En annan av de stora nyheterna är Drivatar-systemet som innebär att du längre inte möter generiska datormotståndare. När du spelar så registreras din körstil och skapar en virtuell förare av dig själv som sedan sparas uppe i det så kallade molnet. Din virtuella förare laddas sedan ner till andra förares race och agerar som du skulle ha gjort om du själv körde. Detta gör att varje lopp man kör är fullt av andra spelares virtuella förare och det gör faktiskt en ganska stor skillnad. Loppen blir genast mycket mer spännande när man ser en Xbox Live-kompis namn ovanför en motståndares bil och det märks att det inte bara är en programmerad dataförare. Ett stort steg framåt för datamotståndare helt klart. Dessutom så samlar din virtuella förare in poäng till dig varje gång som den är med i ett lopp någonstans i världen. Nästa gång när du sätter igång spelet så får du ett meddelande om har många lopp den har kört och hur mycket poäng den har tjänat.

Nu har jag pratat väldigt gott om spelet, och det är ett väldigt bra spel. Men det finns punkter som inte riktigt är lika uppskattade. Utvecklarna har tagit bort en del spellägen vilket gör att spelet känns en aning fattigare. Antalet bilar har som sagt dragits ner till mindre än hälften och personligen tycker jag inte att man ska behöva nöta sig igenom lopp efter lopp för att kunna köpa sig en ny bil. Spelet gör det onödigt svårt att komma åt bilar och när man väl lyckats samla på sig pengar så gäller det att spendera dem väl för oftast får man inte provköra bilarna först vilket leder till chansningar i många fall. Jag tycker alltid att spel ska uppmuntra en till att fortsätta spela men många gånger så kommer jag på mig själv att sucka och tröttna när kassan fylls på alldeles för långsamt. Självklart vill spelet få mig att spendera riktiga pengar för att snabbare komma åt det jag vill ha. Inget man behöver utnyttja, men köper man ett spel för dyra pengar så ska man slippa sådant.

Det jag just har beskrivit i min text är hur jag spelar, och hur jag vill spela mina bilspel. Det som Forza Motorsport 5 gör så bra är att vare sig man inte är någon större bilfantast eller om man kan allt om bilar och banor så kan man ha roligt med spelet. Det finns inställningar för att skräddarsy sin upplevelse in i minsta detalj. Det finns fotoläge, dekaltillverkning och designval som kan ta upp många timmar av din vardag. Tyvärr så känns det en aning avskalat om man ser till antalet banor, bilar och spellägen.

Det Bra

  • Brutalt vackert
  • Top Gear-teamet
  • Bra känsla i bilarna
  • Drivatar-systemet

Det Dåliga

  • Känns avskalat
  • Microtransaktioner
  • Onödigt komplicerat ibland
7

Skriven av: Roger Nilsson

Inga kommentarer än.

Kommentera

Kort Om GameElite

GameElites resa är lång. Allt startade i juli 1997 då Barnens Multimedia lanserades och år 2000 bytte sajten namn till RecLandet, en förkortning för RecensionsLandet. År 2005 bytte vi till vårt nuvarande namn, GameElite, och sajten fick en ny, uppfräschad design.

Vi ville med det profilera oss med vår huvudsakliga sysselsättning – spel. Designen från 2003 byttes inte förrän 2016 och hade vid det laget blivit rejält åldersstigen. Läs gärna mer om oss...

Tweets

Nintendo har dammat av Mario & Luigi: Superstar Saga för att passa Nintendo 3DS. #BowsersMinions… https://t.co/bmfVjwvNCL
Göteborgsbaserade indiestudion Skyglobin avslutar nu sin trilogi The Journey Down. Vad väntar Bwana och hans vänner… https://t.co/a9m5dNOpdv
Beetlejuice är en mycket excentrisk och busig figur, vilket borde passa bra in i LEGO-universumet. #Legodimensions… https://t.co/byC1Z34XUN