Frontlines: Fuel of War

Av i i Recensioner, 2 Mer

Frontlines: Fuel of War

Året är 2024. Jordens resurser, och då främst oljan, håller på att ta slut. En depression har slagit rot och världen är på väg in i ett nytt världskrig. På ena sidan står Western Coalition med EU och USA, och på den andra finns Red Star Alliance med Ryssland och Kina.

I enspelarläget tar du på dig rollen som en soldat inom Western Coalition och ställs öga mot öga med soldater från jättarna i öst. Till din hjälp har du en ganska stor uppsjö (drygt 60) med vapen och fordon. Nu ska jag dock erkänna att jag har sett det mesta förr. Det känns inte som om det finns mycket nytt under huven – stridsvagnar, minor, pansarbrytande vapen och mycket annat. Visst, det finns en del godis såsom små radiostyrda helikoptrar och stridsvagnar. Det är en ganska skön känsla att flyga in med sin minihelikopter och avfyra de hyfsat kraftfulla missilerna utan att riskera att få kroppen fullpepprad med kulor.

Utvecklarna Kaos Studios har framställt Frontlines: Fuel of War som ett taktiskt actionspel med krav på strategiskt tänkande. Det stämmer inte fullt ut. Man kan för det mesta använda sin vapenstyrka och blåsa vettet ur soldaterna i Red Star Alliance. Man får bland annat inta olika befästningar och spränga strategiskt viktiga punkter i småbitar, däribland stridsvagnsfabriker och artilleri.

Även om Frontlines: Fuel of War inte är ett nydanande spel så rycktes jag med i spelet. Det beror inte på handlingen. Den är nämligen enbart okej, inte mer. Det beror inte heller på intelligensen hos motståndarna för de är nämligen ganska korkade ibland. Nej, det var snarare att spelet är relativt välkomponerat. Det är ett intensivt spel där man såväl får springa till fots med tillgång till många vapen som möjligheten att ratta stridsvagnar och andra fordon. Kontrollen sitter bra i handen och än den ena allianssoldaten efter den andra stryker med. Fordonen känns dock lite otympliga. Jag vet att stridsvagnar är otympliga, men när de kan fastna vid minimala hinder så blir jag frustrerad. Tyvärr är enspelarkampanjen väl kort. Det tar inte speciellt lång tid att spela igenom den.

Frontlines: Fuel of Wars stora styrka ligger i flerspelarkampanjerna. Det finns flera stora kartor där mängder av spelare konfronterar varandra. Den största kartan rymmer hela 50 spelare, vilket är riktigt imponerande. Varje spelare kan inta sin egen roll i flerspelarläget och här kommer taktik och strategiskt kunnande väl till pass i kampen mot motståndarlagen. En spelare kan ta hand om flygunderstödet medan en annan kan vara expert på att spränga fientliga anläggningar eller att köra stridsvagn.

I sin helhet är Frontlines: Fuel of War ett bra spel. Betyget stannar vid en sjua främst beroende på att fysikmotorn för fordonen är lite halvtaskig och för att speltiden i enspelarläget är kort och att fienden är i dummaste laget. Flerspelarläget är dock riktigt vasst.

Det Bra

  • Flerspelarläget
  • Kontrollen
  • Mycket vapen och fordon

Det Dåliga

  • Fordonens fysikmotor
  • Ganska kort enspelarläge
  • Lite väl dumma fiender
7

Skriven av: Mats Ernofsson