Gamdias Zeus Laser Gaming Mouse

Gamdias Zeus Laser Gaming Mouse

Med många knappar, hög känslighet och makrofunktioner ska Gamdias gamingmus Zeus ta spelarna med storm. Vi har hårdtestat musen för att se om den håller vad som utlovas.

Gamdias har på bara en kort tid utvecklat en omfattande arsenal av speltillbehör. Jag har tidigare testat musen Hades Extension Laser Gaming Mouse. Nu är det dags att testa en mus ur Zeus-serien. Det är Zeus Laser Gaming Mouse som har en hel del att bjuda på.

Gamdias Zeus Laser Gaming Mouse är riktigt snygg att titta på och det första som slog mig var att det finns hela fyra knappar vid tummen. Gamdias logga lyser gult på baken av musen. Det hade varit häftigt om den hade kunnat skifta färg. Det finns ytterligare två lysdioder på ovansidan. Jag tycker dock att man valt lite underliga funktioner till dessa. Hjulet lyser i olika färg beroende på vilken profil man valt. Den andra lysdioden sitter ovanför tumknapparna. Det sitter en knapp framför denna lysdiod som används för att skifta mellan profilerna. Därför borde lysdioden logiskt sett visa vald profil (och hjulet visa DPI), men nu visar den istället DPI.

Sidorna kan enkelt justeras med tre skruvar på undersidan. På så sätt kan man anpassa musen efter hur stor hand man har. Av dess skruvar är två till för att justera lillfingersidan. Det fungerar bra. Det enda som jag inte är helt nöjd med är att sidorna är lite kantiga vilket gör att passformen i handen inte är perfekt, men det är faktiskt en petitess.

Det finns hela elva knappar på Zeus Laser Gaming Mouse varav nio är programmerbara. På den vänstra sidan finns fyra knappar för tummen. Eftersom det är så många knappar så är den bakre och främre inte speciellt bekväma att använda medan de två mellersta knapparna sitter perfekt. Konstigt nog finns ingen knapp på höger sida utan resterande knappar sitter på ovansidan. Här finns bland annat finns tre knappar bakom hjulet. De två som sitter närmast hjulet, och som standard används för att ändra DPI, är lätta att nå medan den bakersta sitter dumt till så där kan man inte ha någon funktion som man använder ofta.

På undersidan hittar man, förutom justeringsskruvarna, en lucka. När man öppnar den hittar man fem knappcellsliknande saker. Det är inte batterier som man lätt kan tro utan vikter. Varje vikt väger 4,5 gram. Alltså kan vikten totalt justeras med 22,5 gram. Här hade jag gärna sett att man skickat med någon förvaringsgrej, som det exempelvis finns till Roccat Kone XTD, eftersom de vikter man tar ur annars lätt kan komma bort.

Det finns även fyra röda lysdioder på undersidan. Tyvärr kan de inte skifta i färg utan man kan enbart ändra ljusstyrkan på dessa. Vidare är lysdioderna lite väl svaga vilket gör att ljuseffekten inte blir så stor, speciellt inte för de bakre.

Det medföljande programmet, Hera, som styr drivrutinen är riktigt bra. Man kan exempelvis programmera nio av knapparna efter eget behov och spel. Det gäller såväl standardfunktioner som makron. Det är hyfsat enkelt att spela in makron samt redigera dessa. Man kan använda såväl tangentbords- som musfunktioner vilket gör makrona mycket flexibla och användbara. Gamdias har dock inte skapat några färdiga makron för de populäraste spelen såsom exempelvis Roccat gjort.

Det finns även bra möjligheter att kontrollera musens övriga funktioner. Exempelvis kan varje profil innehålla fem fördefinierade DPI-nivåer. Dessa nivåer kan ställas in näst intill steglöst och du kan ha olika DPI i sid- och djupled.

Så till den allra viktigaste frågan – hur bra är Zeus Laser Gaming Mouse? Jo, den är riktigt bra. Musen är väldigt följsam oavsett DPI. Det ger alltså bra precisionen även vid höga DPI. Zeus Laser Gaming Mouse är skön att använda och har bra möjligheter att anpassas såväl individuellt som mellan olika spel. Alla knappar sitter dock inte helt bra till, men det är ju inte konstigt med tanke på hur många knappar som finns.

• Bra anpassningsmöjligheter
  • Bra makroredigerare
  • Många knappar