Gameband + Minecraft

Gameband + Minecraft

Är du en riktig Minecraft-byggare? I så fall kan du ta med dig såväl spel som dina skapelser vart du än går.

Gameband kan närmast beskrivas som en bärbar spelkonsol dedikerad helt och hållet till Minecraft. Det har numera blivit ganska poppis med olika träningsarmband. Gameband ser ut som ett sådant men istället för att mäta en massa som är väsentligt för dig som tränar så lagras såväl spelet Minecraft som allt du någonsin byggt i armbandet.

Gameband är inte speciellt snyggt. Det är ett svart plastarmband (polyuretan) med som finns i två modeller. Det exemplaret jag testade har röda detaljer och heter Redstone. Därtill finns ett med gröna detaljer som heter Diamonds are Forever. Gameband finns i två storlekar och den jag testade var den största. Trots det var det precis att jag kunde få på mig armbandet. Detta trots att jag inte har speciellt stora armar. Gameband passar alltså bäst till barn. När man öppnar Gameband blottas en USB-kontakt. Den är av modell 3.0 men du kan även använda äldre USB-portar. USB 3.0 är dock att föredra eftersom Minecraft laddar snabbare då.

Förutom Minecraft finns inte mycket av finesser på Gameband. Allt är en klocka som visar tid och datum. Dessutom kan man göra en egen animation på den lilla skärmen som inte är speciellt högupplöst. Att upplösningen är låg gör dock inget för ändamålet utan de stora pixlarna ger snarare en retrovibb. Jag hade dock gärna sett fler funktioner i Gameband. Ett inbyggt USB-minne hade exempelvis varit toppen. Om du inte har alltför mycket kartor installerat på ditt Gameband finns det visserligen lite plats över som du kan lagra egna filer på men det hade inte skadat med mer utrymme.

Gameband kopplas enkelt in i en ledig USB-port men om du använder en bärbar dator så kan det hända att Gameband är i vägen och det kan bli svårt att skriva. Det beror dock givetvis helt och hållet på vart USB-porten sitter på datorn. Väl ansluten till datorn måste Gameband registreras. Därefter är det enkelt att använda. När Gameband väl registrerats görs en backup av dina sparade verk automatiskt till molnet vilket gör att du inte behöver tänka på det. Molnbackupen är gratis det första året.

När allt väl är klart är det bara att ta med sig armbandet vart man än går. Man spelar direkt från armbandet och det finns därför inget krav på att Minecraft är installerat på datorn. Mycket smidigt. Dessutom finns som sagt allt du någonsin skapat tillgängligt direkt från Gameband. Nu ingår emellertid ingen Minecraft-licens i köpet av Gameband. Nej, du måste köpa spelet separat. Det lär dock troligtvis aldrig bli något problem eftersom de flesta som köper armbandet redan äger Minecraft. Gameband riktar sig nämligen i första hand till riktiga Minecraft-fans.

Om du är en riktig fantast av Minecraft och inte kan tänka dig att gå någonstans utan att kunna spela så är Gameband lösningen på alla dina problem. Gameband är enkelt att använda och fungerar riktigt bra. Det räcker att du har en dator inom räckhåll för att du ska kunna spela. Det höga priset (just nu ungefär en tusenlapp) lär avskräcka många från ett köp.

Overview arrow Tech specs Ratings and reviews
Plug, play, and wear
Plug, play, and wear

Stylish and futuristic-looking, the first-ever Minecraft wearable straps to your wrist for a comfy fit, and features an easy-to-read clock. Slip it off and shove it into your computer’s USB when it’s time to Minecraft. When you’re done playing, it backs up your progress to its secure, cloud-based servers. And if you ever lose it, order a replacement and all your Minecraft data will be waiting for you.

Tech specs

Available sizes: Small (6.7 inches / 15.7 cm), Large (7.2 inches / 17.3 cm)
Display: 140 array LED