Gears 5

Av i i Recensioner, 4 Mer

Gears 5

Som en långt gående spelserie bär Gears mycket på sina axlar för Microsoft. Tillsammans med Halo och Crackdown utgör det en stor del av Microsofts actionutbud. Det femte spelet i serien följer tätt inpå handlingen från Gears of War 4.

För den som är mindre bekant med serien, eller som jag inte har spelat den sen det första spelet, så kan berättelsen i Gears 5 kännas lösryckt med en mängd okända karaktärer. Det är inte orimligt att se detta spel som en andra del i berättelsen om Marcus Fenix son JD. En stor del av spelet fokuserar dock på Kait, en ung kvinna vars föräldrar varit del av outsider gruppen. Genom spelet utforskar man Kaits förflutna genom den ständigt pågående konflikten med det utomjordiska hotet från Locust.

Jag är personligen förtjust i single player-kampanjer och tror att de mycket väl kan vara både intressanta, spännande och rent av medryckande. Jag finner väldigt lite av detta i Gears 5. Berättelsen känns som ett nödvändigt ont för att kunna placera spelaren i strid efter strid mot oinspirerade rymdmonster. Spelets dialog är dessutom utomordentligt korkad och intetsägande. Allt taget når Gears 5 upp till nivån av en slentrianmässigt skriven serietidning. Med detta sagt så är detta inte främst ett berättarspel eller en dramafilm, det är ett actionspel med biffiga spacemarines utrustade med motorsågs-gevär, så…

Gameplaymässigt följer Gears 5 mycket väl den hittills lyckade formel som satts av tidigare spel där cover-based shooting varvas med nya vapen, nya fiender och en och annan ganska osmakligt grotesk avrättning. En av Halos skapare har en gång sagt att nyckeln till framgång i ett action-spel är att finna 30 sekunder av riktigt bra gameplay och repetera detta under olika omständigheter. Detta stämmer väl även för Gears. När man väl har lärt sig de grundläggande interaktionerna så gäller det bara att nöta in dessa till dess att karaktärerna i spelet blir förlängningar av ens vrede mot de orättfärdiga muskelpaket som representerar motståndarfaktionen.

Variationen kommer från miljöer, vapenval och till viss del fiendetyp. Även om spelet har en hel del varierade och vackra miljöer är det dock ingen av dessa som verkligen får mig att haja till. Det känns som att man spelar med säkra kort och inte vågar ta ut svängarna lika mycket som man skulle kunna göra. De flesta vapen som är något sånär roliga att använda, som den explosiva pilbågen, få snabbt slut på ammunition och måste överges eller helst av allt inte plockas upp alls. Det finns saker jag gärna hade sett annorlunda, men Gears 5 lyckas ändå leverera de där 30 spännande sekunderna. Striderna känns utmanande och angelägna. Det känns aldrig som att jag går på autopilot eller är osårbar på något sätt. Spelet är dessutom förlåtande nog att låta spelaren misslyckas och straffas, men aldrig nog för att man inte ska vilja försöka igen.

Jag har testat Gears 5 till Windows 10. Att köra shooter-spel till PC är inte direkt nytt, men att spela shooters som primärt är menat för konsoler och portat till PC har alltid varit kontroversiellt. Jag tänker ta chansen här att ge min åsikt på för- och nackdelar med detta. För de är i min mening tydliga. Gears är en spelserie som i min åsikt alltid har lämpat sig bäst för handkontroll över mus och tangentbord. Att kunna använda sina existerande spelkontroller känns bra och gör spelupplevelsen mycket lik den till Xbox. Det man behöver dras med är den klumpiga hanteringen av spelet genom Microsoft Store. Jag fick uppleva frekventa, tvingande uppdateringar som inte initieras innan spelet ska startas, otillgänglighet utan förklaring och vid ett tillfälle en ofrivillig ominstallation av spelet på grund av ”okänt fel”. Som småbarnsförälder är min speltid begränsad och dyrbar. Att spendera 30 minuter med att ladda ner ett spel på 60 GB som jag redan har laddat ner en gång är långt ifrån kvalitetstid.

När man kommit förbi detta kringliggande strul finns det dock en stor fördel med porteringen av ett handkontroll-först spel, nämligen co-op. Gearsserien har alltid stött co-op gameplay och gör det även till PC. Ifall du har en extra handkontroll och en vän kan ni ta er igenom kampanjen tillsammans, spela versus eller något av de andra lägen som finns i spelet. Detta är i min mening det sätt där spelet är som allra bäst. Att kunna plöja igenom horder av fiender i ett högt tempo, med lagom utmaning tillsammans med en kompis. Bättre blir det inte.

Sammanfattningsvis är Gears 5 en sann uppföljare vars renodlade actionstruktur både är dess största styrka och svaghet. Är man ett fan av genren finns det mycket att hämta, men fördelaktligen tillsammans med en vän.

Det Bra

  • Renodlad action
  • Rolig co-op
  • Baneditor

Det Dåliga

  • Intetsägande berättelse
  • Klumpig spelhantering
  • Groteskt våld
7

Skriven av: Viktor Larsson

Kort Om GameElite

GameElites resa är lång. Allt startade i juli 1997 då Barnens Multimedia lanserades och år 2000 bytte sajten namn till RecLandet, en förkortning för RecensionsLandet. År 2005 bytte vi till vårt nuvarande namn, GameElite, och sajten fick en ny, uppfräschad design.

Vi ville med det profilera oss med vår huvudsakliga sysselsättning – spel. Designen från 2003 byttes inte förrän 2016 och hade vid det laget blivit rejält åldersstigen. Läs gärna mer om oss...

Tweets

Det 13 år gamla World of Warcraft får ännu en expansion. Har Blizzard lyckats förnya spelet? Viktor har svaret på d… https://t.co/6jGCb0kyrc
Fresh ‘N Rebels nya hörlurar Clam har snygg design och aktiv brusreducering. Hur är ljudkvaliteten och komforten?… https://t.co/K61y3S4HHY
Bamboo Slate från Wacom är ett smart anteckningsblock för dig som snabbt behöver överföra vanliga anteckningar till… https://t.co/FGHAIb3rEi