Gears of War: Ultimate Edition

Av i i Recensioner, 3 Mer

Gears of War: Ultimate Edition

Gears of War fick stående ovationer när det släpptes till Xbox 360. Nu släpps spelet i en upphottad version till Xbox One. Är det en lika stor hit nu som då?

Tiden går. Det är nu nio år sedan det banbrytande spelet Gears of War släpptes. Spelet var en starkt bidragande orsak till att Xbox 360 sålde bra. Men vad var det egentligen som var så bra? Storyn? Nja, den var okej, men definitivt inte banbrytande. Dialogen? Nej, den var otroligt macho och inget man kommer ihåg. AI:n? Nej, definitivt inte. Fienden var visserligen snabba, men ganska dumma. Den egna gruppen var heller inte den smartaste utan hade en tendens att ibland ställa sig mitt framför spelaren. Friheten? Nej, Gears of War var helt linjärt och här fanns ingen tillstymmelse till öppen värld.

Om man bara läser det här så kan det vara svårt att förstå varför medelbetyget på Metacritic hamnade på imponerande 94%. Vad var det då som gjorde att såväl kritikerkåren som spelarna blev så lyriska över Gears of War? Jag tror att den allra främsta orsaken var spelupplägget. Här gällde det inte att springa runt i cirklar och skjuta som en galning som i så många andra spel från den tiden. Gjorde du det kunde du räkna med att bli ett lätt offer för de som var smartare och använde omgivningarna för att skydda sig. Man tog skydd bakom pelare, under fönster, bakom bilar och på många andra ställen. Sedan kunde man lätt resa sig upp, eller luta sig åt sidan bakom skyddet och mangla fienden. Med enkelt knapptryck kunde man snabbt byta position såsom till andra sidan dörren eller hoppa över hindret. Detta är ett spelsätt som blivit mycket vanligt bland shooters och ses idag inte som något revolutionerande.

En annan sak som utmärkte Gears of War var bandesignen. Den var mycket väl genomtänkt och man tröttnade aldrig som spelare. Lugna partier varvades med mer intensiva där man fick mycket hett om öronen. Dessutom var monstren man ställdes inför mycket fascinerande. Vissa var stendumma såsom Berserkers som var blinda och rusade blint mot närmsta ljud eller lukt. Eller Boomers som hade noll hjärna men ett effektivt raketgevär. Andra var betydligt smartare, men ingen var väl sådär jättesmart vilket gjorde att man inte kände att spelet begåvats med en toppmodern AI. Vissa gav spelaren kalla kårar som fåglar som fick Hitchkocks berömda fåglar att te sig som rena lammen. Vapnen var inte speciellt många, men vissa var fantasifulla. Det mest klassiska är nog Lancer som förutom automatvapen även var en motorsåg som var väldigt effektiv i närstrid.

Okej, nog om det förflutna. Gears of War: Ultimate Edition är som sagt en nyutgåva till Xbox One. Det man förväntar sig då är givetvis bättre grafik, ljud och lite annat smått och gott. Fast, ofta känns nyutgåvor av gamla spel ändå lite omoderna. Här kan jag lugna alla oroliga läsare. Gears of War: Ultimate Edition känns faktiskt helt modernt. Det känns som ett helt nytt spel (om du inte spelat originalet vill säga).

Grafiken som var sagolik i Xbox 360-versionen har verkligen hottats upp betydligt. Man har gjort om samtliga karaktärer från grunden och dessutom har omgivningarna gjorts om. Spelet är numera i 1080p och 60 bilder per sekund. Fast det är bara flerspelarläget som stoltserar med så hög uppdateringsfrekvens. Man har emellertid inte lyckats fullt ut. Spelet hackar nämligen lite av och till. Ibland ganska mycket till och med. Det gör dock inte så mycket med tanke på hur snyggt allt är. Sedan finns det lite små grafikbuggar, speciellt i flerspelarläget, på några ställen.

Gears of War: Ultimate Edition är precis lika testosteronfyllt som originalspelet. Här får man höra riktiga machokommentarer som ”Eat shit and die!” från överpumpade soldater vars bröstomfång närmast kan liknas vid en oxes.

I Gears of War: Ultimate Edition har utvecklarna valt att inte bara modernisera grafiken utan man har varit inne och uppdaterat väldigt mycket annat. Bland annat har spelmekaniken, som visserligen känns mycket bekant, blivit smidigare. Man har även integrerat PC-versionens extra kapitel på ett utmärkt sätt. När man skapar extra kapitel till ett spel blir det inte alltid så bra. Det blir lätt att det känns som om spelet har två slut. Så är det definitivt inte i Gears of War: Ultimate Edition. Här har extrakapitlet blivit en naturlig del av spelet.

I multiplayerdelen finns imponerande 19 kartor så det tar ett tag innan man riskerar att tröttna på den fronten. Spelet innehåller såväl originalkartorna som extra kartor som tidigare enbart varit tillgängliga på PC. Nya flerspelarlägen inbegriper Team Death Match, King of the Kill och ett särskilt 2-mot-2-läge. Flerspelardelen är mycket underhållande och känns på vissa sätt ganska unikt.

Som bonus kommer du som köper Gears of War: Ultimate Edition före den 31/12 2015 samt har Xbox Live-medlemskap även att få samtliga Xbox 360-spel i serien till din Xbox One (Gears of War, Gears of War 2, Gears of War 3 och Gears of War: Judgement). De blir åtkomliga för nedladdning först när bakåtkompabiliteten till Xbox 360 blir tillgänglig senare i höst. Det är kul att kunna ladda ner de gamla spelen, men jag hade blivit än mer imponerad om man valt att ge ut hela samlingen med samtliga Gears of War-spel till Xbox One.

Trots alla förbättringar i Gears of War: Ultimate Edition så bibehåller spelet fortfarande den karakteristiska känslan som Gears of War-fansen hyllade så mycket. Men, förbättringarna gör ändå att Gears of War nu har utvecklats framåt på ett mycket positivt sätt. Gears of War: Ultimate Edition är ett givet val bland skjutarentusiaster och tål att köpas även för den som spelat originalet.

Det Bra

  • Mycket bra stridssystem
  • Miljöerna
  • Får samtliga Xbox 360-spel på köpet som nedladdning
  • Snyggt
  • Bra modernisering av originalet

Det Dåliga

  • AI:n
  • Vissa grafiska buggar
  • Något kort kampanj
9

Skriven av: Mats Ernofsson

Inga kommentarer än.

Kommentera

Kort Om GameElite

GameElites resa är lång. Allt startade i juli 1997 då Barnens Multimedia lanserades och år 2000 bytte sajten namn till RecLandet, en förkortning för RecensionsLandet. År 2005 bytte vi till vårt nuvarande namn, GameElite, och sajten fick en ny, uppfräschad design.

Vi ville med det profilera oss med vår huvudsakliga sysselsättning – spel. Designen från 2003 byttes inte förrän 2016 och hade vid det laget blivit rejält åldersstigen. Läs gärna mer om oss...

Tweets

Nintendo har dammat av Mario & Luigi: Superstar Saga för att passa Nintendo 3DS. #BowsersMinions… https://t.co/bmfVjwvNCL
Göteborgsbaserade indiestudion Skyglobin avslutar nu sin trilogi The Journey Down. Vad väntar Bwana och hans vänner… https://t.co/a9m5dNOpdv
Beetlejuice är en mycket excentrisk och busig figur, vilket borde passa bra in i LEGO-universumet. #Legodimensions… https://t.co/byC1Z34XUN