Geometry Wars 3: Dimensions

Av i i Recensioner, 8 Mer

Geometry Wars 3: Dimensions

Spelserien Geometry Wars är inne på sin tredje inkarnation. Håller serien än idag? Eller gör dess enkla spelupplägg att spelet inte passar dagens spelare?

Geometry Wars – 2D-shootern som började som ett bonusspel i Project Gotham Racing 2 – är nu tillbaka, men denna gång i ny skepnad. Geometry Wars3 : Dimensions är nämligen helt i 3D, men detta hindrar likväl inte spelet från att vara precis så retro-coolt som alla sina föregångare. 3D-grafiken verkar heller inte rucka på det enkla koncept som spelserien redan från början anammat, då det fortfarande lyckas vara precis så simpelt och kul som det alltid varit.

Men vad är det då som har ändrats sedan vi sist besökte Geometry Wars, mer än grafiken vill säga? Jo, det finns bland annat ett online-läge att tillgå och ett rätt så stort antal nya banor att bemästra. Men det mest nämnvärda är faktiskt 3D-grafiken, då den inte bara förändrar spelet rent grafiskt, utan också erbjuder nya möjligheter genom bandesign och rörlighet för spelaren. I Dimensions kan man nämligen spela banor som är kurvade, helt sfäriska eller kubiska och allt där emellan. Många av banorna är alltså även dem numera i 3D, vilket inte bara ser fräckare ut, utan även bidrar med en något annorlunda spelupplevelse. Fiender kan exempelvis på en helt sfärisk bana attackera från vilka vinklar som helst och fiender som normalt sett skulle ha åkt fram och tillbaka i raka linjer på en platt och fyrkantig bana åker nu istället runt spelplanen i en oändlig loop. De nya möjligheterna tvingar en att tänka om och bidrar med nya utmaningar, samtidigt som det ger spelaren lite mer firhet i hur man enklast undviker de många olika fiendetyperna.

Utöver detta finns det – precis som i föregående spel – en del ”drones” eller ”drönare” att låsa upp och att uppgradera sitt rymdskepp med, samt en rad olika fiender att lära sig tackla. Allt detta går att uppleva på flera olika vis, men upplevs förmodligen bäst i Adventure Mode. I detta spelläge introduceras man – bana för bana – för nya fiender och nya utmaningar. På vilka man i sin tur ska uppnå ett visst antal poäng för att kunna ta sig vidare till nästa värld och för att så småningom besegra en boss. Allt i ett ganska pedagogiskt och lättanpassat tempo. Om Adventure Mode å andra sidan inte är tillräckligt tilltalande så finns det en del andra klassiska spellägen att tillgå, så som King, Evolve och Waves, där man får möjlighet att uppleva så gott som allt av det som finns tillgängligt i Adventure Mode. Räcker heller inte det till så kan man alltid ägna sig åt onlineläget, samt det numera standardiserade kooperativa spelläget, för att spela med eller emot vänner.

I det stora hela skulle man kort sagt kunna säga att Geometry Wars 3: Dimensions är en något upphottad variant av sina föregångare, både på gott och ont. Alla spellägen lider tyvärr av samma problem som sina föregångare, det vill säga brist på variation, då vartenda spelläge i slutändan egentligen bara handlar om att få ett så högt high score som möjligt. Det hindrar förvisso inte spelet från att vara precis lika lätt att plocka upp som tidigare. Eller lika hetsigt, responsivt och explotionsartat som föregående titlar i serien – i alla fall inte under de första timmarna – men det hindrar det garanterat från att vara kul under en längre tid.

Jag är helt enkelt något mindre imponerad av Geometry Wars-serien nu än vad jag var vid ett av mina första möten med spelserien. I min recension om Geometry Wars: Galaxies till Wii beskrev jag spelserien som en käftsmäll spritsad med karamellfärg och pixlar, medan jag idag snarare skulle beskriva serien som en strössel-toppad polygon-lavett. Det är med andra ord fortfarande en rätt så intressant spelserie, men som tyvärr står och faller på sin simplicitet.

Det Bra

  • Flashiga effekter i kombination med stilren retrolook
  • Adventure Mode
  • Simpelt koncept som är lätt att plocka upp

Det Dåliga

  • Ingen nämnvärd variation
  • Bitvis för simpelt upplägg
6

Skriven av: Sannie Jönsson

Inga kommentarer än.

Kommentera

Kort Om GameElite

GameElites resa är lång. Allt startade i juli 1997 då Barnens Multimedia lanserades och år 2000 bytte sajten namn till RecLandet, en förkortning för RecensionsLandet. År 2005 bytte vi till vårt nuvarande namn, GameElite, och sajten fick en ny, uppfräschad design.

Vi ville med det profilera oss med vår huvudsakliga sysselsättning – spel. Designen från 2003 byttes inte förrän 2016 och hade vid det laget blivit rejält åldersstigen. Läs gärna mer om oss...

Tweets

Nintendo har dammat av Mario & Luigi: Superstar Saga för att passa Nintendo 3DS. #BowsersMinions… https://t.co/bmfVjwvNCL
Göteborgsbaserade indiestudion Skyglobin avslutar nu sin trilogi The Journey Down. Vad väntar Bwana och hans vänner… https://t.co/a9m5dNOpdv
Beetlejuice är en mycket excentrisk och busig figur, vilket borde passa bra in i LEGO-universumet. #Legodimensions… https://t.co/byC1Z34XUN