Geometry Wars: Galaxies

Geometry Wars: Galaxies

Geometry Wars är som ett gammalt och uråldrat spel som någon har plockat upp från en svunnen tid för att förfina och förtrolla. Spelet kan liknas vid det klassiska Asteroids på Atari, men med ett mycket hippare och modernare utseende. Bling och tonvis med glimmande färgprydda pixlar är bara förnamnet.

Geometry Wars är kort sagt ett simpelt spel, skjut allt som rör sig och samla upp resterna för att få bonuspoäng, svårare än så är det inte. Men i Wii-versionen har det hela förfinats lite, man har nu inte bara sitt eget skepp som glider omkring i den retroliknande omgivningen utan har nu även med sig en hjälpreda, eller rättare sagt en drone. Denna drone kan man ”uppgradera” genom att använda den i sina olika uppdrag, eller banor, spelet igenom. Dronen får en högre level allt eftersom spelaren klarar av banor i spelet och man får även tillgång till olika beteenden till sin drone så småningom.

Alla beteenden är uppgraderbara och går att levla men tar olika lång tid att levla beroende på hur avancerade beteendena är. Detta är den drivkraft som jag finner att spelet baseras mest på, nästefter att lyckas döda oändligt stora horder av fiendeskepp då förståss. Men för att spelet ska hålla och funka som ett självständigt spel har det lagts till ett singleplayerläge som kallas just Galaxies, därav namnet på spelet. Detta läge går, rätt simpelt, ut på att ta sig igenom alla olika galaxer genom att ta kol på en viss mängd fiender på var bana och bli belönad med medaljer. Efter att ha tagit alla medaljer är det endast din vilja för att sätta nya rekord som sätter stop för hur länge spelet varar. Detta är dock inget problem att motivera då spelet även innehåller lite online-möjligheter som att kunna se andra spelares rekord, som kan fungera som en måttstock till ens egna rekord och hur bra man vill bli.

Det finns även ett co-op-läge att nyttja om man är två som vill spela. Detta är dock inget läge som utnyttjar hela singleplayerlägets galaxer, utan enbart en liten del av de galaxer som singleplayerdelen har att bjuda på. Men om denna multiplayer-fuinktion av någon anledning inte räcker till så kan man även tävla mot sina kompisar framför samma skärm och svära och gorma på gammalt hederligt multiplayer-vis.

Slutligen vill jag bara säga att spelet har en närapå oändlig källa till glädje, alla färgglada pixlar och de miljontals explosioner som spelet har att bjuda på vore en skam att missa. Fingerfärdigheten och ögonen som krävs för att klara sig på de senare banorna i spelet är något som tar lång tid att uppnå och något som är riktigt skoj att uppnå, spelet har allt som krävs för att klara motståndet som exempelvis Gradius och R-type har att bjuda på enligt mitt tycke. Otroligt bra.

Red anm: Geometry Wars: Galaxies är en uppföljare till ett minispel, Geometry Wars, som fanns i Project Gotham Racing 2 till Xbox. Andra spel i serien är Geometry Wars: Retro Evolved, Geometry Wars: Evolved och Geometry Wars: Waves.

• Som en käftsmäll spritsad med karamellfärg och pixlar
  • Oändligt kul med ett simpelt koncept

• Kan ibland kännas för simpelt