Ghost Giant

Ghost Giant

Som PS VR-ägare blir man alltid glad när man får en spännande anledning att ta på sig hjälmen.

Under det senaste året har vi fått ta del av en hel del bra spel till manicken och färre upplevelsedemonstrationer. Ghost Giant är ett spel som dök upp ganska tidigt på min radar på grund av dess urgulliga sagoestetik. Frågan är om det är en givande spelupplevelse också.

Svenska Zoink Games, som ligger bakom bland annat spelet Fe tar oss denna gång med till en värld där du vaknar upp som en spökjätte. Med hjälp av Move-kontrollerna styr du jättens händer och kan på så sätt interagera med världen. För att undvika åksjuka och liknande så kan du med enkla knapptryck byta vinkel vilket minimerar flängande med huvudet. Efter en snabb upplärning av kontrollerna stöter du på en liten kattperson som heter Louis. Till en början blir han såklart livrädd och försöker fly men eftersom vi i form av en jätte har full överblick över världen så är det lönlöst att försöka gömma sig. Jag blickar ut över en underbar sagoskog där allt känns pyttelitet och jag känns jättestor. Jag kan med lätthet lyfta upp stockar, stenar och annat som ligger i vägen. Det är en fantastisk liten sagovärld.

Louis råkar illa ut och hamnar i vatten men efter lite trixande lyckas jag rädda honom och vi formar ett speciellt band tillsammans. Han verkar ensam och jag vill ha sällskap. På hans gård får jag hjälpa honom med ogräs, leta efter borttappade prylar och försöka få igång hans bil så att han kan ta sig in till stan. Louis pratar hela tiden med mig och jag vänjer mig snabbt vid att ha honom nära. Han känns lite sorgsen.

Ghost Giant är ett äventyrspussel som går i lugnt tempo och utspelar sig i flera korta kapitel. I varje kapitel finns det flera olika pussel som måste lösas för att Louis skall kunna ta sig vidare i vardagen. Med hjälp av Move-kontrollena kan du vrida och vända på allt i bild och på så sätt få saker och ting att avancera framåt. Ofta sker det i många mindre moment som måste lösas i rätt ordning. Det är en mysig känsla att öppna dörren till ett litet hus, böja sig framåt och titta in för att se hur livet rullar på för alla i staden. Det kryllar också av härliga karaktärer som man väldigt lätt fastnar för och man blir glad när man välkomnas in i deras vardag.

Spelet utstrålar verkligen sagovärld och det är så otroligt häftigt att befinna sig mitt i allting. Vart man än tittar rullar livet på för alla dessa små karaktärer. Jag får en varm känsla i kroppen och min vänskap till Louis växer sig allt starkare. Han gestikulerar vilt när han vill visa något vilket ibland kan vara till stor hjälp om man inte vet vad man skall göra härnäst. Jag vill beskydda honom, krama honom och säga att allt kommer bli okej.

Pusselmomenten är inte jättesvåra men väldigt fyndiga och gör att man drar på smilbanden väldigt ofta. Man bör nog se Ghost Giant som en interaktiv saga som endast kan fortsätta när du löst det som behöver lösas i varje scen. Väldigt charmigt och underhållande. Då VR fortfarande står i startgroparna i vad man kan göra med det så uppskattar jag dessa små berättelser där karaktärer står i fokus. Att befinna sig i samma värld lägger till ett extra lager känslor då man får en helt ny närhet till karaktärerna. Det har Zoink Games lyckats väldigt bra med här.

Ghost Giant är en underbar liten sagoberättelse om vänskap, sorg och glädje. Att få bekanta sig med Louis har berikat mitt liv en stund och vi har upplevt en hel del ihop. Själva pusselmomenten är fyndiga men står inte alls i fokus utan här är det karaktärerna det handlar om. Vissa kanske tycker det är för mycket interaktiv novell över det hela men personligen så har jag njutit av upplevelsen. Är ni ute efter ett nytt VR-spel som påminner om upplägget i Moss så rekommenderar jag detta starkt.

• Mysiga karaktärer
  • Underbar sagovärld
  • Min vän Louis