Grand Theft Auto: San Andreas

Grand Theft Auto: San Andreas

Grand Theft Auto eller på bilstöld på ren svenska är en spelserie som tagit världen med storm. Den senaste delen San Andreas blev en hit på PS2 och kommer nu till PC och Xbox. Genom att kolla närmre på PC-versionen har jag återigen få tagit upp kampen mot poliser, gängmedlemmar och allt annat i Carl Johnsons våldsamma värld.

CJ eller Carl Johnson har återvänt till Liberty City, misstänkt likt Los Angeles, för att gå på sin mammas begravning. Väl där visar sig saker och ting ha förändrats och knappast till det bättre. Familjens rykte på gatan måste stärkas och ”verksamheten” styras upp. Kosta vad det kosta vill…

Den grundläggande idén i spelet är densamma som tidigare. Från tredjepersonsvinkeln ska man utföra uppdrag, oftast bilburet men också till fots. Under tiden samlar man på sig mer vapen och tjänar mer pengar. Som i vilken gansterrulle som helst helt enkelt. Genom att träffa olika personer i den stora stan makar sig historien långsamt framåt och bjuder på trevlig underhållning med ett stor stänk attityd.

Det som skiljer San Andreas från tidigare titlar är möjligheten att påverka hur CJ ser ut, hur han skjuter och hur andra ser honom. Olika mätare som till exempel Respect, Stamina och Fat får en allt viktigare roll i spelet. Äter du fel och inte rör dig speciellt mycket, klart fan du blir fet. Går du istället till gymmet och pumpar blir du starkare osv. Respekten hjälper dig att rekrytera folk till ditt gäng och Sex Appeal, ja ni förstår vinken. Dessutom övar man upp sig på de olika saker man tar sig för. Finner du en förkärlek för Uzi:n kan du snart hantera två och skjuta loss bättre än någonsin. Desamma gäller flygning och bilkörning. Desto mer träning, desto bättre blir också CJ.

Ser man spelmässigt på San Andreas har de hänt ganska mycket. Uppdragen är mer varierade och betydligt fler än i Vice City. Staden är också riktigt stor med mängder av saker att hitta på, hus att råna och tjejer att plocka upp. Men spelet blir för den delen aldrig rörigt utan du har alltid koll på vad som händer och vad som skall göras. Tappar man bort sig kan man alltid markera på kartan för att lätt se vart kosan bär hän.

De första i spelet som ger mig en rysning är ljudet. Bilarnas dån och ständiga skottlossningar blandas med den helt underbara musiken i perfekt symbios. Det känns rent av vackert att i total tystnad vräka ut en stackars man ur en bil bara för att få cruisa lite och lyssna på radio. För dem som slet sitt hår pga. av PS2-versionens mindre lyxiga grafik och många buggar kan pusta ut. Det är inte vackert och knappast buggfritt men det är en stor skillnad.

Omdöme: Pc-versionen av GTA: San Andreas skiljer sig inte så mycket från övriga versioner rent spelmässigt. Men givetvis har de grafiska bitarna fått sig en välbehövlig genomgång. Annars är de fortfarande samma härligt våldsamma men också väldigt stilrena spel. Helheten känns trots allt fullständig och varken förskönar eller ser ner på gänglivet i USA. Detta är ett spel som kommer att hålla länge, trots små missar och brister.

• Stort, elakt och fyllt med attityd
  • Min CJ ska vara lika vältränad som jag, minst!
  • Musiken och ljudet är halva grejen.