Grand Theft Auto: San Andreas

Grand Theft Auto: San Andreas

GTA-serien har nog inte gått någon förbi och de flesta har mest största säkerhet spelat det någon gång, vare sig det handlar om bilsprängning och vilda strider mot poliserna eller om en långsam kamp längre och längre upp i den undre världens näringskedja. När nu det senaste tillskottet GTA: San Andreas har konverterats till Xbox kan det vara värt att fråga sig: Är spelet så pass upphottat att det är värt att köpa igen eller är det mest en ny version för nya köpare?

Storyn är helt och hållet den samma som den var i PS2-versionen: När Carl Johnsons (CJ:s) mor dör återvänder han till den Californiainspirerade staten San Andreas efter 5 år i Liberty City. Där hittar han sitt gamla gäng splittrat och nedtryckt av sina rivaler och CJ ser det som sin uppgift att än en gång ta över gatorna i Los Santos. Men detta är inte en lätt kamp, där han måste kämpa emot gäng, polisen, knarklangare och kanske till och med sina egna vänner.

Grundupplägget är detsamma som i alla de tidigare GTA-spelen. Du gör olika uppdrag där du belönas med pengar och/eller respekt. Det kan handla om att göra drivebys, hämta upp och lämna av folk, kidnappningar, racing, ja till och med skjuta ner modellflygplan med en minigun. Uppdragen leder till nya uppdrag, nya uppdragsgivare, nya möjligheter, nya områden och annat liknande. Du kan göra samma gamla galna bärsärkagånger där du försöker få så många poliser som möjligt att jaga dig och komma undan med det.

Vad är då skillnaden mellan GTA: San Andreas till PS2 och till Xbox. Jo, för det första är grafiken bättre, en hel del faktiskt. Visst, det är fortfarande inte någon First Person Shooter-känsla över spelet egentligen, men om man jämför de båda versionerna märker man att Xboxversionen går smidigare och har mer och tydligare detaljer.

Dessutom är svårighetsgraden korrigerad vid vissa ställen. Jag minns med rysningar ett dansuppdrag i det gamla uppdraget som var helt omöjligt, jag körde det säkert 10-15 gånger i rad, varje gång för att försöka komma upp till den löjligt stora poängmängden. Nu gick det på en gång, så lätt att jag nästan blev lite besviken. Det kunde ha varit att jag var van, men andra uppdrag kändes svårare, på ett balanserat och bra sätt.

Det finns även några extra funktioner, som Skip Trip. Har man kört ett uppdrag en gång och misslyckats och ska försöka igen, då behöver man inte köra onödiga bilfärder igen, förutsatt att du inte behöver bilen senare. Detta är väldigt användbart, även om den inte förekommer speciellt ofta…

Dessutom kan man på grund av Xboxens hårddiskfunktioner lägga in sitt eget soundtrack och spela det istället för radion. Om man verkligen vill ha den klassiska radiokänslan kan man ha kvar reklamerna, med nedtoningar och radiopratare inkluderat. Annars är det inte så mycket nytt, möjligen några grejer man inte märker, som karaktärens värden eller liknande.

Kontrollerna är anpassade efter Xbox-dosan och där skulle jag velat se en mycket bättre konvertering. Drivebys är till exempel svåra att göra, då man tittar åt sidan med den vita och svarta knappen och skjuter med B. Gasen och bromsen är visserligen bra anpassade till de två bakre avtryckarknapparna, men det känns inte som om man verkligen har full kontroll över bilen när man kör utan måste då och då tänka efter hur man gör för att hoppa ur bilen och inte dra in handbromsen, vilket råkar styras av samma knapp…

Omdöme: Om man redan har GTA: San Andreas till PS2 så rekommenderar jag att stå ut med den någon sämre grafiken och frånvaron av Skip Trip-funktionen. Men om du inte har spelet ännu och har tillgång till en Xbox eller om du är ett så stort fan av GTA att du måste ha den bästa grafiken möjligt, rekommenderar jag detta spel.

• Bättre grafik.
  • Nya och användbara funktioner.

• Kontrollen är inte vad den en gång var.