Grand Theft Auto V

Grand Theft Auto V

Rockstar tar med oss tillbaka till Los Santos. Det är en stad full av liv men där kriminaliteten härjar. Nu ska du inte rensa upp bland brottslingarna utan du ska gör karriär inom den undre världen.

Ingen kan väl ha missat succén som Rockstar hade med GTA V när det släpptes till PlayStation 3 och Xbox 360 förra året. Spelet har hittills sålt över 30 miljoner exemplar och det kommer garanterat att fortsätta sälja nu när det släppts till PlayStation 4 och Xbox One. Så hur mycket har förbättrats sedan releasen förra året?

Jag hade GTA V i toppen av min ”årets spel-lista” förra året. Rockstar hade än en gång bevisat vilken otrolig känsla de har när det kommer till bra karaktärer, levande städer och humoristisk samhällskritik. Att de överhuvudtaget lyckades klämma in så otroligt mycket i ett spel till den förra generationen var en bedrift bara det. Visst fanns det brister så som löjligt låg bilduppdatering men man köpte liksom det med tanke på hur stor och livfull Los Santos var. Men jag kom ihåg att jag redan då började drömma om en uppdatering som gjorde att spelet flöt på bättre. Nu finns det tillgängligt och Rockstar har definitivt inte bara gjort en lat uppdatering.

Lite bakgrundsinformation till er som lyckats motstå frestelsen att spela Grand Theft Auto V. Michael, Trevor och Franklin är spelets tre huvudkaraktärer och deras liv har väl inte varit en dans på rosor direkt. Franklin lever fattigt i slummen och är trött på att utföra en massa småbrott som i bästa fall leder till pengar för dagen. Han vill sikta högre. Michael och Trevor är gamla kompanjoner i brottets bana som efter ett misslyckat rån hamnat på olika ställen i livet. Ödet för dessa tre individer tillsammans och det är upp till dig som spelare att se till att deras stora tillslag går som de ska. Det ska planeras rån, flyktvägar scoutas, svagheter hittas samt välja rätt hjälpredor beroende på vad för sorts brott det handlar om. När du inte planerar brott så är Los Santos fritt att utforska hur du vill. Och här finns det mycket att utforska. Kartan är full av miniuppdrag, sidouppdrag, sporter att utöva, bilar att stjäla, kändisar att spionera på eller varför inte bara dra ner till stranden och köra lite jet-ski. Det finns så otroligt mycket att göra och för det mesta så har man faktiskt väldigt kul även när man inte håller sig till huvudstoryn.

Du kan närsomhelst byta karaktär och med ett litet knapptryck zoomar kameran ut över hela staden och dyker ner till karaktären du valt. Spelet känns otroligt levande då karaktärerna du inte spelar med för tillfället roar sig helt på egen hand och man får ofta ta kontroll över dem i väldigt skumma och konstiga situationer som de dragits in i medan du spelat som någon av de andra. Det funkar väldigt bra.

Dessa tre karaktärer är som sagt väldigt speciella och väldigt olika varandra vilket gör att dynamiken mellan dem känns så bra. Humorn är klockren och dialogerna de för med varandra är ofta briljanta. Ibland räcker det med att köra runt i stan och bara lyssna på deras snack eller på en av de många radiokanalerna som innehåller lika bra musik som vi vant oss vid när det kommer till GTA-serien.

Nog om bakgrundshistorien, nu till nyheterna. Detta är en remastrad version av det ett år gamla spelet och frågan är väl om det verkligen behövs en ny version så nära inpå. Svaret är ja, det behövs. Grafiken är numera otroligt skarp och högupplöst och det är utan tvekan ett av de snyggaste spelen till de nya konsolerna. Los Santos ser helt otroligt ut och detaljrikedomen är fenomenal. Bilduppdateringen är också fixad vilket gör att spelet flyter på mycket bättre nu, trots att det ibland fortfarande segar ner lite. Men överlag är det en rejäl skillnad. Jag är grymt imponerad över denna tekniska uppdatering och jag kan glida runt i staden en hel kväll och bara titta på allt som den har att erbjuda.

Ni som nu gnäller och tror att Rockstar tagit den enkla vägen och bara piffat upp grafiken kan vara lugna. Till denna uppdatering har de också infört ett förstapersonsläge. Nu kan man alltså för första gången uppleva ett helt GTA-spel i förstaperson och det känns faktiskt riktigt bra. Till en början så kan det kännas lite konstigt att spela GTA på detta vis men det tappar ingenting av sin speciella charm bara för det. Det känns faktiskt riktigt läckert att glida runt inne i bilarna och se alla detaljer som har lagts ner på instrumentpanelerna på samtliga bilar. Det är rätt häpnadsväckande. Striderna är också riktigt stabila då animationer och känslan i vapnen gör att detta läge inte bara känns som något de slängt ihop på en vecka. Även fast jag föredrar att spela GTA i tredjepersonsperspektivet så går det alldeles utmärkt att spela igenom hela spelet i förstaperson.

Grand Theft Auto V är ett spel som redan förra året fick full pott av mig och trots att det inte var längesedan jag spelade den äldre versionen så hade jag inga problem med att spela om det igen. Hela spelet är så otroligt välgjort och det känns som att Rockstar har tänkt på allt. Vissa tyckte att humorn stagnerat till femman men jag håller inte med om det. Jag tycker den känns lika relevant och underhållande idag som för tio år sedan. Har du inte spelat GTA V innan och äger en ny konsol så är det ingen tvekan om att det ska inhandlas. Samma sak gäller faktiskt ni som redan äger det till de äldre konsolerna. Nu när vädret är trist och det är mörkt hela tiden så är det ett perfekt tillfälle att glida runt i ett soligt Los Santos och bara njuta av utsikten. Vill du göra allt som spelet har att erbjuda så har du att göra fram till våren. Det är värt det.

• Los Santos har aldrig varit vackrare
  • Stabil bilduppdatering
  • Karaktärerna