Grand Theft Auto V

Av i i Recensioner, 6 Mer

Grand Theft Auto V

PC-spelarna har fått vänta länge på GTA V. Nu när spelet äntligen släppts till PC är det säkert många som undrar om spelet är bättre än till konsolerna? Var det värt väntan?

För ungefär ett och ett halvt år sedan var jag – tillsammans med världens alla spelare – i princip i upplösningstillstånd över tanken på att äntligen få spela Rockstars senaste skapelse. GTA V har sedan dess hunnit bli en storsäljare på förra generationens konsoler och dessutom hunnit släppas på nytt till nuvarande generations konsoller. Nu har GTA V dessutom gjort entré på PC, men inte utan att samla på sig ytterligare några uppgraderingar.

Det som hunnit förändras sedan sist jag besökte Los Santos är framförallt grafiken, eller rättare sagt grafikmöjligheterna. Rockstar har nämligen lagt ned mycket energi på att ge GTA V alla chanser att bli precis så snyggt som du vill ha det. De olika grafikinställningarna är många och gör det möjlighet att anpassa grafiken till det du anser är bäst. Allt ifrån 4K upplösning till 60 bildrutor per sekund är en möjlighet på PC-versionen. Och även om det finns en gräns för hur mycket grafik spelet är kapabelt att spotta ur sig, är det i många fall grafikkortets prestanda som sätter gränserna.

Spelet kan med rätt utrustning, kort sagt, se magiskt ut. Precis som det rent kontrollmässigt kan fungera otroligt bra, det hela beror även här på hur många olika alternativ det finns att justera kontroll och kontrolltyp. GTA V är nämligen anpassat för såväl handkontroll som mus och tangentbord, men går också att spela i såväl förstapersonsperspektiv som tredjepersonsperspektiv. Möjligheten att spela i förstapersonsperspektiv är dock inte något som är nytt, utan något som följt med från Xbox One och PS4-versionerna. Men det ”nya” perspektivet erbjuder likväl en än mer immersiv upplevelse än tidigare och detta utan att kännas påklistrat eller ofärdigt. I många fall skulle jag till och med våga påstå att känslan i förstapersonsperspektivet är jämförbart med känslan i spel som Battlefield och Call of Duty.

Andra delar av spelet, som den enorma kartan, den superba storyn, röstskådespeleriet, samt musiken, är även dem precis lika välarbetade som sist och känns tackvare grafik och kontroll ännu lite vassare än senast. Detsamma gäller dock inte spelets online-läge, som vid detta laget faktiskt fungerar som det ska, och denna gången från dag ett.

Just onlineläget var nämligen något som blev dröjande under spelets release på Xbox 360/PS3 och som innebar en hel del problem när det kom till uppkoppling, stabilitet och laddningstider. Vid PC-releasen har alltså onlineläget varit spelbart från start, och lider bara av en del långa laddningstider och mindre stabilitetsproblem. Dessa problem märks dessutom bara tydligt på onlinelägets större uppdrag och stötar, medan det annars fungerar som man förväntar sig att ett onlineläge ska fungera.

I övrigt bör det dock understrykas hur imponerande onlineläget faktiskt är (trots sina mindre brister). Även online har man nämligen tillgång till den enorma kartan över Los Santos, samtidigt som man kan interagera med vänner och karaktärer från storyn i en hel uppsjö av olika uppdrag och tävlingar. För att inte tala om möjligheten att planera större stötar med sina vänner, samt levla sin karaktär för att låsa upp nya vapen, bildelar, fastigheter och liknande.

Slutligen skulle jag vilja säga att det jag nämnde efter mitt första besök i Los Santos är minst lika aktuellt idag som då. GTA V är ett makalöst bra spel som få spel kan mäta sig med, vare sig det rör sig om ren singleplayer eller ren multiplayer. Och även om onlineläget – som så många andra onlinelägen – lider av en del brister, anser jag att Rockstar har lyckats oerhört bra med att konvertera detta mästerverk till ännu en plattform. Speciellt med tanke på att plattformen i fråga erbjuder den absolut bästa versionen av spelet.

Skriven av: Sannie Jönsson

Inga kommentarer än.

Kommentera

Kort Om GameElite

GameElites resa är lång. Allt startade i juli 1997 då Barnens Multimedia lanserades och år 2000 bytte sajten namn till RecLandet, en förkortning för RecensionsLandet. År 2005 bytte vi till vårt nuvarande namn, GameElite, och sajten fick en ny, uppfräschad design.

Vi ville med det profilera oss med vår huvudsakliga sysselsättning – spel. Designen från 2003 byttes inte förrän 2016 och hade vid det laget blivit rejält åldersstigen. Läs gärna mer om oss...

Tweets

Göteborgsbaserade indiestudion Skyglobin avslutar nu sin trilogi The Journey Down. Vad väntar Bwana och hans vänner… https://t.co/a9m5dNOpdv
Beetlejuice är en mycket excentrisk och busig figur, vilket borde passa bra in i LEGO-universumet. #Legodimensions… https://t.co/byC1Z34XUN
Pokkén Tournament är en handburen återutgåva av det mycket populära Wii U spelet med samma namn.… https://t.co/nyq6ZogsSV