Grim Fandango Remastered

Grim Fandango Remastered

Frim Fandango rankas som ett av de bästa äventyrsspelen genom tiderna. Nu kan du spela igenom detta kultspel på nytt, men räkna med svårknäckta pussel.

Det känns nästan som att ge sig in på helig mark när jag för första gången spelar Grim Fandango. Spelet är av många fortfarande betraktat som ett av de bästa spelen någonsin och det vann många utmärkelser när det släpptes till pc hösten 1998. Nu får vi konsolspelare äntligen chansen att spela igenom äventyret och jag måste erkänna att jag är ganska nyfiken.

Grim Fandango är ett så kallat ”peka och klicka-spel” vilket innebär att man som spelare följer ett äventyr genom att lösa pussel och gåtor genom att klicka på saker i miljöerna i jakt på svar. Oftast så pekade man också med hjälp av muspekaren åt vilket håll sin karaktär skulle gå. Jag skulle nog vilja kalla genren ganska exklusiv för datorspelare och deras datorer även fast det släpptes spel till konsoler också. På senare tid har genren också fått ett uppsving tack vare telefoner och plattor som funkar utmärkt för denna typ av spel.

Manny Calavera heter spelets huvudperson och han har ett väldigt udda jobb. Han är nämligen en typ av försäljare som försörjer sig på att kränga så dyra dödsresor som möjligt till folk som precis har kolat vippen. Desto skötsammare personen i fråga har varit under sin livstid, desto större chans har denne att bli erbjuden lyxresan till dödsriket. De som misskött sig mest får helt enkelt gå. Att sälja resor till dödsriket är tydligen en hård bransch eftersom Manny är på gränsen till att få sparken när äventyret börjar. Desperat som han är så försöker han sig på en fuling och lyckas sniffa upp en klient som är garanterad lyxresan men saker går inte enligt planerna och klienten försvinner spårlöst. Samtidigt upptäcker Manny att företaget han jobbar för inte riktigt spelar med öppna kort. Han ger sig ut på jakt efter sin klient samt bevis som ska kunna fälla företaget och den resan är lättare sagd än gjord.

Det första som slår mig är att trots att spelet har ordet ”remastered ” i titeln så känns det väldigt lite remaster över speciellt presentationen. Spelet spelas i det gamla 4:3 formatet vilket lämnar svarta kanter på båda sidor av skärmen. Det går dock att ”dra ut” bilden till helskärm men då känns den blurrig och oskarp. Inget större problem men det känns lite fattigt. Karaktärerna har fått sig ett uppsving och modellerna är numera högupplösta. Dock är miljöer och bakgrunder de samma som i originalet vilket också kan kännas lite trist. Dock så är miljöerna väldigt fina och tack vare nya ljuseffekter så känns vissa partier fräschare. Musiken är dock fortfarande i världsklass och levererar mustig jazz och tung basgång. Den är numera inspelad av en riktig orkester och passar perfekt in på noirstämningen som spelet levererar perfekt. Hela spelet påminner om gamla film noir-rullar där karaktärer röker, har rock och hatt samt pratar med olika brytningar.

Tim Schafer som är spelets skapare och som ligger bakom många klassiker i denna genre överträffade sig själv när han skrev manus och dialoger till Grim Fandango. Varenda karaktär känns unik och levererar sin roll på ett perfekt sätt vilket många spel har problem med än idag. Detta gör att spelet fortfarande känns relevant och jag börjar förstå varför spelet blev så hyllat när det begav sig. Dialogerna är långa och så välskrivna att jag med glädje lyssnar igenom vad varje karaktär har att säga. Och man behöver verkligen lyssna på vad folk har att säga när det handlar om spel i denna genre annars kommer man inte långt.

Men även om man lyssnar på varenda ord som sägs så kommer man garanterat att fastna och inte ha någon som helst aning om vad man ska göra härnäst. Just ”peka och klicka-spel” har ett rykte om sig att vara otroligt svåra och krävande. Grim Fandango är absolut inget undantag då både pussel och gåtor kräver din fulla koncentration. Och det är här någonstans som jag börjar undra vilka denna remaster är riktad till. Nostalgiker som spelade igenom det när det var nytt kommer garanterat att älska det lika mycket idag men de flesta nya spelare kommer förmodligen aldrig ha orken att spela igenom det då pusslen saknar all form av logik. Det är i och för sig inget ovanligt i spel men jag har nog aldrig upplevt mer komplicerade lösningar än så här. Jag hade verkligen önskat att de hade lagt till en ledtrådsfunktion för tiderna har förändrats och nuförtiden slutar folk spela sina spel om de sitter fast i längre än två minuter. Jag menar inte att vi ska bli skrivna på näsan men nån form av lösning hade behövts. Jag gillar pussel som får mig att känna mig smart när jag löser dem och det tycker jag inte att Grim Fandangos lösningar gör.

Det som är mest tråkigt är att spelare kommer att missa en helt fantastisk historia som få spel kan stoltsera med. Jag tog hjälp av en guide många, många gånger just för att jag älskade karaktärerna och deras öden. Jag tycker att man ska ha upplevt denna mörka saga minst en gång i sitt gamerliv för sättet som den är skriven får mig att ifrågasätta alla uttjatade uppföljare i klassisk mall. Det finns utrymme för bra berättelser och det är viktigt att de får komma fram. Telltales spelserier The Walking Dead och The Wolf Among Us är två utmärkta exempel på det. Utan spel som Grim Fandango så kanske dessa spel aldrig hade sett dagens ljus.

Grim Fandango Remastered är en lat förfining av ett spel som förmodligen inte ens hade behövt ordet remastered i namnet. Jag gillar att man kan spela igenom spelet med gänget från Double Fine som kommentatorer. Ibland hjälper dem dig faktiskt med vissa pussel. Jag gillar att höra historierna bakom deras karaktärer och miljöer. Jag gillar att musiken håller otroligt hög klass och jag älskar allt som har med storyn och dialogerna. Jag tycker att pusslen är för knäppa och kommer i vägen för historien många gånger.

Nostalgiker som älskade spelet 1998 kommer förmodligen att älska det lika mycket år 2015. Det känns som att denna förfining är för de som förlorade sig i det redan då. Men jag tycker att alla ska ge spelet en chans, även om man tvingas spela igenom det med en guide i högsta hugg. Historien är värd att upplevas av alla. Tyvärr dras spelet med buggar vilket gör att spelet stannade vid ett par tillfällen för mig och eftersom man sparar manuellt så rekommenderar jag att spara ofta!

• Fantastisk berättelse
  • Karaktärerna
  • Musiken