Guitar Hero Live

Guitar Hero Live

För tio år sedan släpptes det första Guitar Hero-spelet och höll förfesterna som gisslan i många kommande år. Nu är det dags igen.

Jag var själv den som plockade fram plastinstrumenten varje gång det vankades helg och goda vänner var på intåg. Fem år efter releasen av det första spelet så hade de flesta instrument förpassats till en kall och mörk vrå och i mångt och mycket glömts bort. Plastinstrumentens storhetstid var över och vi var nog alla ganska överens om att det var bäst så.

Dock skulle jag ljuga om jag sa att jag aldrig plockar fram plastguran ibland och drar några gamla hits i mitt vardagsrum. Det är fortfarande väldigt underhållande men reflexerna från förr finns inte riktigt kvar. På grund av detta så byggdes dock upp en förväntning av återupprättelse när Guitar Hero Live dök ner i brevlådan. Det första jag gjorde var att ringa några av mina vänner och började genast planera in en spelkväll kommande helg. De var lika peppade som en själv och någon övertalning var det inte på tal om. De hade stått där förr, liksom jag, och rockat sockorna av sig själva inför en tjoande kompiskör i bakgrunden. Nu sökte de också upprättelse.

Innan helgen stundade så tog jag chansen att prova karriärläget och känns på den nydesignade gitarren som följer med. Den största nyheten handlar om positioneringen av knapparna på gitarrhalsen. På de gamla så sitter det fem stycken färgglada knappar på längden medan det nu sitter tre knappar på längden, fast i två lager. Tänk dig en rektangel med sex knappar i. Detta innebär att knapparna kommer närmare varandra och det blir en mer kompakt känsla. Det innebär också att en gammal Guitar Hero-räv som en själv måste glömma bort gamla fingersättningar och börja om från början, vilket var lättare sagt än gjort.

Kaxig som man är så valde jag såklart en av de högre svårighetsgraderna och antog att det inte skulle vara några problem. Det blev problem och efter att jag totalt slaktat den första låten jag spelade så valde jag att gå ner på en enklare nivå, vilket var rätt knepigt ändå innan man lärt sig vart fingrarna ska ligga. Efter ett tag så började jag känna mig väldigt bekväm med den nya uppsättningen och nu tycker jag att valet av ny design är klockren. Ett minus är att det inte är lika lättillgängligt och pedagogiskt när det saknas färger och knapparna är mindre. Det är absolut inte lika lätt att som ny plocka upp detta och förstå hur det ska spelas om man jämför med den äldre gitarren. Ett stort plus är att det numera känns som att man tar några riktiga ackord och att kombinationerna blir fler.

Karriärläget har gjorts om från grunden och numera saknas de animerade huvudkaraktärerna som såg ut som karikatyrer av olika rockare. Till Guitar Hero Live har utvecklarna valt att låta spelaren se allt från gitarristens ögon, med riktiga människor som publik och bandmedlemmar. Det blir en helt annan känsla att kliva upp på scenen inför tusentals åskådare som sjunger med i varenda textrad och som verkligen flippar ur när jag får chansen att dra ett solo. Spelar jag bra så rockar hela bandet i eufori och ger mig ögonblinkningar som får mig att känna att jag äger scenen. Publiken är i extas och när jag går för nära kanten så försöker de slita mig av scenen känns det som.

Skulle jag däremot börja spela dåligt så sprids det negativitet inom bandet och de börjar blänga på mig med ondskefulla ögon. Publiken blir också sur och kan till slut börja kasta grejer på mig om jag inte skärper mig. Detta är väldigt bra gjort rent tekniskt och jag gillar verkligen övergångarna som görs smidigt mellan de olika tillstånden. Nytt är också att man nu spelar flera låtar i följd, utan avbrott. Som en riktig konsert. Efter en avslutad låt så kan sångaren småprata lite med publiken medan jag får en ny gitarr hängd runt min hals av en medhjälpare bakom scenen. Även denne brukar nicka medhållande till mig som att jag just har gjort världens grymmaste spelning. Banden som spelar med är påhittade men de levererar låtarna på ett trovärdigt sätt. Tänk dig ett coverband som mimar och låtsas spela artisternas låtar. Detta tycker jag funkar jättebra och förutom en del låtval som jag ställer mig frågande till så gillar jag karriärläget väldigt mycket.

Den andra stora nyheten är det så kallade Guitar Hero TV där det rullar musikvideos dygnet runt i realtid. Med ett knapptryck så kopplar du upp dig på servern och kan börja rocka med i musikvideon som visas. Medan du spelar så jämförs du med andra spelare som också spelar för tillfället och det visas hela tiden en lista på vart du ligger rent poängmässigt jämfört med de andra. Det finns två olika musikkanaler att välja på i standardläget och där blandas det mesta. Jag gillar att de har en sorts TV-guide där de visar vilken sorts musikgenre som spelas för tillfället och vilken som kommer efter.

Medan du spelar låtar där så tjänar du erfarenhet vilket gör att du ökar i level. Varje gång du ökar i level så får du mynt som du kan använda för att spela enstaka låtar som du själv väljer. På så sätt kan man frångå TV-guiden och spela vad man vill på listan. Det känns relativt enkelt att tjäna nya mynt så jag har aldrig varit i situationen där jag saknar mynt för att kunna spela det jag själv vill. Guitar Hero TV innehåller också premiumkanaler och låtar som kan låsas upp genom att klara vissa uppdrag under låtarna. Vill man så kan man också köpa ett pass som ger en fri tillgång till hela låtbiblioteket under en viss tid. Perfekt för förfesterna. Hela upplägget känns fräscht och det innebär också att mer och mer innehåll kan läggas till smidigt och snabbt från utvecklarnas sida.

Jag gillar det nya Guitar Hero Live och jag tycker det har försökt förnya sig på ett sätt som känns fräscht och anpassat för en ny publik. Det finns ett multiplayerläge men detta känns rätt fattigt och går egentligen bara ut på att stå jämte varandra och spela samma låt och jämföra poäng. Till uppföljaren vill jag se lite nytänk på just den sidan också som gör att man kan tävla mot varandra på ett roligt sätt i soffan.

Jag tycker att låtlistan håller upp bra även fast jag stör mig på att de har slängt in några av de populäraste artisterna enbart för att locka mer publik. En del låtar som man spelar finns det inte ens någon gitarr i vilket känns trist. Men utbudet är stort och det finns garanterat något för alla. För mig och mina vänners del så tog kvällen slut relativt tidigt. Det blev inga avrockade sockor och inte så mycket tjoande heller för den delen.

Man kan koppla in mick eller telefon för att sjunga med i låtarna vilket funkade sådär då jag upplevde en fördröjning av rösten vilket komplicerade saker och ting. Jag och min kompiskrets är som sagt tio år äldre. Vi festar inte på samma sätt längre. Vi är föräldrar och vi har lärt oss att ta det lite lugnare på helgerna vilket oftast resulterar i något mindre högljutt. Under tiden vi spelade så hade vi kul men vi kommer nog aldrig att komma tillbaka till de där kvällarna för många år sedan då vi var kungar på vardagsrumsgolvet. Men för er som befinner sig i just den åldern och tiden så tror jag att Guitar Hero Live fortfarande kan kännas väldigt relevant och just precis nu så kanske det är någon lycklig sate får sina sockor avrockade. För mig är den tiden förbi, tyvärr.

• Nya gitarren känns stabil
  • Bra karriärläge
  • Guitar Hero TV