Gunman Clive 2

Av i i Recensioner, 3 Mer

Gunman Clive 2

Känner du för lite hatkärlek i ditt spelande. Då kanske du ska bege dig till vilda västern och spela Gunman Clive 2.

Gunman Clive 2 är som titeln till spelet avslöjar andra delen i äventyret om Gunman Clive. Båda spelen är producerade och utvecklade av det svenska indieföretaget Hörberg Productions med Bertil Hörberg i spetsen.

Det första spelet Gunman Clive släpptes 2012/13 och blev snabbt kritikerrosat och omtyckt av indiespelare. Spelet släpptes till Nintendo 3DS (via 3DS eShop), Microsoft Windows (via Steam) samt till iOS- och Androidmobiler och plattor. Gunman Clive 2 är dock exklusiv för Nintendo och finns att köpa i eShop.

I januari 2015 släpptes uppföljaren till Gunman Clive och indiebolaget Högberg Productions tycks ha återupprepat sin framgång från det första spelet. Båda spelen är klassiska sidscrollande plattformsspel med bland annat influenser från Mega Man och Super Mario och är spel för en spelare.

Det första spelet vid namn Gunman Clive utspelar sig i en vilda västernmiljö under 1800-talet med futuristiska inslag, något som stämmer för uppföljaren också. Det första spelet speglar en klassisk vilda västernhistoria, där västern har blivit ”övertaget” av banditer och andra bråkstakar. Gunman Clive får i uppdrag att rädda borgmästare Johnsons dotter från några av dessa banditer. Det lyckas givetvis vår hjälte med men… snart är västern i behov av sin hjälte igen. Här startar Gunman Clive 2.

Jag har personligen inte spelat Gunman Clive, så Gunman Clive 2 var en ny bekantskap för mig. Det första man slås av när man startar upp spelet är dess grafik. Inte för att den är speciellt verklighetstrogen utan för att färgerna och den tecknade stilen verkligen passar som handen i handsken till temat för spelet. Dessa färger är något som ska vara en förändring från det första spelet som använde sig av färger på den brun-gråa delen av färgskalan.

En annan nyhet för Gunman Clive 2 är indianen Bob som är en ny spelbar karaktär, vars kraft främst fokuserar på närstrider. Min personliga favorit kom dock att bli Ms Johnson, som har en svävförmåga. Clive har dock inga speciella krafter utan använder bara sitt gamla hederliga gevär.

Som tidigare nämnt är spelet ett sidscrollande plattformsspel och spelet går mer eller mindre ut på att man ska ta sig från början till slutet av banan i en klassisk Super Mario-stil, varje bana är några minuter lång men kan samtidigt ta flera timmar. Spelet är inte direkt förlåtande på grund av de få sparpunkterna eller startpunkterna samt att svårighetsgraden snabbt ökar. Spelet kräver, även på den lättaste nivån, en del skicklighet hos spelaren och jag blir ofta frustrerad över hur ofta jag fastnar eller misslyckas. Men denna frustration är inte negativ ur det perspektiv att jag känner att spelet ligger över min nivå helt och hållet utan det är mer ”nä nu jäklar måste jag klara denna bana eller detta hinder” vilket är lite nostalgiskt. Spelet påminner på det sättet om min barndomsfrustration över att klarar bossen i Donkey Kong country till SNES.

Som sammanfattning kan jag säga att jag tycker att Gunman Clive är ett spel som jag verkligen kan rekommendera om man gillar sidscrollande spel och gillar att spela dem bärbart. Jag tycker att 3DS:en är väldigt passande för konceptet och kontrollerna flyter på bra.

Jag uppskattar svårighetsgraden trots att jag ibland känner för att slänga spelet i väggen. Grafiken är i sin tur väldigt passande för spelet. Svårighetsgraden på spelet gör dock att jag anser att de yngre barnen förmodligen inte får så mycket ut ur spelet. Så köp spelet och inled ett hatkärleksförhållande till det.

Det Bra

  • Charmigt spel med härlig grafik
  • Passande till 3ds:en
  • Hög svårighetsgrad på gott och ont
  • Bra pendlarspel

Det Dåliga

  • Svårighetsgraden
8

Skriven av: Linda Brorsson